Jojo Moyes har set mange kvinder få nok: ”Mændene ved ikke, hvad de har gjort forkert”
Hun er berømt i hele verden for sine letlæste feelgoodromaner, og den nye bog fra Jojo Moyes handler om en kvinde
midt i livet – og midt i en skilsmisse. Vi tog til London for at
møde forfatteren, der selv er blevet 55, skilt og opmærksom
på, hvordan midaldrende kvinder tager sig af alt: de store
børn, de gamle forældre, fuldtidsarbejde og hinanden.
Og derfor er hun gået i gang med at opdrage sine sønner
til at engagere sig følelsesmæssigt.
Da Jojo Moyes i sin tid var i gang med sin
uddannelse til journalist, rev hendes
lærer somme tider en tilfældig side ud af
en bog med kort over alle Londons gader
og gav den til de studerende.
”Tag hen i
den del af London, som kortet viser, og
find nogle historier, I kan skrive”, var
beskeden. Og så var det ellers med at komme ud ad døren og
bruge en dag med åbne øjne og ører og en blok og en blyant i
hånden.
"Den øvelse har skærpet min evne til at finde historier, og det
kommer mig til gode som forfatter. Jeg lærte simpelthen at se
verden på en anderledes måde, og det gør, at jeg den dag i dag
ser og hører historier overalt."
"Hvorfor står den hoveddør åben,
uden at der er nogen mennesker i nærheden? Hvorfor sidder
der en kvinde på en bænk og
græder? Hvorfor er gardinerne
altid trukket helt for i det hus?
Min fantasi bliver sat i gang, og
jeg kan ikke lade være med at
bygge videre på de ting, jeg ser
og oplever."
Og Jojo Moyes er god til at bygge
videre. Så god, at hendes tykke
feelgood-romaner i skrivende
stund er solgt i over 57 millioner
eksemplarer i 46 lande og har
ligget nummer et på bestsellerlisterne verden over.
Jojo fik sit
helt store gennembrud i 2012
med romanen ”Mig før dig”,
som også blev filmatiseret, og
siden er det gået slag i slag. Så
stor succes ville nok kunne stige
nogle mennesker lidt til hovedet,
men sådan er det på ingen måde
med Jojo, som jeg har fået lov
til møde denne formiddag hos
hendes agent på Regent Street i London.
Hun er fuldstændig
nede på jorden, vanvittigt sød og imødekommende og helt klar
til at fortælle løs over a nice cup of tea. Anledningen er hendes
nye roman, ”Vi bor her alle sammen”.
Jojo kalder den sin
sjoveste roman nogensinde, og den handler om bestsellerforfatteren Lila, der er i begyndelsen af 40’erne. Hendes mand er
stukket af med en yngre kvinde, som nu er gravid. Lila prøver
at håndtere eftervirkningerne af bruddet og samtidig passe
sine to døtre og sin stedfar, der sørger over tabet af Lilas mor,
som døde meget pludseligt.
Midt i dette kaos dukker Lilas
biologiske far, som hun ikke har set i mange år, op. En lidt
mislykket Hollywood-skuespiller, som medvirkede i en slags
Star Trek-kopi, og som i bund og grund stadig er som et barn,
selvom han er i 70’erne.
Han er løbet tør for muligheder og vil
bare gerne flytte ind hos Lila, men problemet er, at faren og
stedfaren ikke kan tåle synet af hinanden. Samtidig begynder
Lila så småt at overveje, om der mon er en ny kærlighed til
hende et sted derude.
"Jeg tror, at mange af os i 40’erne og 50’erne oplever, at vi skal
tage os af vores store børn, samtidig med at vi skal tage os af
vores forældre og så i øvrigt lige passe et job ved siden af."
Som kvinde over 50 år bidrager du
især med at sige sandheden, siger
Jojo Moyes, fordi du bliver mere eller
mindre usynlig og dermed ikke bange
for at blive dømt af andreDavid Hartley/Shutterstock/Ritza
Det, man kalder Sandwichgenerationen?
Annonse
"Ja, lige præcis. Jeg har altid ønsket mig at skrive en bog om
en familie, og jeg tror, jeg bliver mere og mere tiltrukket af
rodede familier, der ikke ligner den traditionelle familie."
"Her
i England har vi et udtryk, der hedder ”2point4 children”, som
kendetegner den ”normale” familie
med mor, far og 2,4 børn, som
åbenbart er gennemsnittet, og på et
tidspunkt kiggede jeg mig rundt og
kunne ikke finde nogen familier i
min omgangskreds, der så sådan ud. Alle, jeg kender, har sammenbragte
familier, er i deres andet eller tredje
ægteskab, har homoseksuelle
forældre eller noget helt fjerde."
"Som forfatter er jeg altid optaget
af friktion – eller spændinger –
og i min roman ville jeg gerne
introducere en familiesituation,
hvor der allerede var forskellige
spændinger. Samtidig ville jeg
gerne fejre alle de midaldrende
kvinder, som holder det hele oppe."
"Mit liv er fyldt med kvinder, der i
bund og grund holder himlen oppe
midt i alles kaos. Og jeg kan ikke
se, hvordan det nogensinde skal
holde op med at være sådan, når
vi opdrager vores mænd i et patriarkat. Og undskyld, det er
ikke for at blive politisk, men mændene bliver simpelthen ikke
opdraget til at engagere sig følelsesmæssigt i deres familier
på samme måde, som kvinder gør."
"Måske er det anderledes i
Danmark – det fornemmer jeg, at det er – men i England er
der, når man får børn, en klar opdeling kønnene imellem."
"Med
fascination har jeg observeret, at mange af mine veninder
når til et punkt i deres parforhold, hvor de siger: ”Nej, nu er
det nok, jeg kan ikke klare det hele alene længere, så nu går
jeg, for så skal jeg i det mindste ikke gå og være bitter, mens
jeg bærer det hele selv”."
"Og så står deres mænd, som kun har fokuseret på arbejde og deres egne liv, fuldstændig chokerede
og fortabte tilbage, fordi de ikke ved, hvad de gjorde forkert.
De gør bare, hvad de har lært fra en tidlig alder, nemlig at
være jægeren, mens kvinden har taget sig af det rodede og
følelsesmæssige landskab i familien og de otte millioner
aftaler, der hele tiden skal passes."
"Først tænkte jeg, det var en
tragedie for kvinderne, men nu tænker jeg, det er en tragedie
for mændene, fordi kvinderne er SÅ kapable. De har været
vant til at klare det hele, og det fortsætter de bare med, og
mændene prøver enten desperat at finde en anden, fordi de
ikke kan klare sig alene, eller også går de triste rundt."
"Som
sagt, jeg tror måske, det er anderledes i Skandinavien, men i
England er vi nødt til at ændre måden, vi opdrager vores unge
mænd på."
Forfatter Jojo Moyes tager på
kontoret og skriver hver dag, når
hun har gået tur med sine hunde.Jonathan Goldberg/Shutterstock/Ritzau
Jojo, som selv blev skilt for fem år siden, har tre voksne børn,
en datter og to sønner, hvoraf den ene stadig bor hjemme, og
spørgsmålet er, hvad hun selv gør for at opdrage sine sønner
på en anden måde.
"Efter jeg blev skilt, har jeg været til en del middagsselskaber
alene, hvor jeg har oplevet, at mine bordherrer kun talte om
sig selv."
"Som tidligere journalist er jeg rigtig god til at stille
spørgsmål og kan få en samtale i gang med hvem som helst, og
til en middag for nylig prøvede jeg at se, hvor lang tid der gik,
før min sidemand til højre eller venstre spurgte til mig. Det tog
to timer."
"Den ene sagde på et tidspunkt, "åh, jeg tror, jeg har
talt for meget om mig selv", og så fortsatte han med at tale om
sig selv. Derfor har jeg haft en snak med min ældste søn. Jeg
sagde til ham: ”Når jeg ser dig tale med din kæreste og andre
kvinder, er det dejligt at se, at du er passioneret
omkring dine interesser, men det er virkelig,
virkelig vigtigt, at du også husker at stille
spørgsmål til dem."
"Du vil måske finde ud af
noget, du ikke vidste, din aften vil måske blive
meget mere interessant, og du vil opleve, hvor
kraftfuldt et værktøj, det er at vise interesse for,
hvad en kvinde tænker og går op i."
Annonse
"Jeg fortæller
dig det her, fordi jeg ikke vil have, at du ender
op alene i en ungkarlelejlighed, når du er 50,
uden at forstå, hvordan du er havnet der.” Lige
siden den dag har min søn spurgt mig, hvordan
min dag har været, og hvad jeg har lavet, hver
gang han ser mig." ¨
Forud for interviewet med Jojo Moyes har jeg
fået at vide, at hun helst kun vil tale om sine
bøger og om det at skrive.
Hun har faktisk også
skrevet et helt blogindlæg på onlineplatformen
Substack om, at hun er træt af, at det kun er
kvinder, der i interviews bliver spurgt til deres
privatliv. Alligevel kommer hun gang på gang
ind på ganske personlige ting, herunder sin
egen skilsmisse. Hun griner, da jeg påpeger det.
"Ja, jeg ved det, jeg er ikke så god til at skille
det ad. Det handler nok om, at jeg som forfatter
selv søger ærligheden, når jeg skriver. Men
det handler også om, at jeg som journalist
har siddet på din side af bordet, og der er ikke
noget værre end at lave et interview, hvor man
ikke får nogen spændende svar. Jeg har endnu
ikke fundet balancen mellem at være åben og
samtidig ikke give alt væk."
Hun tænker sig lidt om.
"Forfattere er generelt ret introverte, tror
jeg. Vi er ikke som skuespillere, der kan lide opmærksomheden på en scene, vi er mennesker, der kan lide
at opdigte og fortælle historier."
"Jeg havde nogle år, hvor jeg
arbejdede alt, alt for meget, og det medførte, at jeg brændte
helt ud i 2019. Jeg blev også skilt, og jeg mistede min mor,
og jeg bryder mig ikke om at tage svære og ødelæggende
dele af mit liv og servere det som indhold."
"Jeg talte med en
anden forfatter om det for nogle år siden, og hun sagde, at vi
som forfattere er rigtig gode til at pakke det svære ind med
en fin lille sløjfe og få folk til at grine af det."
"Men der er en
psykologisk omkostning ved det, som jeg ikke altid er robust
nok til at håndtere. Jeg tror egentlig, at forfattere mangler
et par lag hud, og det er det, der gør, at vi kan træde ind i
vores karakterers liv og virkelig forestille os, hvad de føler
og tænker.
"Ulempen ved det er, at vi også kan være lidt mere
usikre, fordi vi føler alting meget dybt. Lyder det forfærdeligt
prætentiøst?"
Hun kigger spørgende på mig og fortsætter straks.
Jojo Moyes blev inspireret til at blive
forfatter af sin daværende kollega
Helen Fielding, der skrev klummen
om Bridget Jones (efter at Jojo
havde fået opgaven tilbudt og
glemt at vende tilbage).
"Når jeg f.eks. ikke ønsker at tale for meget om min
skilsmisse, handler det om, at det jo også er min eksmands
historie. Og mine børns historie."
"Når det er sagt, var vores
skilsmisse faktisk så mindelig, at advokaterne bagefter sendte
os et brev, hvor de skrev, at de aldrig før havde arbejdet for
et par, der var så hensynsfulde overfor hinanden."
"Mine egne
forældre blev også skilt, det var ikke ideelt, og derfor havde jeg
en skabelon for, hvordan jeg ikke ville gøre det. Og jeg vidste
også, at det vigtigste var, at vi var enige om, at børnene var den
absolutte prioritet."
"Min eksmand og jeg taler stadig sammen
flere gange om ugen, og vi holder jul sammen. Han er far til
mine børn, og af den grund vil jeg altid have ham i mit liv. Jeg
vil heller aldrig holde op med at bekymre mig om ham, for vi
delte trods alt 25 år."
Hun holder en lille pause.
"Og når vi nu taler om det her, så
vil jeg også sige, at jeg selvfølgelig er meget bevidst om, at jeg i
min nye roman har skrevet om
en kvinde, der er blevet skilt, og
at det derfor er oplagt at stille
spørgsmål til min skilsmisse.
Men Lila er en karakter, jeg har
opfundet, og hendes omstændigheder er så forskellige fra mine
egne."
"En del af det sjove ved at
være forfatter er, at man kan
tage et element fra sit liv og så
tilføje 68 andre ting, der gør
historien interessant, anderledes
og meget værre."
"Lad os få Lilas
mand til at løbe væk med en
yngre, hot kvinde. Lad os få den
hotte kvinde til at være gravid.
Og lad os sige, at Lila har skrevet
en bestseller om sit perfekte
ægteskab, som altså viste sig
ikke at holde. Det er sådan, jeg
arbejder, når jeg skriver, og mine
karakterer ER ikke mig."
Annonse
Det lille kontor
At blive forfatter var ikke noget,
Jojo gik og drømte om, da hun
var barn, for hun kendte ingen,
der var det. Det var først, da
hun i sit job som journalist på
avisen The Independent fik en
opfordring, som hun lod fare, at forfatterdrømmen begyndte
at spire.
"Vores seniorredaktør Charlie Leadbeater kom en dag og
sagde, at han gerne ville have en semifiktiv klumme i avisen,
der var rettet mod kvinder, og om det kunne være noget for
mig at skrive den."
"”Jeg skal lige tænke over det, Charlie”, sagde
jeg, og så forsvandt det ud af mit hoved. Men klummen blev til
noget, for Helen Fielding, der også arbejdede på avisen, sagde
ja til at lave den, og det blev til klummen om Bridget Jones!"
Den nye roman af Jojo Moyes
hedder ”Vi bor her alle
sammen” og handler om bestsellerforfatteren Lila, som står
med ansvaret for børn,
stedfar og nyopdukket biologisk
far, efter at hendes mand er
stukket af og i gang med at
starte en ny familie.
Forlaget Alpha. 460 sider,
230 kr.
Hun stopper op for lige at sikre sig, at jeg forstår rækkevidden
af det, hun siger.
"Bridget Jones kunne have været mig! Klummen blev jo
sindssygt populær og udkom senere som både bestsellerbøger og film. Jeg siger ikke, at jeg kunne være kommet på samme idé eller have skrevet det lige så godt som Helen, men
jeg kan huske, at jeg tænkte, okay, Helen er også bare et helt
almindeligt menneske, så måske kan jeg også skrive den slags."
"”You can’t be it unless you see it”, lyder et udtryk, og pludselig
kunne jeg se det for mig. Og indrømmet, det tog mig tre forsøg,
før jeg fik en bog udgivet, men i det mindste kunne jeg se
muligheden."
"Jeg har helt klart den indstilling med fra mine
forældre, at hvis jeg prøver hårdt nok, så er alt muligt. Det er
ikke altid sandt – jeg forsøgte engang at lægge gulvbrædder, og
det var jeg virkelig ikke særligt god til – men generelt tror jeg,
at hvis man arbejder hårdt nok, så kan man opnå alt."
Hvordan var det at gå fra journalistikken til at være forfatter?
"På nogle områder var det virkelig svært. Jeg elskede at være
journalist. Jeg elskede kammeratskabet i det. Hele det sociale
liv efter arbejde."
"Jeg forlod avisen i december 2000, fik baby i
marts og var i gang med at afslutte min første bog, da 9/11 skete
i 2001, og jeg kan huske, at jeg ringede til min gamle avis og
sagde: ”Skal jeg ikke komme ind og hjælpe med dækningen?”.
Svaret var: ”Jamen, Jojo, du arbejder her jo ikke længere”."
Hun griner højt.
"Men hele mit journalistiske instinkt var jo i alarmberedskab,
og det var virkelig svært for mig at give slip på den måde at leve
på. Adrenalinsuset, når man sad ved newsdesken … Uha."
"Men i
dag kunne jeg aldrig arbejde på den måde. Jeg havde en hård,
ydre skal dengang, og det har jeg ikke længere. I dag er jeg alt
for blød til den verden."
"En anden grund til, at det var svært at
skifte, var, at vi flyttede på landet på samme tidspunkt, som
jeg stoppede på avisen. Pludselig ændrede mit liv sig fra byens
travlhed, job og en stor vennegruppe, til at jeg sad alene ude på
landet. Min mand tog på arbejde på avisen hver dag, og jeg blev
hjemme med en baby og en tumling."
"Jeg var virkelig ensom i
starten, men så begyndte jeg i terapi, og terapeuten sagde til
mig, at jeg havde brug for at få et kontor. Så jeg lejede et lille
værelse over frisørsalonen i min lokale by, og det gjorde en
kæmpe forskel. Bare det at have en grund til at klæde sig på og
gå ud ad døren for at tage på arbejde, betød så meget. Købe en
kaffe på vejen og sige godmorgen til nogle mennesker."
Jojo Moyes har haft en
snak med sin ældste søn,
der har medført, at han
altid spørger sin mor om,
hvad hun har oplevet.Jonathan Goldberg/Shutterstock/Ritzau
I dag bor du her i London igen?
"Ja, og her har jeg også fået kontor ude i byen. For selvom jeg
elsker at være hjemme med mine hunde, er der altid kaos. Min
søn spiller klaver i rummet ved siden af mit kontor. Hundene
gør ved døren. Der sker hele tiden noget. Så det er godt at tage
på kontoret, når jeg har gået med mine hunde."
Er du på kontoret hele dagen hver dag?
"Nej. Jeg ville ønske, at det var hver dag. Men en ting, jeg har
lært som arbejdende mor, er, at der aldrig er en uge, hvor du
bare kan GØRE tingene. Jeg var workaholic i mange år, men efter jeg brændte ud i 2019, har jeg sørget for at tage mig tid til
frokoster og middage, og jeg går til pilates to gange om ugen."
"Jeg har også beholdt min hest, som jeg kører ud til tre-fire
gange om ugen og rider, og jeg går ture med min bedste
veninde de fleste morgener."
"Jeg har fået mere balance mellem
arbejde og privatliv nu, så selvom jeg elsker de dage, hvor
jeg kan arbejde fra 9 til 17, tror jeg, det sker cirka én gang om
måneden, haha. Resten af tiden klemmer jeg bare fire timer
ind her eller fire timer der."
Så en typisk arbejdsdag …?
"Findes ikke. Min opvaskemaskine gik i stykker forleden,
og de sidste tre dage – også inden jeg kom her i dag – har jeg
prøvet at få fat i en opvaskemaskine-reparatør."
"Jeg var også
nødt til at løbe ud og købe en gave her til morgen, og når jeg
kommer tilbage efter interviewet, skal jeg i terapi og derefter
mødes med en ven. Og sådan er det hele tiden."
"Selvom mine
børn er voksne, er jeg stadig bare i 16 forskellige retninger
i løbet af en dag. Heldigvis kommer min journalisttræning
mig til gode på den måde, at jeg kan begynde at skrive i
samme øjeblik, jeg sætter mig foran
computeren."
Journalistikken kommer også ind
i mange af Jojos bøger. Både i form
af omfattende research og i form af
hints til politiske og samfundsmæssige emner, som bliver flettet ind i
historierne om det nære. Her er Jojo
altid på kvindernes side, og hun er
ofte blevet omtalt som ”a woman’s
woman”.
"Siden jeg arbejdede på avisens newsdesk og blev forfremmet
af min kvindelige chef, selvom jeg var blevet gravid, har jeg
følt mig SÅ støttet af mine kvindelige venner og kollegaer."
"Jeg
kender flere kvindelige forfattere, og vi bakker altid hinanden
op. Vi er ikke i konkurrence med hinanden, det er ikke et
nulsumsspil, og jeg skylder de kvinder så meget, for de udviser
en enorm generøsitet. Og så ved de i øvrigt også, hvor hårdt
det kan være at skrive bøger."
"Selv i mine værste år fra 2019 til
2023 samlede mine veninder og kvindelige skrivekollegaer
mig op dag efter dag. Sendte mig sms’er, hvor de skrev: ”Du
behøver ikke svare, men du skal bare vide, at jeg tænker på
dig”. Alene den omsorg, der ligger i at skrive ”du behøver ikke
svare”, viser så meget indlevelse."
"Der er et dejligt citat fra den
spirituelle guru Ram Dass, der lyder: ”We’re all just walking
each other home”, og det føler jeg meget stærkt. Det betyder grundlæggende, at vi alle har relationer, der nok skal sørge
for os."
"Og når jeg nu taler så meget om kvinder, så er det ikke
for at sige, at mænd ikke også er fantastiske. Det er de helt
bestemt. Men der er bare noget i det, kvinder går igennem,
både biologisk og i forhold til at køre et hjem og tage sig
af ældre slægtninge, som andre kvinder kan mærke helt
ind i knoglerne, og som betyder, at vi passer ekstra godt på
hinanden. Så ja, jeg er helt klart a woman’s woman.
Gennembrudsromanen fra
2012, ”Me Before You” – på
dansk ”Mig før dig”, blev
filmatiseret i 2016. I alt har
Jojo Moyes skrevet 15 romaner
og 2 kortromaner.
Du talte tidligere om kvinder midt i livet, hvad bidrager
kvinder over 50 særligt med efter din mening?
"Åh gud, det er et rigtig interessant spørgsmål."
Hun holder en længere pause.
"Jeg tror, at det er evnen til at sige sandheden. Når vi
kommer i 50’erne, er vi ikke længere interesserede i,
hvordan andre ser på os, for vi er alligevel blevet mere eller
mindre usynlige. Det giver os en frihed til at handle på
den måde, vi mener er bedst, uden frygt for at blive dømt."
"Vi kan trække på al den visdom, der ligger i os, og det gør
vi. Jeg siger fuldstændig, hvad jeg mener i dag, for jeg har
indset, at andres mening om mig
ikke er min sag. Man har kun en
vis mængde energi til rådighed,
og min energi skal ikke bruges
på at tænke over, hvad andre
synes om mig."
"Jeg ved, hvad mine
intentioner er, og jeg ved, at de
mennesker, der kender mig, ved,
hvad jeg står for. Resten kan jeg
ikke kontrollere, og når man først
forstår det, er det ret befriende."
På spørgsmålet om, hvad det giver
Jojo at skrive, kommer svaret højt
og klart.
"ALT! Jeg tror ikke, jeg er god at
være i nærheden af, hvis jeg ikke skriver. Jeg har indset, at
det er sådan, jeg bearbejder verden. Der er et hul i mig, når
jeg ikke skriver. At skrive har givet mig et liv, som jeg på
ingen måde havde kunnet forestille mig som barn."
"Åh, alle
de ting, jeg har fået lov til at opleve, det er helt fantastisk.
Jeg er i den alder nu, hvor folk omkring mig begynder at
blive syge og dør, og for nylig sagde jeg til min datter: ”Ved
du hvad, hvis jeg faldt død om i morgen, ville jeg tænke, at
det var ok, for sikke en fantastisk tur, jeg har haft”. Min
datter blev helt forskrækket og sagde "nej, det må du da
ikke sige". Jeg forstår hende jo godt, men jeg må bare sige,
at det er sandt."
"Jeg kan huske, at jeg en sen aften stod på
græsplænen foran vores dejlige, skøre, gammeldags hus
ude på landet. Det lå helt oplyst i aftenmørket, og lige der
tænkte jeg: ”Hvor er det vildt, at jeg har fået det hus på baggrund af noget, der sker inde i mit hoved. Noget jeg finder
på”."
"Jeg tror også, at man, når man bliver ældre, begynder at
tænke over, hvilket aftryk man har sat i verden, og jeg håber,
at jeg har underholdt folk med mine bøger. Gjort dem lidt
gladere. Fået dem til at føle noget. Jeg kan godt lide at tænke,
at jeg måske har tilføjet lidt til glæden i verden."
Et sidste spørgsmål: Hvordan holder du fødderne på jorden
efter 57 millioner solgte bøger?
"Jeg tænker ikke engang på det. Med enkelte undtagelser
er mine venner de samme, som jeg altid har haft, og ved du hvad, jeg samler hundelorte op hver dag og gør kattebakken
ren. Og hvis jeg skulle blive for stor i slaget, så er jeg sikker
på, at mine børn eller mine venner på meget engelsk vis ville
gøre grin med mig og få mig tilbage på jorden."
"Succesen kom
så sent til mig, at min personlighed var ret fastlagt, og måske
havde det været anderledes, hvis det var sket, da jeg var 19.
Men gudskelov fik jeg ikke det, jeg troede, jeg ville have i
mine 20’ere, for at få succes i 40’erne var det bedste, der
kunne ske for mig."
Jojo Moyes
Prisvindende engelsk
forfatter, hvis feelgoodromaner om familie,
venskab og kærlighed har
solgt i over 57 millioner
eksemplarer i 46 lande.
Aktuel med romanen
”Vi bor her alle sammen”.
Oprindeligt uddannet
journalist og arbejdede
bl.a. for avisen
The Independent.
Hun er 55 år og har
tre voksne børn fra sit
tidligere ægteskab, en
datter og to sønner.