HUSK! Alle børn er forskellige og har deres egen, unikke personlighed. Dette er derfor ikke en facitliste, men et billede af den generelle udvikling, børn gennemgår i ét- til treårsalderen.
… 1-årig
LET AT AFLEDE
Dit barn har en begyndende forståelse for det talte sprog. Men hun kan endnu ikke regulere
sine handlinger ud fra det, du siger til hende.
Hun er impulsstyret, og trangen til at udforske verden er så stor, at hun ikke formår at stoppe det, hun har gang i, selv om du siger tydeligt fra.
Hun er dog let at aflede, så hvis du viser hende et spændende stykke legetøj, glemmer hun helt, at hun var i gang med at tippe bøgerne ud fra bogreolen.
… 11/2-årig
VIL UDFORSKE VERDEN
Nu kan dit barn forstå korte beskeder og udføre den handling, du beder hende om. For eksempel ‘gå ind på dit værelse, og hent dukken’.
Det betyder dog ikke, at du kan regne med, at hun gør, som du siger, for hun er stadig styret af sin lyst til at udforske verden. Du kan for eksempel ikke forvente, at hun kan lade være med at lege med maden.
Du kan heller ikke regne med, at hun kan finde ud af at dele sit legetøj, for hun er ikke i stand til at sætte sig i andres sted og tænke ‘Viggo vil også gerne have bilen, nu må Det være hans tur til at lege med den’.
Samtidig er hendes personlighed blevet tydeligere, og det betyder også, at hun i højere grad prøver sin selvstændighed af, og hun reagerer kraftigere, når hun får et nej.