Stopper på barsel

10 gode råd fra barsel til job

Pludselig bliver den søde barsel afløst af barsk virkelighed, når du starter på arbejde. Hvordan får man to fuldtidsjob til at gå op med at være nærværende forældre og gode kærester? Få familiecoachens 10 brugbare råd.

1. Tal om jeres værdier

Find ud af, hvordan I vil prioritere jeres tid. Hvor meget vil I arbejde, være sammen med jeres barn, venner, familie og dyrke jeres interesser?

Gør I jer ikke klart, hvad I vil bruge tiden på, bliver det alt det andet, der kører rundt med jer.

Sig til dig selv: ‘Jeg vil være så og så meget sammen med mit barn’, og indret dig efter det.

“Det er en stor tilfredsstillelse selv at have valgt sit liv. Enhver virksomhed har et værdigrundlag, og det bør en familie også have,” siger Christina Tatarczuk.

Som par må I justere jeres værdier. I bliver måske aldrig helt enige, men I skal finde en platform, som I begge kan stå på

2. Fordel opgaverne

Beslut, hvem der gør rent, vasker tøj, betaler regninger, ordner have og køber ind.

“Uden klare aftaler står I med to sæt forventninger, og det skaber dårlig stemning,” siger Christina Tatarczuk.

Bliv samtidig enige om, hvad der ligger i at ‘gøre rent’. Er det nok at tørre over med en klud, eller skal der også vaskes gulve og tørres køleskab af?

Overvej at uddelegere nogle opgaver. Har I råd til en rengøringshjælp? Har I en mor/svigermor, der gerne svinger kosten? Tag imod den hjælp, I kan få, for i sidste ende kan det være ophobningen af arbejdsopgaver, der vælter læsset.

3. Lav en madplan

Sæt jer ned og gennemtænk aftensmaden til ugens hverdage.

Det giver overskud, fordi du ikke bliver taget med bukserne nede klokken 16.30 og farer over i Føtex. Det er både dyrt og stressende.

Køb eventuelt ind på nettet (for eksempel på torvet.dk), og køb ind til alle ugens fem dage. En af dagene kan være reste- eller rugbrødsdag. Lav så store portioner, at du kan fryse ned til senere brug.

– Drop ambitionerne om store kulinariske middage. Det skal børn være ret store, før de sætter pris på. Det er meget vigtigere med atmosfære, stemning og nærvær, så prioritér tid og ro, foreslår Christina Tatarczuk.

4. Hold ugentligt familiemøde

Anskaf en familiekalender, hvor hver person har et felt, eller lav jeres eget skema.

Så holder I styr på, hvem der henter barn hvilke dage, hvem der har bilen, hvem der laver mad, hvem der skal til et arrangement om aftenen.

At vide, hvem der har ansvaret for hvad, giver overskud, fordi I ikke behøver at diskutere det.

– Når vi er stressede, når vi diskuterer, kommer vi hurtigt med uhensigtsmæssige argumenter og bliver perfide, forklarer Christina Tatarczuk. 

– Knap i stedet en sodavand op, tænd et lys, og gør det til en hyggestund at holde det ugentlige familiemøde.

5. Hold møde med arbejdet

Bed om en samtale, inden du starter. Vær bevidst om, hvad du vil – det kan være at gå halvfire to dage om ugen, en fast hjemmearbejdsdag eller en kort vagt hver tirsdag.

Ellers bliver det op til chefens lune, hvad der kan lade sig gøre. Det kan være svært at sætte foden ned, men stil dig selv spørgsmålet: ‘Hvem er leder i mit liv?’

– Hvis dit arbejde ikke kan acceptere dit værdigrundlag, er du det forkerte sted, fastslår Christina Tatarczuk.

En mulighed er også, at du starter på nedsat tid eller holder nogle feriedage, så hverken du eller barnet får en kold tyrker. Måske kræver det, at du får lidt mindre i løn i en periode, men så vær villig til at prioritere det.

6. Planlæg kærestetid

Afsæt en halv ‘voksentime’ hver dag. Tænk ‘jeg vælger at være sammen med dig nu, fordi du er min partner.’

Brug også tiden til løbende at justere småting i jeres rutiner, som I opdager ikke fungerer.

Overvej en decideret ugentlig kæresteaften, hvor I venter med aftensmaden til efter babysengetid. Drik noget rødvin og aftal, at I hverken snakker børn eller praktiske ting, tager arbejde med hjem eller ser tv.

– Ofte kommer kærestetiden i sidste række. Men det kan den ikke tåle, for fundamentet for jeres familie er ‘dig og mig’, forklarer Christina Tatarczuk.

Det kan føles sært at planlægge sex og erotik, men hvis I venter på, at lysten melder sig spontant, melder den sig måske slet ikke.

7. Lav en ugentlig familieaktivitet

Planlæg et hyggeligt arrangement mindst én gang om ugen, hvor alle er sammen – en skovtur, en tur i svømmehal eller bare at spise frugt sammen på gulvet eller spille bold.

Drop alt for omfattende arrangementer; de bliver stressende i sig selv eller ender med at løbe ud i sandet.

Måske tænker du ‘vi er jo sammen hver dag’, men til hverdag render I rundt og laver hver jeres uden at være intenst sammen.

– Når I foretager jer noget sammen, giver I børnene en idé om, hvilke værdier I have som familie, forklarer Christina Tatarczuk.

8. Giv tid om morgenen

Indtil I får en rutine, så planlæg jeres morgen i detaljer. Hvem skal i bad hvornår, hvem laver morgenmad hvem har bilen, hvem afleverer?

Du vil hele tiden opdage nye ting, som er praktiske at få klaret inden afgang, og så er de vigtigt at have en buffer.

Børn, der skal spise en fart, bliver hundset ud af døren og suser ind vuggestuen på armen af far eller mor, får en dårlig start på dagen.

– Læg hellere barnet tidligere i seng, og stå en halv time tidligere op, foreslår Christina Tatarczuk.

Læg tøj frem, og smør madpakke om aftenen. Eller gør det om morgenen hvis det passer jer bedre. Men vælg, hvornår de skal være, så det ikke kommer bag på jer som en sur overraskelse.

9. Saml praktiske gøremål

Hiv en fast aften eller to eller en weekendformiddag ud til at få bugt med de huslige ting.

Når du samler pligterne, kan du med god samvittighed slappe af på dine ‘friaftener’ eller i weekenden.

Find ud af, hvornår det er et godt tidspunkt at vaske tøj, i stedet for at I opdager, at ‘hov, nu er der ikke flere strømper’, og så må I vaske.

– Ellers ender det med, at du har konstant dårlig samvittighed eller går og arbejder lidt hele tiden uden nogensinde at få slappet rigtigt af, advarer Christina Tatarczuk.

10. Få en barnepige

BONUS-RÅD

‘Land’, når I kommer hjem Afsæt en halv time til at ‘lande’ hver dag. Ligesom dig har dit barn haft en lang ‘arbejdsdag’. Slap af, vær nærværende. Glem posten, madlavningen og oprydningen den første halve time.

– Drop alt, hvad der hedder multitasking. Vi kvinder skal lære at singletaske, opfordrer Christina Tatarczuk. 

Dit barn mærker straks, hvis du har tankerne 117 andre steder, så vælg at sige ‘vi har været væk fra hinanden hele dagen, og lige nu er der ikke noget vigtigere end at være sammen med dig’.

– På den måde ‘lader’ du også dit barn op til, at du om lidt går ud og laver aftensmad eller andet praktisk, siger Christina. 

Kilde: Christina Tatarczuk er sexolog, parterapeut, familie- og babycoach og selv mor til seks børn mellem nul og 11 år. Se mere på www.happylife.dk