Historien om Proenza Schouler

Historien om Proenza Schouler

Få fashionistaer kan frasige sig et teenage-crush på Proenza Schoulers designere Jack McCollough og Lazaro Hernandez, der er lige så uimodståelig charmerende, som deres tøj er fantastisk. Her får du historien om mærket, der på få år er blevet synonymt med moderne storby-cool verden over.

Eurowoman går helt tæt på de to wonderboys...

“Hyre jer begge to? Til dobbelt løn? Det kan jeg simpelthen ikke.”

Ordene er designer Narciso Rodriguez’. Året er 2001, og de to håbefulde jobsøgende er Jack McCollough og Lazaro Hernandez, 23 år, hvis første kollektion sammen har vundet Parsons fornemme elevpris. De unge designspirer vil ansættes som et team, men indtil videre er der ingen modehuse i New York, der har kunnet se det smarte i at hyre to designere til, hvad der traditionelt set har været én mands job. Og da slet ikke i at betale dem begge fuld løn for det i en tid, hvor etablerede amerikanske designere kæmper for at holde snuden oven vande.

Slukørede slår Jack med de blå øjne og Lazaro med de mørke latinokrøller sig ned på en café i nærheden af Narciso Rodriguez’ kontor. De diskuterer deres muligheder efter afslaget, især muligheden for at starte selv, for at kaste sig ud i det ultimative eventyr. De drikker en kop kaffe på det. Uden tidligere forretningserfaring eller en egentlig forretningsplan vil de lancere deres eget mærke.

Ivrigt begynder de at diskutere navne: “Vi havde så mange ideer. Hvad med Jack Lazaro? Lazaro and Jack? Vores efternavne virkede så platte. McCollough and Hernandez? Hernandez-McCollough? Ad. Senere besluttede vi os for, at vi ville have et mystisk navn, der ikke var relateret direkte til vores egne navne. For hvis forretningen slog fejl, ville vi kunne bruge vores egne navne i andre sammenhænge. Og sådan endte vi med vores mødres pigenavne, Proenza Schouler,” fortalte Lazaro til den tidligere redaktør på magasinet Interview, Ingrid Sischy, i 2009.

Der går kun ét år efter mærkets fødsel, før Proenza Schouler har solgt deres første kollektion til både Colette i Paris og Barneys i New York. Inden for de næste 10 år har de designet det nye årtusinds mest eftertragtede it-taske, dresset stjerner som Kristen Stewart og Carey Mulligan på den røde løber, modtaget en række priser af den amerikanske organisation CFDA (Council of Fashion Designers of America) og er blevet døbt ‘min generations største talenter’ af skuespillerinden og stilikonet Kate Bosworth. 

Dette er ikke den gængse historie om et modemærkes lange vej til succes og berømmelse. Dette er historien om en designerduo og ikke mindst et kærestepar, hvis ekspresrute mod toppen af modeverdenen har efterladt garvede kolleger i branchen ikke blot stakåndede af forbløffelse, men i den grad også grønne af misundelse.

En ‘nuttet’ rebel

“Cute!” er det ord, der oftest bruges til at beskrive Jack McCollough og Lazaro Hernandez, i dag begge 33 år. Og selv om designerne selv ikke er meget for at tillægge deres udseende nogen betydning for Proenza Schoulers kultstatus, er det svært at komme uden om, at de to fotogene fyre med deres drengede charme og Peter Pan-kvaliteter er mindst lige så attraktive som det tøj, de skaber. Det er også et ord, duoen selv smider omkring for at beskrive alt, hvad de synes er lidt skævt på den cool måde, gerne suppleret med et entusiastisk “awesome” og en hel del intern fnisen. Tænk Alicia Silverstone i Clueless, og man begynder at få et indtryk af den verbale pingpong-dynamik i Proenza Schouler.

Lige så uadskillelige som Jack og Lazaro er i dag, lige så usandsynligt var det dog, at de to nogensinde skulle mødes for blot lidt over et årti siden.

“Vi ville ikke have været venner i highschool,” reflekterer Jack nøgternt i et interview på Proenza Schoulers egen blog.

Jack er født i Tokyo, men voksede op i New Jersey med meget konservative forældre. Hans far arbejdede som international investeringsrådgiver og skulle tiltales “Sir” af sin søn. Måske derfor blev Jack med egne ord en rebelsk teenager, som blandt andet stak af hjemmefra for at følge rockbandet The Dead på turné og blev samlet op af politiet og smidt ud af highschool for at have røget hash.

“At blive smidt ud af skolen var det bedste, der er sket mig, for jeg kom på en fantastisk kostskole, der virkelig motiverede mig og hjalp mig med at finde min passion i livet. Før da havde jeg været meget frustreret over min highschool, der fokuserede på sport og akademiske fag. Det hjalp mig ingen vegne. Jeg er sikker på, at det, at jeg var bøsse, også var en del af det. I stedet for at komme ud af skabet spillede jeg bare særling,” fortalte Jack i 2009 på designerduoens blog.

Efter opholdet på kostskolen blev Jack optaget på San Francisco Art Institute, hvor han ville uddanne sig til glaspuster. Der gik dog ikke lang tid, før han besluttede sig for at prøve kræfter med design i stedet, og Jack skiftede skole til Parsons i New York.

Artiklen fortsætter på næste side...

Fra Miami til New York

Milevidt fra New Jersey voksede Lazaro op i 80’ernes cubanske bydel i neonlysenes hovedstad Miami, hvor Madonna og designer Gianni Versace inspirerede den kreative scene. Hernandez senior var baseball-interesseret og så gerne, at hans søn aspirerede mod en karriere som sportsmand. Den unge Lazaro ville derimod meget hellere med sin mor på arbejde i hendes skønhedssalon, hvor han voksede op omgivet af kvinder, der fik sat hår, mens han selv kiggede på billeder i modemagasiner som Vogue og Harper’s Bazaar. Efter highschool begyndte Lazaro at læse medicin, ikke så meget drevet af egen lyst som af familiens håb om, at deres velbegavede søn skulle være læge. To år på medicinstudiet blev det til i alt, og Lazaro nåede både at blive medlem af universitetets fraternity og få en semi-seriøs pigekæreste, inden han stoppede op og tog sin fremtid op til overvejelse. En peptalk fra selveste Gianni Versace, som Lazaro mødte efter at have holdt til omkring Versace-butikken, og en snak med en cool studerende fra New York inspirerede, til familiens skræk, den unge cubansk-amerikaner til at søge ind på Parsons og rykke teltpælene op.

Og sådan gik det til, at Lazaro mødte Jack en aften på den nu lukkede natklub Life i New York i 1998. Jack var i drag, da det var Girls Night-tema. Lazaro ville gerne ind i VIP-lokalet, men kunne ikke komme det uden en ‘pige’ på armen. Så han slog sig sammen med Jack, som fik dem begge ind.

Parsons prinser

Tre uger efter mødet på Life blev Jack og Lazaro placeret i den samme klasse på Parsons, og tre år senere havde deres venskab udviklet sig til et forhold. Efter at have lavet lektier sammen i flere semestre begyndte duoens skoleopgaver, ligesom privatlivet, også at smelte sammen, men de var nødt til først at spørge lederen af Parsons modeafdeling om lov, inden de kreerede en hel kollektion i fællesskab, da et sådant elevsamarbejde aldrig tidligere var set i skolens historie. Lederen var modeguru Tim Gunn, som senere skulle blive verdenskendt i Heidi Klums realityshow Project Runway, og han gav Jack og Lazaro grønt lys.

Kollektionen blev en overvældende succes, der ikke blot imponerede lærerstaben på Parsons, men også tiltrak sig opmærksomhed ude i modebranchen. Det gav Jack og Lazaro blod på tanden. De ville arbejde mere målrettet med design og droppede ud af Parsons for at finde et job. Gode kontakter i New York havde de begge fået igennem studietiden, Lazaro fra en praktikplads hos Michael Kors og Jack fra en ditto hos Marc Jacobs, men ingen af dem kunne dog hjælpe med en fastansættelse.

Fast forward til Narciso Rodriguez’ afslag og scenen på cafeen, og et nyt mærke så dagens lys i en by, hvor der aldrig har været mangel på ambitiøse iværksættere, og hvor highstreetkæder til stadighed slår dørene op med en iver, der giver mere luksuriøse modehuse koldsved. Men Proenza Schouler skulle vise sig at have noget helt særligt, en unik fornemmelse for tidsånden, der fra mærkets begyndelse adskilte det fra andre og senere beskyttede det mod finanskrisens kløer, mens mere erfarne designerkolleger måtte se deres mærker bløde både profit og medarbejdere.

Byens hotteste designere

Da branchemagasinet Women’s Wear Daily i 2002 sendte sin højtrespekterede modekritiker Bridget Foley til Jack og Lazaros nye designstudie, blev det startskuddet til Proenza Schoulers raketfart mod stjernerne. Dagen efter Foleys besøg var duoen på forsiden af Women’s Wear Daily. Ugen efter købte stormagasinet Barneys hele Proenza Schoulers Parsons-kollektion, og specialbutikken Colette i Paris fulgte trop. I samme periode modtog Jack og Lazaro et opkald fra amerikansk Vogue: Chefredaktør Anna Wintour ville gerne se hele kollektionen på sit kontor. Nu.

“Pludselig fik vi rasende travlt. Vi skulle fra den ene dag til den anden sætte hele vores kollektion i produktion, i forskellige størrelser. Uden nogen tidligere erfaring med, hvordan sådan noget foregår, og hvordan vi skulle få materialer. Vores Parsons-kollektion var skabt af materialer, vi havde fået af Michael Kors,” erindrer designerne på deres blog.

Missionen lykkedes dog, og i februar 2003 debuterede Proenza Schouler på New Yorks modeuge. Med 80’er-ikonet Debbie Harry på første række åbnede den danske model Louise P showet, der fik både moderedaktører og indkøbere op af stolene og resulterede i, at Jack og Lazaro, noget benovede, senere på året modtog modeorganisationen CFDA’s New Talent-pris. I 2004 måtte duoen finde takketalen frem igen, da de vandt CFDA-prisen Vogue Fashion Fund Award.

På få år blev Proenza Schouler USA’s hotteste nye mærke, og modejournalisterne stod i kø for at prise duoens kamelæon-agtige evne til konstant at forny sig på catwalken: fra sømandsstriber og frisk sommersødme i foråret 2004 over Helmut Newton-inspireret toughness og sexede femme fatales i efteråret til solkyssede modeller iført bløde nuancer og arabisk-inspirerede print i foråret 2005.

“I dag kan de fleste ting kopieres hurtigere, end vi kan nå at designe dem. Derfor stræber vi efter at kreere tøj, der umuligt kan duplikeres, og som er unikt og ærligt i udtrykket,” fortæller Jack i et interview med Ingrid Sischy.

Både han og Lazaro fremhæver deres demokratiske samarbejdsevne som drivkraften bag Proenza Schouler:

“Der er ingen konge på toppen af det hele. Der er kun os to. Hvis jeg tænker et, og han tænker noget andet, så må vi finde en gylden middelvej. Hvis han tænker sort, og jeg tænker hvid, så ender vi med at vælge grå,” fortæller Lazaro på mærkets blog.

Jack supplerer: “Nogle gange føler jeg, at vores mest vellykkede kollektioner har været dem, hvor jeg har været til én stil, mens Lazaro har været mere til en anden, og vi er blevet tvunget til at finde en måde at blande de to stilarter og dermed forhåbentlig skabe noget helt nyt. Det er en interessant, mærkelig proces.”

Inspirationsrejser og muser

Inspirationen til Proenza Schoulers kollektioner finder Jack og Lazaro både i hinanden og på parrets mange årlige rejser overalt i verden. Rejserne er blevet helt obligatoriske afslapnings- og inspirationsture og er blandt andet gået til Bora Bora, hvor duoen snorklede og blev inspireret til foråret 2010’s fantastiske tie-dye-print og surfer-chick-look, mens en rejse til Japan resulterede i dette forårs betagende crescendo af neonfarver, guipure-blonder og print, der føltes friskt og unikt, ikke mindst takket være implementeringen af den traditionelle japanske farveteknik shibori, som duoen blev helt besat af efter at have besøgt en fabrik i Osaka. Her til efteråret tager Proenza Schouler os med på et road-trip fra New Mexico til Colorado, hvor Navajo-indianerne har inspireret sæsonens print. Men de mangefacetterede inspirationskilder til trods er der dog særligt én, der næsten altid går igen i Proenza-drengenes design:

“Der er lidt af Cy Twombly i alle Proenza Schouler-kollektioner,” fortæller duoen i et interview på deres egen blog.

Og det er da heller ikke svært at se, hvordan den amerikanske kunstner, kendt for sine skriblerier på lærreder og kalligrafiske graffitimalerier, har influeret Jack og Lazaros tilgang til print og materialernes struktur. Især sidstnævnte er blevet et prioriteret fokusområde for designerne, der helst vil skabe deres materialer fra bunden i takt med, at teknologien på tekstilområdet udvikler sig med lynets hast.

Men ligesom den amerikanske kollega Alexander Wang er Proenza Schouler også i høj grad inspireret af de cool piger, Jack og Lazaro gerne selv hænger ud med privat. Vennekredsen inkluderer skuespillerinden Chloë Sevigny, it-pigen og designeren Mary-Kate Olsen og forfatteren Danielle Steels døtre Vanessa og Victoria Traina, to af New Yorks mest ombejlede stilikoner, om hvem Jack siger: “De åbner vores øjne. De har en reel kærlighed til tøj. De er ikke bare socialites, der viser flaget til fester.”

En skalle af Jack Bauer

Glamourøse veninder og kommerciel succes til trods (i 2007 omsatte Proenza Schouler for cirka syv millioner dollars, og målet er at hæve dette tal til 25 millioner i 2012) har livet som fashion darlings ikke kun været en dans på roser. Parrets personlige forhold har fået nogle knubs på vejen, og midt i 00’erne rapporterede sladderspalterne i New York, at duoen ikke længere dannede par privat. Lazaro fortalte senere i et interview på Proenza Schoulers blog:

“Det, der skete, var, at vi både boede og arbejdede på vores kontor. Der var ingen adskillelse af privat- og arbejdsliv, og det blev et problem. Vi besluttede, at det ikke var en mulighed ikke at arbejde sammen. Og heller ikke at slå op. Men måske ikke at bo sammen var en mulighed. Så vi flyttede hver for sig, fem gader fra hinanden. Mange så det nok som et skridt tilbage for os. Vi så det som et skridt fremad. Vi har også en farm sammen uden for byen, i Massachusetts, hvor vi ofte er.”

Efter det formodede break-up blev designerne endnu engang kulørt forsidestof i 2009, da den tidligere rebel Jack røg i totterne på selveste Jack Bauer alias skuespilleren Kiefer Sutherland. Episoden udspillede sig efter årets MET Gala, da Jack og Kiefer Sutherland ifølge øjenvidner kom op at skændes over, hvorvidt Jack havde skubbet til skuespillerinde (og Proenza Schouler-fan) Brooke Shields.

“Han lavede det her barnlige wrestling-move på mig,” har Jack senere fortalt, inden Kiefer Sutherland nikkede den unge designer en skalle for øjnene af blandt andre Kirsten Dunst og Mary-Kate Olsen. Politiet blev tilkaldt, men ingen sigtelser blev rejst. Omtale fik Proenza Schouler-drengene til gengæld endnu mere af.

Fremtiden for Proenza Schouler

I 2008 lancerede Proenza Schouler mærkets første taskekollektion til lyden af tusinder af fashionistaers kollektive hvin verden over. Modellen PS1, der er baseret på en gammeldags drengeskoletaske, blev hurtigt it-pigernes foretrukne accessory og er stadig elsket af alle fra Gossip Girls Leighton Meester til Twilights Dakota Fanning. Imens er priserne forsat med at regne ned over Proenza Schouler. I 2007 vandt duoen CFDA’s Womenswear Designer Award, i 2009 CFDA’s Accessory Designer Award og så sent som i år endnu en gang CFDA’s Womenswear Designer Award, som Jack og Lazaro snuppede for næsen af Marc Jacobs og Alexander Wang.

Men selv om det for udenforstående ser ud til, at Proenza Schouler dårlig kunne klare sig bedre, befinder designerne med Jacks ord sig lige nu i et limbo. Firmaet skal løftes op på et nyt niveau, føler de, så måske er der hold i rygterne om, at Andrew Rosen, CEO hos mærket Theory og investor i Rag & Bone, er interesseret i at opkøbe de 45 % af Proenza Schouler, der i skrivende stund ejes af Valentino Fashion Group. Bliver salget gennemført, vil det uden tvivl betyde et boost af Proenza Schoulers onlineaktiviteter, da Rosen er kendt for at fremme disse såvel som marketingstrategierne hos de mærker, han investerer i.

Uanset hvad der måtte ske med Proenza Schouler fremover, er Jack og Lazaro indstillet på at stoppe, mens legen er god, ligesom deres forbillede, designer Helmut Lang:

“Vi vil ikke blive i det her job for evigt. Vi kommer ikke til at have Karl Lagerfelds udholdenhed,” fortæller Jack til veninden Chloë Sevigny i magasinet Interview.

Han og Lazaro har allerede talt om alternativer til deres nuværende status som New Yorks mest ombejlede powerpar:

“På vores farm er der en del dyr, der skal klippes hvert år. På det sidste har vi snakket om, at det kunne være sjovt at bruge al den uld til at lave sweatere af, på et mere lokalt plan,” fortæller Lazaro til Chloë Sevigny.

Inden designerne skifter nålen ud med en fåresaks, kan vi dog heldigvis roligt glæde os til mange flere sæsoner med Proenza Schoulers fabelagtige kreationer, der ikke blot har sat nye standarder for brugen af print og givet nyt liv til opfattelsen af lag-på-lag, men ganske enkelt har defineret cool stil for en ny generation af unge storbykvinder i det 21. århundrede.

Se også: Er det fy at sige fed? »