Sponsoreret indhold

Præsenteret af Storytel.dk

Szhirley: Vi skal lære vores børn at holde af bogen

Meget tyder på en sammenhæng mellem, hvor meget vi læser og hvor godt vi klarer os i livet. Szhirley, debuterende børnebogsforfatter, sangerinde og mor, mener da også, at vi som forældre har et klart ansvar, når det gælder børn og litteratur - og ikke kun fordi de klarer sig bedre i skolen.

Dit job, din uddannelse og hvor godt du klare dig i livet kan have sammenhæng med, hvor ofte du fik læst godnathistorie som barn.

Ifølge en større britisk undersøgelse med over 9000 deltagere er der i alt fald bevist en tydelig sammenhæng mellem børns ordforråd over for deres evner til at klare sig godt op gennem uddannelsessystemet og resten af deres liv.

Får du som barn læst mange bøger op af forældrene, vil dit ordforråd nemlig typisk vokse, og undersøgelserne, der tog sin begyndelse i 1970'erne, har vist, at de voksne, der som børn havde et større ordforråd samtidig fik et forspring i skolen – både i de skriftlige og matematiske fag.

Et forspring der ifølge den britiske undersøgelse viste sig at holde stik helt frem til i dag.

Undersøgelser viser alt imens, at mennesker, der fra barndommen er blevet introduceret for litteraturen gennem børnebøger og ungdomslitteratur, generelt har et større ordforråd end dem, der ikke er.

En tendens sangerinden – og nu debuterende børnebogsforfatter og oplæser til (lyd)bogen, 'Charlie på Musiklejr' - Szhirley godt kan nikke genkendende til.

Da hendes ældste søn Elton var et halvt år gammel, begyndte hun sammen med sin mand at læse for ham hyppigt.

- Og Jeg kan bare huske, at folk nærmest blev skræmt, når han lige pludselig begyndte at snakke til dem, for han kunne jo sige de her lange og sammenhængende sætninger, hvor man bare lidt stod sådan og tænkte: 'Okay, hvor gammel er det lige du er!?! Du skal jo ikke kunne snakke sådan der endnu, lyder det fra Szhirley, efterfulgt af hendes karakteristiske latter.

- Men med Eltons lillebror, Bille – og der skal jeg være helt ærlig – havde vi lidt af en krise, for pludselig slog det os jo, at vi ikke havde læst en eneste bog for Bille, fortæller hun.

Og det kunne mærkes på lillebrors sprog – eller manglen derpå.

- Vi har selvfølgelig snakket til ham, men han samlede ikke op på ord på samme måde, som han gør nu, hvor vi for alvor er begyndt at læse for ham, fortæller hun, hvilket også (heldigvis) ligger i tråd med én af konklusionerne i den britiske undersøgelse:

Det er aldrig for sent at starte med bøgerne!

Bogens evne til at åbne de glemte kamre

Youtube-kanaler, Ramasjang i alle børnedøgnets vågne timer og spil på mor og fars devices. Det kan efterhånden være svært at se, hvordan der skal være tid og plads til bogen eller lydbogen? Sådan kunne man tænke, og det gør Szhirley da også selv, til trods for at hun lige har skrevet en undgomsbog.

- Ja, jeg tror helt sikkert, at bogen får kamp til stregen, men derfor er det også vigtigt, at vi voksne lærer vores børn at læse og lytte til bøger.

- Og så kan det godt være, at de går væk fra bøgerne i løbet af deres "tweens" (alderen mellem 7-12, red.) og teenageår, hvor der forgår så meget andet, men så er det frø ligesom lagt i jorden, forklarer Szhirley.

- Og så tror jeg en dag, når de er helt blå i hovedet af lyset fra deres telefoner, så vil de fornemme, hvordan det her lille frø nu begynder at spire igen.

Bogen – børnelitteratur såvel som voksenlitteratur – har en beroligende effekt, mener Szhirley, og så kan vi med litteraturen også lære noget om os selv og vores egne følelser.

- Bare det der med, at der ikke er billeder på, det tror jeg gør, at hjernen bliver aktiveret på en helt anden måde i forhold til at skulle sætte sig ned foran en skærm, hvor det bare vælter ud med special effects og musik, der understøtter hver en følelse, du nu skal føle.

- Bøger har en evne til at åbne nogle kamre, som jeg tror, vi glemmer, hvis vi ikke lytter og læser bøger, mener Szhirley, der er overbevist om den afstressende effekt, der også ligger i at sætte sig ned med en bog – enten mellem hænderne eller i høretelefonerne.

Yes, det der afsnit var til mig!

På Storytel.dk, en streamningtjeneste for lydbøger, kan du lytte til 'Charlie på Musiklejr' - Szhirley's debut som børnebogsforfatter.

Szhirley blev lidt ud af det blå kontaktet af Gyldendal med et forslag om at skrive en børnebog. Og selvom det – indrømmet – havde været en tanke, hun havde leget med før, så var hun meget skeptisk, og regnede egentlig også med, at redaktøren ville være det samme, når hun læste første udkast.

Men tværtimod. Der var nogle "forfatter-fejl", ja, men hun kunne skrive en god historie, lød redaktørens vurdering. Og efter at teksten havde været frem og tilbage mellem forlag og Szhirley et par gange, var den der pludselig en dag.

- Der var jeg selv rimelig usikker, men hun var sådan; Den er der! Trust me! Og så stod man lige pludselig der og havde lavet en bog med et fint cover, fortæller Szhirley.

'Charlie på Musiklejr' er skrevet til "tweenagerne" – altså de unge i den lidt svære og udefinerbare alder mellem teenager og barn – og det er Szhirleys håb, at de måske vil kunne genkende sig selv i 'Charlie på Musiklejr'.

- Jeg håber de kan sætte sig ind i Charlies situation. Det at være "tweenager", de følelser, situationer med skole og venner, som opstår i den alder. Og hvis de står i en lignende situation, så vil de måske føle sig mindre alene og kunne tænke; Okay, det er ikke bare mig, der får menstruation, når jeg er 12 eller er i tvivl om, hvorfor jeg måske pludselig synes så godt om dem fra mit eget køn.

- Og at de på et eller andet tidspunkt vil kunne tænke; Yes, det der afsnit, det var skrevet til mig!

Få 30 dage gratis på Storytel.dk lige her

Kilde: teacher.scholastic.com: 10 research-testes ways to build children's vocabulary, Alice Sullivan; The Conversation