Cecilie Hother: ”Jeg er blevet bedre til at huske mine sofakartoffel-dage før advarselslamperne begynder at blinke”
I en verden, der i høj grad handler om tidsoptimering, kan det være svært at jonglere mellem arbejde, familieliv og mig-tid. Vi har snakket med Cecilie Hother om vigtigheden af mental opladning – og om hvordan hendes bil helst skal kunne fungere som et andet hjem.
Med en
karriere, der rummer alt fra titler som iværksætter, foredragsholder, radio- og
TV-vært har Cecilie Hother sjældent oplevet en rutinepræget hverdag. Her
fortæller hun om livet med omskiftelige hverdage, de lange køreture fra A til B
og om mental opladning i en tid, hvor spildtid næsten er blevet et
skældsord.
Kunsten at
finde balance i en (næsten) rutinefri hverdag
Da vi møder
Cecilie, sidder hun i Sydfrankrig. Det er efterår, 20 grader udenfor, og et nyt
eventyr er netop begyndt. Flytningen til Frankrig tegner på mange måder et godt
billede af – hvordan en omskiftelig hverdag har fungeret som en gennemgående
tematik i Cecilies liv.
Da hun ser
tilbage på sin hverdag i Danmark, fortæller hun nemlig først og fremmest om
altid at skulle være omstillingsparat, og ikke mindst klar til at pendle mellem
forskellige jobs.
”Jeg har
altid været vant til at stå tidligt op, hoppe ud i bilen og tage til et
foredrag, en messe, en live-optagelse eller hvad det nu kunne være. Jeg tror
også, at det er derfor, at min bil altid har været virkelig vigtig for mig,”
fortæller Cecilie.
Om køreslik,
nomadeliv og bilen som det andet hjem
Med en
hverdag på farten forklarer Cecilie, at det er vigtigt, at bilen formår at rumme
hendes liv. Faktisk skal den allerhelst fungere som et andet hjem.
”Min bil
skal passe til min livsstil. Det giver mig tryghed… og jeg har egentlig altid
haft det sådan. Det er sikkert også derfor, at mine håndtasker altid er
kæmpestore og fyldt med alt det, jeg meget vel kunne komme til at få brug for,”
fortæller hun og uddyber:
”Min mand joker nogle gange med, at hvis man
tager min bil, så kan man næsten overleve i en uges tid. Jeg har altid køreslik
med mig, og mit bagagerum er typisk fyldt med smykkeæsker fra min virksomhed og
alt muligt andet.”
Tilbage i
Danmark kørte Cecilie i en Nissan ARIYA – en rummelig og funktionel elbil, der
er ideel til alt fra familieliv til en hverdag på farten.
”Jeg vil
have mit andet hjem, mit lille nomadeliv i bilen. Og i en Nissan ARIYA er der
simpelthen så meget plads, og den er så praktisk indrettet. Så den passede helt
perfekt til min hverdag, og er noget af det, jeg virkelig savner ved Danmark,”
forklarer Cecilie.
Du kan også teste om Nissan Ariya passer til dig ved at
booke en prøvetur her.
Advarselslamper og sofakartoffel-dage
Udover at
Cecilie værdsætter en hjemlig følelse i sin bil, er hun med årene blevet mere
bevidst om, hvor vigtigt det er at huske sin mentale opladning.
”Vi lever i et
samfund, hvor alt handler om at tidsoptimere. Den største værdi, vi har, er
tid. Derfor har spildtid fået en ret negativ klang, og det synes jeg
egentlig er ærgerligt. For spildtid kan lige så godt være mig-tid,” forklarer
Cecilie og uddyber:
”De små
åndehuller er ret vigtige for min sjæl – og i forsøget på at gøre hverdagens
hamsterhjul til et skønt hamsterhjul. Så i stedet for at se en halv times
ventetid som noget problematisk, forsøger jeg altid at gøre det til noget
rart.”
Udover at du nyder tiden i din elbil, hvordan
lader du så bedst op i hverdagen?
”Jeg har
egentlig to ting, og det er meget modsatrettet. Jeg lader utrolig meget op med
min familie og mine børn. Det giver mig enormt meget energi at være sammen med
dem – give dem et kram, spørge ind til deres dag, spille et spil,” fortæller
hun og uddyber:
”Men at være
sammen med mennesker, tager også ret meget af min energi – også selvom jeg er ekstremt
ekstrovert, og jeg virkelig elsker at være ude blandt mennesker.”
”Men derfor
har jeg i den grad brug for at være alene, og lade op ved at gå ind i min egen
lille boble. Jeg kalder det for en sofakartoffel-dag,” fortæller hun.
Hvordan ser
en sofakartoffel-dag ud?
”Det er en
dag, hvor jeg ikke bevæger mig alt for meget ud fra sengen – og hvor jeg bare
er mig uden at kigge på mails og sociale medier, som jeg jo ellers elsker. Men
der er jeg helt off-grid. ”
Er det noget, du altid har været god til at
prioritere?
”Før i tiden
kom det faktisk helt af sig selv. Før jeg fik børn, sagde min krop lige pludselig
bare stop. Og så lå jeg måske i et par dage og sumpede rundt og nød mit eget
selskab – for nu var der bare ikke mere at tage af,” fortæller Cecilie og
fortsætter:
”Den luksus
har man ikke rigtigt, når man får børn. Derfor er jeg blevet bedre til at huske
mine sofakartoffel-dage før advarselslamperne begynder at blinke. For det er
simpelthen en nødvendighed.”
”Min pointe er bare, at hvis man mærker, at man
har brug for at trække stikket og lade op. Så skal man gøre det med god
samvittighed. Gå all in, nyd det. Se en film i sengen, mens du sidder med
hånden i chips-skålen… men hvis det er tilfældet, så husk at spise i din
partners side,” siger hun i et grin.
De små ting,
der gør livet nemmere
Udover at lytte
til sin krop og nyde sine sofakartoffel-dage, værdsætter Cecilie alt det, der
kan være med til at gøre livet bare en lille smule lettere – og her kommer
Nissan ARIYA igen ind i billedet.
”Når man
bruger så meget tid i en bil, som jeg i perioder har været vant til, så er det
bare enormt vigtigt, at bilen er mere end et transportmiddel,” siger hun og
fortsætter:
”Jeg har
stadigvæk en meget lavpraktisk tilgang til, at det er et værktøj, der får mig
fra A til B – men det skal være et værktøj, jeg nyder at gå ind i. Det skal
bare være rart og lækkert, og det var det virkelig i en Nissan ARIYA.”
I ARIYAen
har Nissan kræset for detaljerne og udstyret bilen med funktioner, der er nemme
at anvende. Se videoen herunder, hvor Cecilie fortæller om flere af sine
højdepunkter og yndlingsfunktioner i en Nissan ARIYA.
”Normalt
synes jeg, at features kan være besværlige og forstyrrende. Men med Nissan ARIYA
fungerer det bare. Så jeg endte rent faktisk med at bruge tingene – for jeg
følte virkelig, at det gjorde mit liv meget lettere – og jeg elsker ting, der
gør mit liv lettere,” griner hun.
Hvilken
funktion fra Nissan ARIYA har været vigtigst for dig?
”Min
yndlingsting, kan måske virke lidt latterlig, men jeg hader virkelig at fryse
på mine fingre… så bilens rat-varme har været det bedste i hele verden,”
forklarer Cecilie.
”At køre i
en ARIYA har virkelig været en fornøjelse. Ikke kun for mig, men for hele min
familie. Jeg er jo småbørnsmor, og de synes, det var fedt at køre i ARIYAen. De
elskede især sædevarmen bagi bilen, og at man kunne rulle midterkonsolbordet ud
til alle deres ting… og selvfølgelig også mine mange køresnacks.”
sebastienmauroy
”De fleste
børnefamilier kender jo nok til sætninger som; ”Hvornår er vi der?”
eller ”Jeg skal tisse.” Men når vi skulle ud i ARIYAen, var der ikke
noget brok. Nu skulle vi på tur, og det var fedt, ” afslutter hun.
Om Nissan ARIYA
For Cecilie Hother var Nissan ARIYA mere end
bare en elbil. Bilens rummelighed, funktioner og japandi-design fungerede mest
af alt som et andet hjem, der var med til at gøre livet nemmere.
Her kan du blive klogere på Nissan ARIYA og
nogle af Cecilies mange yndlingsfunktioner:
Nissan
ARIYA: Er Nissans første komplet eldrevne
crossover. ARIYA fås med to- eller firehjulstræk, fire udstyrsniveauer og to
batteripakker. De tre modeller: Engage, Advance og Envolve giver dig derfor
mulighed for at finde den sammensætning, der passer til dig og dit behov.
Priserne starter fra 264.900* kr. Man kan
også privatlease Nissan ARIYA fra kr. 3.495 pr. måned** med en udbetaling på
14.995 kr. Leasing perioden er tre år og holdeperioden er 12 måneder.
Rækkevidde: Standardbatteriet på 63 kWh har en rækkevidde på op til 403 km, og
batteriet med 87 kWh har en rækkevidde på op 536 km. Du har derfor rig mulighed
for at drage ud på en længere køretur i en Nissan ARIYA.
Opladning:
Alle Nissan ARIYA med 87 kWh batteri er udstyret med
en 22 kW onboard lader, der giver dig mulighed for fuld opladning på ca. fire timer. For ARIYA med 63 kWh batteri kan du vælge mellem en 3,6 kW lader eller den
ovennævnte 22 KW lader.
Sikkerhed:
I en Nissan ARIYA har alt sikkerhedsudstyr, sikret de
fem stjerner i EuroNCAP.
Komfortudstyr: Nissan ARIYA
Engage-modellen er udstyret med et væld af komfortudstyr, såsom to 12,3
digitale skærme med swipe funktion, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot
(ICC), bakkamera, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, navigation samt LED
for- og baglygter med fuldautomatisk fjernlys.
Advance-modellen har… udover
ovennævnte 360 grader kamera rundt om bilen, Intelligent vognbane-assistent
(LKA), opvarmet forrude, elektrisk og håndfri åbning af bagklap, trådløs
opladning af smartphone samt LED tågelygter foran.
Evolve-modellen er… derudover
udstyret med et elbetjent glastag, elektrisk midterkonsol, der kan flyttes frem
og tilbage, head up display i forruden, intelligent fjernlys, der tænder og
slukker enkelt dele af fjernlyset afhængig af modkørernes position, automatisk
parkering, ventilerede forsæder, opvarmede bagsæder, bakspejl med kamera, BOSE
audiosystem med 10 højtalere, memory funktion i nøglen (sæder, sidespejle m.m.).
* Forbrug og ladetider er afhængig af version. For den specifikke version: 176 Wh/km, Rækkevidde: 404 km. Halvårlig CO₂-afgift: 390 kr. Opladningstid under optimale forhold 0-100%: 17,5 timer v. max ladeeffekt 3,6 kW; Hurtig-/lynopladning, 20%-80%: 40 min v. max ladeeffekt på 130kW. Påvirkes bl.a. af kørestil, hastighed, vejrforhold, ekstraudstyr. Bilen er vist med ekstraudstyr. Se mere på Nissan.dk
** Forbrug 17,6 kWh/100 km. Rækkevidde fra 404 km. Halvårlig CO₂ afgift 390 kr. Bilen er vist med ekstraudstyr. Opladningstid under optimale forhold 100%: 4 timer v. max ladeeffekt (22 kW); Hurtig-/lynopladning, 20%-80%: 40 min v. max ladeeffekt på 130 kW. Påvirkes bl.a. af kørestil, hastighed, vejrforhold, ekstraudstyr. *Nissan Financial Services. Periode 36 mdr., 10.000 km pr/år. Ekskl. forsikring. Samlet betaling 140.815 kr. Betaling via BS. Tilbuddet gælder til og med 30.12.2024. Se mere på Nissan.dk.