Fly på jorden

Sådan er du sikret, hvis en flystrejke rammer din ferie

Hvad skal du stille op, hvis din flyrejse bliver aflyst eller forsinket? Vi har samlet de gode råd her.

Kufferten er pakket med solcreme, solbriller og sandaler. Endelig skal hele familien på ferie efter en årrække med corona og nedlukning. Og efter at turen de seneste par år er gået til sommerland Danmark, er det det store udland, som lokker mange danskere denne sommer.

Men så rammer nyheden. En pilotstrejke hos det skandinaviske flyselskab SAS truer med at bryde ud natten til onsdag. Og mange rejselystne danskere vil stå med billetter til flyafgange, som måske bliver aflyst.

ALT.dk har samlet et overblik over, hvad du har ret til, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst.  

Hvis der er risiko for, at din flyrejse bliver aflyst eller forsinket som følge af strejke blandt lufthavns- eller flypersonalet, anbefaler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at du allerførst holder dig informeret om, hvilken betydning strejken har for netop din afgang. Det gør du fx ved at følge med på luftfartsselskabets-, rejsebureauets- eller lufthavnens hjemmeside.

"Det er ikke altid indlysende, hvornår der er tale om en forsinkelse eller en aflysning. Men som en tommelfingerregel er det en aflysning, hvis flynummeret bliver ændret, siger chefkonsulent i forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, til TV 2.

Hvis det viser sig, at netop din flyafgang bliver ramt, skal du med det samme kontakte dem, du har købt billetten af. Det kan være et flyselskab eller et rejsebureau, og I kan så i fællesskab forsøge at løse problemet.

Hvis din flyafgang aflyses

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser, at du som udgangspunkt ved flystrejke har ret til at komme afsted med en anden eller senere flyafgang – evt. med et andet flyselskab, eller en anden transportform. 

Forbrugerrådet Tænk.dk supplerer med følgende muligheder over, hvad du har ret til, hvis dit fly er aflyst mindre end 14 dage før afgang:

  • Refusion af hele billetprisen. Er aflysningen opstået ved en tilsluttet forbindelse, har du også krav på en returflyvning til første afgangssted, så snart det er muligt.
  • Omlægning af rejsen til det endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis selskabet ikke selv kan tilbyde den første ledige afgang.
  • Omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.

Tænk oplyser, at du ikke har ikke ret til at skifte mening, når du først har valgt en af de tre muligheder. 

En anden vigtigt detalje er, at du altid skal møde op i lufthavnen senest 45 minutter før planlagt afrejse – også selv om du ved, at flyet er aflyst. Bliver du hjemme, kan det nemlig ende med at koste både prisen på billetten, kompensation og ferien. Den eneste undtagelse for ikke at møde op er, hvis flyselskabet har meddelt andet på skrift.

"Forudsætningen for, at man kan gøre sine rettigheder gældende, er, at man enten på skrift har fået en meget klar besked fra SAS om, hvordan man skal indrette sig, eller at man møder op i gaten," siger Vagn Jelsøe til TV 2. 

Hvad med charterrejse eller billeje?

Hvis du har booket en charterrejse hos et rejseselskab, og din flybillet derfor er en del af en pakkerejse, skal du kontakte det rejsebureau, som du har købt rejsen hos.

Hvis rejsebureauet ikke kan finde alternative måder at få dig frem på, eller alternativet er væsentligt anderledes fra det først planlagte, har du som udgangspunkt krav på at kunne fortryde rejsekøbet og få dine penge tilbage. 

Anderledes ser det ud, hvis du har lejet bil eller hus i udlandet, og du ender med ikke at komme afsted.

"Så kan du skrive til SAS eller prøve at kontakte din rejseforsikring. Men det er nødvendigvis ikke noget, du har krav på. Ellers må du forsøge at se, om du kan aflyse lejen med udlejer, siger Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver inden for miljø og transport ved Forbrugerrådet Tænk, til DR.

Hvis dit fly bliver forsinket

Hvis din flyafgang kun er forsinket, giver det dig ikke automatisk ret til at få pengene for billetten helt eller delvist tilbage alene som følge af forsinkelsen, skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det afhænger af, om der er tale om en væsentlig forsinkelse. En forsinkelse på over fem timer vil være væsentlig og give dig ret til at få pengene retur.

Omvendt oplyser Forbrugerrådet Tænk, at din flyafgang skal være mindst to timer forsinket ved afrejse, før du kan gøre krav på visse rettigheder. Det kan fx være kompensation, mad og drikke samt indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning.

Er dit fly aflyst eller forsinket, kan du beregne, hvad du har ret til hos Forbrugerrådet Tænk.

Som ved aflyste flyafgange, skal du også altid møde op i lufthavnen senest 45 minutter før planlagt afrejse, selv om du ved, at flyet er forsinket. Den eneste undtagelse er, hvis flyselskabet på skrift har meddelt andet.