Sponsoreret indhold
Derfor skal du læse højt for dit barn
Der er lutter fordele ved at læse høj for dit barn uanset alder. Ud over at være hyggeligt og nærværskabende, udvikler det også barnets sprog og træner det i at fordybe sig – blandt andet.
Højtlæsningsstunder er dejlige – det ved både voksne og børn. De involverer for det meste, at man sidder tæt og putter sig, at man skal slappe af og bare være til stede i historien, der folder sig ud, og at verden går lidt på pause imens. Men der er faktisk mange andre overordentligt gode grunde til, at vi bør prioritere højtlæsning for vores børn, mener familiepsykolog Ulla Dyrløv.
– For det første, så vækkes sanserne, når man sidder tæt sammen og læser. Der er fysisk kontakt med en nær voksen, lugtesansen aktiveres, fordi bøger dufter af noget, og følesansen aktiveres, når der peges og bladres i bogen. Det gør alt sammen, at der udskilles hormonet oxytocin, som ud over at have den dejlige effekt at give lykkefølelse og velvære, også skærper opmærksomheden, siger Ulla Dyrløv.
Det gør også barnet rent faktisk bedre kan absorbere historien og finde tålmodighed til læsestunden, og i det hele taget styrker dén færdighed. Men det er ikke det hele.
Højtlæsning er en god samtalestarter
At læse bøger sammen er på mange måder nemlig også en rigtig god måde at få snakket om stort og småt med sit barn.
– Højtlæsning har den fordel, at man typisk holder en del pauser og taler om det, der foregår i bogen, illustrationerne, eller ting som barnet pludselig kommer i tanke om. Og den slags eftertænksomme pauser og langsomhed, opnår man ikke, når man for eksempel underholder barnet med en skærm i stedet for en bog, siger Ulla Dyrløv.
Man kan til gengæld både adressere emner, der er aktuelle i barnets liv lige nu via højtlæsning, såsom familieforøgelse eller en flytning, men det giver også barn og forældre en fælles referenceramme at tale ud fra på andre vigtige områder.
Bøger giver børn kommunikationsredskaber
– Der sker tit det, at et barn åbner op for nogle ting imens, hvor bøgerne hjælper barnet til at kunne perspektivere og referere til nogle personkarakteristikker for eksempel. Det kan være, at barnet fortæller, at det nogle gange bliver lige så vred som Anders And, eller at barnets skolelærer er lidt ligesom Dolora Nidkjær fra Harry Potter-bøgerne, siger Ulla Dyrløv.
På den måde får både barn og voksen et fælles udgangspunkt for at kunne forklare sig og forstå hinanden, og den voksne kan bedre hjælpe barnet og tale om det, der rører sig i barnet.
Højtlæsning er rigtig god læring
Også indlæringsmæssigt har højtlæsningen sin klare berettigelse. Undersøgelser viser nemlig, at børn simpelthen lærer langt bedre ved højtlæsning, eller læsning med vokseninteraktion, end de gør, når de sidder foran en skærm.
– At blive underholdt ved en fysisk bog og at blive underholdt ved en skærm svarer billedligt talt lidt til forskellen på at se en kage på en skærm eller et fotografi, og så på at have den i hånden, hvor man også kan mærke, hvordan den føles, dufte til den og fornemme dens form og vægt, forklarer Ulla Dyrløv.
Børn forstår bedre af fysisk nærvær
– Bøger er en tredimensionel oplevelse, og vi ved fra forskning, at børn, og særligt helt små børn, lærer og forstår meget, meget bedre, når tingene forgår fysisk og i interaktion med mennesker, end når de foregår på en skærm. Børn kan ikke lære, hvad en støvsuger er ved at bruge læringsprogrammer på en skærm, ligesom små børn heller ikke forstår, hvor genstande bliver af, selvom de ser, de bliver gemt bag en stol, før det sker fysisk og i samspil med andre menneske, siger hun.
At læse højt bør altså have en gedigen plads op gennem barndommen – lige fra barnet begynder at interessere sig for pegebøger, til barnet ikke gider at sidde og læse højt med sine forældre længere: Højtlæsning er simpelthen en god og vigtig kilde til læring og samvær, og samvær og interaktion er fundamentalt for læring over en bred kam.
Bog-bonus: Dit barn bliver sprogligt stærkere
Derudover har højtlæsning en række andre konkrete afkast, som viser sig på blandt andet barnets sproglige udvikling, forståelse og kommunikationsevner, men det bør man alt sammen tage som fryns, understreger Ulla Dyrløv.
– Jeg synes, det er vigtigt, man som forældre ikke ryger i effektiviseringsfælden. Vi kan så nemt blive fokuserede på, hvad vores børn kan, og på sådan noget som ”skoleparathed”. Men det allervigtigste, vi kan lære vores børn ved at læse højt, er, at det er sjovt og dejligt at læse. Vi kan lære dem glæden i fordybelsen og at bruge sin egen fantasi, og vi kan lære dem at dyrke at være i nuet. Og så skal vi nyde samværet mellem barn og voksen, vi har om højtlæsningen, siger Ulla Dyrløv.