Filmanmeldelse

Da Sophia mødte Sylvain

5 hjerter til ’Da Sophia mødte Sylvain’:”Den slår begavede sprækker i rom com-formen”

Skal du en tur i biografen? Så er det måske denne nytænkende, hotte og morsomme romcom, du skal se.

Få ting på film (og måske i det hele taget) er mere tilfredsstillende end en vellykket fusion af tidsånd og genre, og allerbedst, når filmen endda sprænger de konventioner, der ellers er kendt og elsket af publikum.

Det lykkes denne fransk-canadiske romcom med, og den er samtidig klog, sjov og overraskende dyb — og seriøst sexet.

Intellektuelle Sophia (Magalie Lépine Blondeau) lever med sin søde, lidt tørre mand Xavier (Francis-William Rhéaume). Kloge samtaler til parmiddagene og naturvin, alt er tjekket på den rigtige og underspillet lækre måde. Men provinsielle Sylvain (Pierre-Yves Cardinal) med det flotte skæg og de store hænder ender med at feje benene væk under hende.

Sophia må finde ud af, om hun vil have ham, der kan koderne, eller ham, der har værktøjskassen i orden? Og hvem er hun selv som kvinde? Så langt, så forudsigeligt, rent plotmæssigt. Først og fremmest handler fortællingen om kærlighedens natur og om at overraske sig selv. Ser vi i virkeligheden hinanden, eller ser vi mest bare kun os selv i den andens blik, når vi forelsker os?

Kemien mellem de to hovedroller er absolut dampende, men det fine ved filmen er også, at den evner at være solidarisk med begge to. Jovist, Sylvain har simple værdier og kommer mildt sagt fra et andet kulturelt lag end Sophia, der også har sit at slås med. Filmen er morsom, særligt hos birollerne, der ser tingene tydeligt og uden filter, også når den ene eller anden falder igennem.

Det lykkes instruktør Monia Chokri både at være favnende over for det rå, modne kvindelige begær og Magalie Lépine Blondeau at ramme balancen mellem at være sårbar og selvsikker. Hvem er egentlig en fangst, når det kommer til stykket? Hvad er opskriften på det gode parforhold? Denne smukt filmede fortælling har måske ikke svaret, men spørger begavet på en ny måde.

"Da Sophia mødte Sylvain" får biografpremiere den 5. september.