Ugens bøger: Jane Austen med et twist
Jane Austens klassisker "Stolthed og fordom" får nyt liv i et moderne krimiplot. Læs anmeldelsen her.
Hjemme hos Darcy og Elizabeth
"Døden kommer til Pemberley"
Af P.D. James
Rosinante, 304 sider, 299,95 kr.
Mr. Darcy og Elizabeth Bennet fra "Stolthed og Fordom" i et krimiplot? Det lyder som et must for elskere af både Jane Austen og den (92-årige) britiske krimidronning P.D. James, som har undfanget ideen. I "Døden kommer til Pemberley" har Darcy og Elizabeth været lykkeligt gift i seks år, da idyllen brydes af et brutalt mord på deres gods. Desværre sætter romanen sig mellem to stole og er hverken særlig hyggeligt romantisk eller særlig spændende. Mest af alt ærgrer man sig over, at ægteskab og to børn har gjort sexede Darcy og temperamentsfulde Elizabeth SÅ kedelige og pænt forudsigelige. japp
Historisk smuk kærlighed
"Désirée"
Af Annemarie Selinko
Rosinante, 460 sider, 199,95 kroner.
En helt almindelig silkehandlerdatter ender med et langt fra almindeligt liv. Som Napoleons første kærlighed oplever hun at få sit hjerte knust i et magtspil, der skal føre Napoleon til magten. Men Désirées plads i verdenshistorien er langt fra forbi. Den helt almindelige pige ender som dronning af Sverige og stammoder til Bernadotte-slægten, den nuværende svenske kongefamilie. Det er en historie, som næsten er for god til at være sand. Gennem Désirée kommer man helt tæt på historien om Napoleon, hvilket er fantastisk. En gang i mellem er sproget meget gammeldags, det passer godt ind i romanens tidsalder, men man skal lige vænne sig til det. Den store kærlighedshistorie er skræmmende smuk. le
Désirée udkom for første gang i 1950
Grum barsel
"Hændelsen"
Af Anne Sofie Allarp
People's Press, 254 sider, 250 kr.
Livet som nybagt mor og ny familie med spanske Gabriel vender sig til en ond drøm for danske, smukke Cecilie Holmegaard. Hun er ellers både forelsket og bor smukt i centrum af Madrid i en stor herskabslejlighed med manden i sit liv. Men den barske fødsel bliver starten på en undergangshistorie med spøgelser, kulturkamp og en stadigt mere ond stemning i lejligheden. Anne Sofie Allarp skrev sidste år "Falske stemmer", et hjemligt, politisk drama, og hun håndterer skiftet til de mere personlige rammer godt. Dramaet griber læseren, og siderne vender sig selv. Desværre sidder jeg lidt uforløst tilbage. God og velturneret underholdning, selv om bogen ikke helt kan bestemme sig for sit hovedspor: Kulturkritik, rent gys eller hverdagsdrama? ap