Sponsoreret indhold
Når du køber miljømærkede produkter, tænker du sikkert ikke over dette…
For at skåne dine børns sarte hud – eller din egen – køber du måske miljømærkede produkter. Men glem ikke produktets emballage
Vil du også gerne skåne såvel miljøet som din og dine børns hud og mindske risikoen for allergi? Så tænker du som et flertal af danskerne. En ny undersøgelse fra analyseinstituttet YouGov viser nemlig, at hver 3. dansker ofte eller meget ofte køber miljømærkede produkter til deres husholdning.
Producenterne af alt fra dagligvarer til vaskepulver, køkkenruller, tøj, møbler og byggeprodukter følger med vores indkøbsvaner, og det betyder, at udbuddet af miljømærkede produkter og serviceydelser i Danmark er vokset fra færre end 6.000 (i starten af 2011) til over 12.000 (i starten af i år).
Ud over hensynet til din families sundhed, ønsker du sikkert også som forælder at skåne miljøet så meget som muligt af hensyn til de kommende generationer. Derfor er det vigtigt at reducere den emballage du bruger. Det gælder særligt for produkter, vi anvender i store mængder, såsom vaskemiddel.
Ny emballage reducerer forbruget af plastik med 75 procent
En af de ting, som Danmarks to officielle miljømærker Svanemærket og EU-Blomsten også stiller krav til, men som mange måske ikke tænker over, når de lægger varerne i kurven, er emballagen. Produkternes emballage kan nemlig have stor betydning for deres samlede miljøbelastning. Det forklarer Lisbeth Engel Hansen, chef for kriterieudvikling i Miljømærkning Danmark.
”For at et produkt kan opnå et miljømærke, ser vi på påvirkningen af miljøet i hele produktets livscyklus. Vi stiller krav om, hvor meget emballage man må bruge per effektiv dosis, og om der er tale om genanvendte materialer. Jo større mængder man bruger af et produkt, som for eksempel rengørings- og vaskemidler, jo større andel udgør emballagen af den samlede miljøbelastning.”
Nu har Neutral, som i forvejen har svanemærket de fleste af deres produkter, lanceret en ny miljøvenlig refill-pose til Danmarks mest solgte vaskemiddel, som gør det muligt at genbruge emballagen og dermed reducere forbruget af plastik med 75 procent, når man hælder vaskemidlet fra refill-posen over på den seneste plastikbeholder med vaskemiddel, man har købt.
Mindre emballage gavner miljøet
Ideen om at genbruge emballage er umiddelbart god, mener Lisbeth Engel Hansen, som siger:
”Det er klart, at kan man spare på emballagen, så er det en miljøfordel. Hvis man reducerer emballagemængden, har det betydning for forbruget af materialer, men også for transporten – for jo mere kompakt emballagen er, des mindre fylder produktet under transporten, hvilket i sidste ende gavner miljøet. Men effekten afhænger af, at forbrugerne genbruger emballagen som tilsigtet.”
For Stine Overgaard, Nordic Brand Manager hos Neutral, er formålet at give forbrugerne mulighed for at skåne miljøet yderligere.
”På samme måde, som Neutral gerne vil give børnefamilier tryghed med parfumefri produkter, som er fri for unødvendige tilsætningsstoffer, der kan forårsage allergi, og derfor alle er mærkede i henhold til Astma-Allergi Danmarks mærkningsordning, vil vi også gerne beskytte miljøet mod unødvendig belastning, der kan få konsekvenser for de næste generationer. Med refill-posen giver vi forbrugeren mulighed for at vælge endnu mere miljørigtigt uden at gå på kompromis med funktionaliteten og kvaliteten, som de kender,” siger hun.