Fie manglede et gardin til stuen, så hun syede selv et – nu sælges hendes værker verden over
Et hjemmesyet patchworkgardin har forvandlet sig til en succesfuld virksomhed for designer Fie Paarup. Hun syr smukke tekstilværker og designer print til de kunder i hele verden, som drømmer om et blødt og sanseligt kunstværk.
En bevægelse fanger øjet, og blikket går på opdagelse i det lange gardin, der er nøje komponeret i et patchwork-mønster af firkanter i små og store størrelser. Nogle felter lader dagslyset filtrere igennem og forvandler det til dansende lyspletter på væggen, mens andre tilføjer rød eller orange for blikfang.
Fra det første gardin i fine hvide og blå felter bredte interessen for Fies tekstile værker sig som ringe i vandet. Først blandt venner og bekendte, og dernæst fulgte en udstilling i Studio X i 2020, hvilket satte en bølge af patchwork-gardiner i gang i det danske land. I dag er der seks måneders leveringstid til enhver, der forelsker sig i Fies tekstile installationer.
"Min inspiration til gardinerne spirede ud af forskellige kunstværker som blandt andet den tyske kunstner Josef Albers' Homage to Square, og da jeg dykkede længere ned i en research om syteknikker, fandt jeg de koreanske pojagi-gardiner, der har en lang kunsthåndværkerhistorie bag sig."
"I min barndom var jeg omgivet af symaskiner og vant til at gå på opdagelse i min farmors stofrester, så det er et rum, der føles trygt for mig. I det hele taget giver tekstiler jo dit hjem en taktil fornemmelse og tryghed, og det søger vi i den tid, vi lever i lige nu med corona, krig og klimakrise. Samtidig giver tekstiler en blød modvægt til alt det hårde, som ofte er synligt i nybyggede boliger med gulv til loft glaspartier, stål og beton."
"Samtidig er gardiner en overskuelig og tilgængelige måde at skabe forandring i din indretning, og du kan jo bruge gardiner på så mange måder: Som forhæng i stedet for skabslåger eller som rumdeler i et køkkenalrum. Du kan også bruge et gardin til at ramme en funktion ind, for eksempel over en seng som erstatning for et maleri, eller måske som forhæng i døråbningen mellem to rum – et hjem er mere end vægge og døre, så det er bare om at bruge tekstiler og skabe en taktil installation," lyder det fra hende.
Selv om Fie Paarup har skiftet træ ud med stof, bruger hun flittigt sin viden om rumteori og proces fra uddannelsen, og det har givet hende en helt særlig tilgang til et tekstilværk. Første skridt til at designe et nyt gardin er derfor altid baseret på, hvordan gardinet skal komponeres i samspil med rummet. Hun bruger derfor lang tid på at undersøge rummet, hvor gardinet skal hænge.
"En silkekvalitet har andre egenskaber end hør, der krøller eller en tung uld, og de kontraster i blandt andet struktur og transparens, der opstår imellem de forskellige kvaliteter, bruger jeg aktivt. Jeg ser gardinet som et kæmpe dagslys-armatur, hvor jeg kan spille på tekstilerne og på dagslyset," siger Fie.
Fie holder af den tidskrævende proces, lige som arbejdet ved symaskinen eller med nål og tråd i hånden giver hende en glæde hver gang, når hun finder indtil sin kreative zone og rytme, der kan noget helt særligt.
"Jeg har også fundet en forhandler, der har samlet et stort lager af vintagestoffer produceret i Frankrig for 50 år siden, hvor kvaliteten var helt anderledes. Det giver mig en glæde at finde noget, der er virkelig lækkert, men som samtidig har mistet sin værdi for alle andre – og så bruge det på sådan en måde, at materialet får tilført en helt ny værdi igen."