Annonse
Annonse
Annonse
Dorthe Staunæs, professor i social- og ledelsespsykologi ved DPU, Aarhus Universitet.
Er drenge og piger grundlæggende forskellige?
Ja, men ikke kun i deres biologi. Allerede inden barnet er født, spørger vi ‘hvad skal hun eller han hedde?’ og køber bestemt tøj. De forventninger er med tilat skabe barnets køn. Der er ikke belæg for at forklare ret mange forskelle biologisk. Hjernen er plastisk og udvikler sig i takt med de udfordringer, den får.
Bliver drenge og piger opdraget ens eller forskelligt?
Forskelligt – og det skal de også. De kommer ind i en verden, som er ordnet i køn. De skal kende normerne, men ikke nødvendigvis følge dem. Vi kunne blive mere bevidste om, hvordan vi opdrager forskelligt. I dag sker det meste automatisk, og vi opdager ofte ikke, at vi begrænser børnene med vores forestillinger.
Er opdelte aktiviteter godt?
Nogle gange kan opdelingen betyde, at børn af samme køn tør eksperimentere mere. Men ofte pøser vi voksne bare mere på af det, vi tror et bestemt køn har brug for. ‘Drengevenlig’ pædagogik har det med at fastlåse drenge i at være urolige og ikke-boglige. Måske har nogle drenge brug for at lære at sidde stille, hvis de skal klare sig i dag.