Wood Wood om Disney – og næste samarbejde i rækken
De færreste havde nok set samarbejdet mellem Disney og Wood Wood komme, men resultatet er fantastisk og lige i Wood Woods ånd, hvis du spørger designer for mærket Brian SS Jensen.
Wood Wood har indgået et samarbejde med Disney. En kollektion, der nok skal blive revet væk og to brands, de færreste har forventet ville indgå samarbejde, og det er præcis pointen, fortæller Wood Woods Brian SS Jensen, der er designer og partner i firmaet.
- Det er præcis den reaktion, vi håbede på. Vores uofficielle motto er "not to be trusted". For omkring et år siden satte vi os ned med repræsentanter for Disney og snakkede om at lave en form for projekt sammen, og derfra udviklede det sig ret naturligt. Jeg er sikker på, at der har været nogle diskussioner internt Disney, men for os har det været en ret nem proces, siger Brian SS Jensen i et interview med i-D Magazine.
Kollektionen, der for et par dage siden blev delt på Instagram, er det seneste samarbejde, som Wood Wood har indgået. Den tager udgangspunkt i Mickey Mouse-figuren, som har fået en tur i Hurlumhejhusets forvrængende spejle. Tidligere har det København baserede mærke også slået pjalterne sammen med Nike og Eastpak. At de valgte at takke ja, da Disney bød op til dans, skyldes blandt andet den ikoniske status som Mickey Mouse har.
- Mickey Mouse er måske den mest genkendelige figur i verden, og det var en fantastisk mulighed, at arbejde med et kulturelt ikon af den kaliber. Og så var det også virkelig sjovt, faktisk. For at eksperimentere med Mickeys genkendelighed og opnå et element af bevægelse lavede jeg alle billede ved at bruge en kopimaskine, og jeg vidste aldrig, hvad der ville komme ud af maskinen. Mickey blev meget levende i kopirummet, siger han fortsat til i-D.
At hans mange manipuleringer med den ikoniske mus gik rent igennem uden indvendinger fra Disney, er kommet bag på Brian SS Jensen.
- Man har en ide om, at de er meget beskyttende over for Mickey Mouse. Så jeg regnede med at få afslag på mine skitser, men det gik rent igennem. Kun når det kommer til logoer, er det mere kompliceret. Vi havde plan om at bruge det oprindelige 'W' fra Walt Disneys signatur, men der opstod en masse juridiske rettighedsspørgsmål. Så det droppede vi, siger Brian Jensen til Euroman.dk
Og på spørgsmålet om, hvad vi fremover kan forvente os fra deres hånd, lyder det fra designeren, at fokus først og fremmest er på hovedlinjen, men at der også ude i horisonten vil være samarbejder. Blandt andet et lille et med amerikanske Champion, som forventes at være på gaden til januar.
D&W.W.-kollektionen bliver eksklusivt sat til salg i Colette i Paris d. 20. oktober før den egentlige lancering d. 3. november i alle Wood Wood-butikker og udvalgte partnere verden over. Og mest interessant er nok mulighed for preorders på Woodwood.dk fra 27. oktober.