Dating på Tinder

Datingekspert: Drop Tinder og segmentér din kærestejagt

Havet er efterhånden blevet for dybt på den populære datingapp Tinder, mener datingekspert Jacob de Lichtenberg. Han anbefaler, at du tilpasser din kærestesøgning efter dine interesser.

I har matchet på Tinder, mødes muligvis til en date, hvis snakken går rigtig godt. Måske ender I med et one-night-stand, men så slutter det også her.

Jagten på den stormende forelskelse, du i virkeligheden drømmer om, er endnu engang endt i et akavet farvel. Slukøret går du hjem og swiper videre.

Løsningen? Drop Tinder og segmentér din søgning. 

Så er chancen for en stærk tiltrækningskraft og et holdbart forhold nemlig langt større.

Sådan lyder anbefalingen fra Jacob de Lichtenberg, Cand.merc.psyk og ekspert i kropssprog og de psykologiske mekanismer i dating.

- Der findes forskellige nicher, hvor man kan finde en, der passer til de interesser og præferencer, man har. Og forskning viser, at lighed i blandt andet værdier, alder og uddannelsesniveau er meget typiske for, om vi tiltrækkes af hinanden, og om vi bliver sammen. Folk har jo valgt deres livsvej ud fra, hvad de synes er spændende, og har man flere fælles interesser, så man kan lave flere ting sammen og have noget at tale om, siger han.

Er du et karrieremenneske, kan det således være en fordel at oprette en annonce på datingsites som eksempelvis Elitedaters, ligesom der findes et udvalg af andre dating-nicher, som er tilpasset enhver smag. Både til de handlekraftige kvinder, de skrukke og dem, der bare gerne vil have en ven.

- Man kan sammenligne det lidt med at fiske. Hvis du kaster et meget generelt blink ud i havet, så fanger du hvad som helst. Men hvis du vil fange en rødspætte, så skal du nok putte en orm på og sørge for, at dit blink lander på bunden, hvor rødspætterne er. Det er lidt det samme med online dating, siger datingeksperten.

Jacob de Lichtenberg

* Forfatter til bøgerne Kropssprogets Psykologi (2009) og Datingens psykologi (3013).

* Underviser i psykologi på Copenhagen Business School og CBS Executive.

* Holder workshops om liking, gruppepsykologi og psykologisk forandringsledelse.

Et overflødighedshorn af valg

Problemet ved Tinder er nemlig, at havet efterhånden er blevet for dybt og dermed for svært at filtrere i. For med et fokus på billeder kan det være svært at vurdere, om personen bag skærmen er noget for dig, forklarer Jacob de Lichtenberg.

- På Tinder, hvor fokusset er billeder, rammer du et meget bredt segment. Det er klart, at hvis man er karrieremenneske på et datingsite for andre karrieremennesker, så er chancen for at finde den rette partner en del større, end hvis du skal vurdere, om folk er karrieremennesker ud fra fire billeder på Tinder, siger han.

Mere end 20 milliarder singler er ifølge Tinders egne tal blevet matchet med en potentiel flamme i løbet af app’ens levetid. Men samtidig er det blevet sværere at vælge den rigtige – og forblive tilfredse med det valg – når vi præsenteres for et overflødighedshorn af valgmuligheder, forklarer datingeksperten.

I psykologiske termer kalder man det The Paradox of Choice.

- Før i tiden, når man gik ud og købte cowboybukser, var der måske tre par at vælge imellem. Du valgte dem, der sad bedst, men de sad ikke sådan rigtig godt. Nu er der måske 200 forskellige brands af cowboybukser, og hvert brand har måske 20-30 forskellige linjer med forskellige former og størrelser. Det betyder, at jeg kan finde nogle, som kommer til at sidde virkelig godt og passe ind i den mode, jeg synes er rigtig, siger Jacob de Lichtenberg og fortsætter:

- Men fordi der er så mange valg, så viser det sig, at folk er mindre tilfredse med det, de køber, end de var før. Potentielt kunne der hele tiden være noget, der var bedre.

En ”gamificeret” leg

Samtidig drages vi af det sjove ved at swipe mellem potentielle bejlere, forklarer datingeksperten. En leg, der ikke synes at være synderligt konstruktiv på kæreste-kontoen.

Ifølge Tinders egne tal swiper vi intet mindre end 1,6 milliarder gange om dagen på verdensplan. Nogle i en sådan grad, at det ikke længere handler om at få en date.

- Det bliver ret skægt, at man kan sidde og swipe. Det bliver gamificeret, og man bliver grebet af det. Det kan komme dertil, hvor folk synes, at det sjoveste er spillet: At få matches og at swipe, men hvor de er ligeglade med at gå på dates, hvilket egentlig er en megasørgelig tilstand at komme i, siger datingeksperten.

Derfor tror han heller ikke, at Tinder er den rette vej, hvis man søger det seriøse parforhold. Selvfølgelig er der mange eksempler på dem, der har fundet kærligheden via telefonen, men i bund og grund er Tinder mest af alt en hookup-app, der handler mere om sex end om kærlighed, vurderer Jacob de Lichtenberg.

- Det, der er sjovt ved Tinder, er at se, hvilken type mennesker man potentielt kunne finde sammen med. Og det er da en sjov drømmehistorie. Men om det hjælper særligt meget, hvis man rent faktisk vil have en kæreste, kan jeg være meget i tvivl om.

ALT.dk har kontaktet Tinder med henblik på at få fat i tallene bag danskernes succesfulde swipe-vaner. Datingappen er imidlertid ikke vendt tilbage på vores henvendelse, ligesom de tilsyneladende ikke har været ude med tal, siden de i 2015 placerede Danmark på en 16. plads over de mest Tinder-venlige lande i verden.