Emojis og ligestilling

Google Girl Power: Foreslår nye emojis med kvinder i arbejde

Fire Google-medarbejdere har indstillet et forslag til en række nye emojis, som skal mindske uligheden blandt de små, populære ikoner.

Tirsdag aften modtog Unicode Consortium, en organisation som sørger for standardisering af tegn og tekst i moderne softwareprodukter, en særlig henvendelse. Den kom fra en håndfuld Google-medarbejdere og handlede om emojis.

Google foreslår i henvendelsen en række nye emojis, 13 i alt, som skal portrættere kvinder i arbejde.

– Vi tror på, at dette vil styrke unge kvinder (de mest aktive emoji-brugere) og i højere grad reflektere den afgørende rolle kvinder har i verden, står der i forslaget "Expanding Emoji Professions: Reducing Gender Inequality", som du kan læse i sin fulde længde her.

LÆS OGSÅ: Sofias undertøjsbillede gik viralt: "Du er guld værd, lige meget hvad du vejer"

De nye emojis dækker felterne "Business", "Healthcare", "Science", "Education", "Technology", "Industry", "Farming", "Food Service", "Education" og "Music", og der er både en mandlig og en kvindelige emoji for hvert fald.

– Fordi det er så presserende at forbedre repræsentationen af kvinder i emoji, anbefaler vi standardisering af disse karakterer så hurtigt som muligt, skriver de fire Google-medarbejdere videre i forslaget.

Øget fokus på kønsrepræsentation

Google er ikke først med at påpege skævheden i kønsrepræsentationerne indenfor emoji-tegn. På mic.com skriver journalist Sophie Kleeman for eksempel under titlen "Hey Unicode! It's about damn time we had some emojis for professional women":

– Som det ser ud nu, har kvinder, som har lyst til at bruge noget andet end neutrale kvindelige emojis, følgende valgmuligheder: En prinsesse, en brud, tvillinger klædt ud som Playboy-kaniner, en danser i en rød kjole og en serie af receptionist-lignende karakterer, mens mandlige emojis har følgende ikke-neutrale former: Julemanden, en mand med en turban, en mand med en "skull cap", en politimand, en garder, en mandlig detektiv, en mandlig bygningsarbejder og en mandlig engel. Der er også en serie af mandlige atleter: En mandlig rytter, en mand, der bowler, en gående mand, en løbende mand, en mand, der spiller golf, en svømmende mand og en flydende mand. (...) Udover forskellen i antal er karakterernes professioner sigende. Mænd får de "seriøse" professionelle roller, mens kvinder får de "pigede"."

Always lancerede ligeledes i marts en kampagne i anledning af kvindernes kampdag, som satte fokus på problemstillingen.

Emojis er med smartphonens udbredelse blevet en udbredt og populær kommunikationsform – nogle betragter dem ligefrem som et sprog. Unge kvinder er i særdeleshed glade for de små ikoner, skriver Google-medarbejderne i deres forslag, og henviser til en AdWeek-rapport fra 2015, som konkluderer, at ud af en emoji-brugerbase på 92 % af alle onlinebrugere er 60 % mænd og 78 % kvinder det, man kunne kalde "frequent users". De skriver videre:

LÆS OGSÅ: 25 stærke citater fra Beyoncés "Lemonade"

– Når kvinder nu i højere grad er tilbøjelige til at bruge emojis, når de kommunikerer med deres jævnaldrende, er det ikke overraskende at mænd og kvinder i stadigt større grad taler højt omkring behovet for mere præcise kvindelige repræsentationer i professions-emojis.

Holdet bag forslaget håber, at de nye emojis bliver inkluderet blandt standardikonerne fra slutningen af 2016.

Skema fra Google-medarbejdernes forslag. Her. 

LÆS OGSÅ: Viral video om evig kærlighed får tårerne frem

LÆS OGSÅ: Verdens største ligestillingskonference kommer til København: Her er 11 events, alle kan deltage i

LÆS OGSÅ: Filminstruktør: Danske kvinder kæmper ikke nogen fælles kamp for ligestilling længere