Lea arbejder som intimkoordinator: ”Folk spørger altid, om jeg ser meget porno”
For mange af os er sex noget, der hører privatlivet til, men for nogle er sex (også) deres arbejdsliv. Mød Lea Helmuth, der er intimkoordinator.
Jeg deltager på tv- og filmproduktioner, når skuespillerne skal lave en sexscene. Jeg er der fra start til slut, giver dem tryghed og hjælper dem med at mærke efter – reglen er, at hvis der er noget, man ikke har lyst til, så stopper vi. Jeg har også kontakt til fotograf, instruktør og kostumeafdeling, og en kæmpe del af mit arbejde er at forberede skuespillerne, så de ved, hvad de skal, når de møder op på set.
Jeg havde hørt, at jobbet som intimkoordinator var stort i udlandet. Jeg kommer selv fra en skuespillerfamilie, og jeg begyndte at læse alt, hvad der var om emnet, og tog onlinekurser, og kort efter kontaktede DR mig, da de skulle bruge en intimkoordinator til serien 'Ingen vej tilbage'.
Senere kom jeg med på tv-serien 'Salsa', som er intimkoordinatorens drøm, fordi den handler om ung seksualitet og grænser. Oprindeligt ønskede instruktøren at skjule det seksuelle, for at de unge skuespillere ikke kunne blive misbrugt online, men så fandt vi på at gøre det modsatte: vise seksualitet og liderlighed – uden at vise hud.
Vi holder workshops med skuespillerne, så de er trygge ved hinanden. Først spiller vi scenen igennem på en meget mekanisk måde med ”stå der”, ”rør der” og ”lig der” – som en koreografi. Bagefter lægger vi flere lag på scenen, og hvis en skuespiller for eksempel føler, at gåturen hen til sengen er akavet, så snakker vi om det.
Til selve optagelserne lukker vi dørene, så det kun er mig og skuespillerne. Så øver vi scenen igennem igen med tøj på, så øver vi den uden tøj, og til sidst inviterer vi kameraet og instruktøren ind og spiller scenen. Det går som regel ret hurtigt, fordi vi har øvet det så mange gange.
Jeg har en masse udstyr, som skuespillerne kan se, inden det skal bruges. Jeg kender de forskellige kameravinkler, der skal arbejdes med, så jeg kan fremskaffe hudfarvede underbukser, næsten usynlige g-strengstrusser eller en hudfarvet pude, som en pige kan ligge med i skridtet, når det skal forestille, at hendes kollega udfører oralsex på hende. Sådan en scene er der i 'Salsa', og der har vi brugt både en pude og hudfarvede trusser.
Jeg er også med på en serie, hvor der er mange scener med bar hud. Jeg sørger for, at der er så meget stof mellem skuespillerne som muligt, uden at det generer kameraet. Jeg har blandt andet skaffet en penissok, som den mandlige skuespiller tager ud over sin penis, så man ikke ser den i virkeligheden. Den har vi brugt i en sexscene på et køkkenbord, hvor vi også ville undgå, at skuespillernes kønsdele mødtes i virkeligheden.
For mig er det en professionel zone, og jeg bliver ikke selv genert. Men når jeg sidder i toget hjem efter en arbejdsdag, kan jeg godt tænke, at det var ret vildt, hvad vi lavede på settet.
Folk spørger altid, om jeg ser meget porno, men det gør jeg ikke, for jeg synes sjældent, det er godt lavet. Jeg ser i stedet sexscener i andre film og serier, som jeg synes er vellykkede. Hvis jeg for eksempel skal være på en film med to unge, der har sex for første gang, kan jeg se intimscenen i 'The Notebook'. Det er en ret dårlig film, men en fin intimscene.
Lige nu er akavet sex in, altså, realistisk sex som den, man har derhjemme. Folk vil væk fra den pæne hollywoodsex og hellere arbejde med spænding, for eksempel ved at bruge skuespillernes øjenkontakt. Jeg researcher faktisk også på dyr, der parrer sig; det kan godt være inspirerende. Snegle kan for eksempel ikke se, så de roder de rundt, når de parrer sig, og bruger alle deres andre sanser. Det kan give en meget sanselig intimscene, hvis man lige har vist skuespillerne en snegleparring.