Kvindeundersøgelsen

Kvindeundersøgelse: Succes er lig med at have frihed

Det er ikke kun vores vilje til at gøre en indsats for andre, der har rykket sig efter den økonomiske krise. Vores tanker om, hvad vi signalerer gennem vores forbrug har også taget en drejning i takt med, at pengene er blevet færre i de danske hjem.

Hele 44 pct. har lavet frivilligt arbejde inden for de seneste 12 måneder. Samtidig er der en tendens til, at overforbrug er røget på de danske kvinders "not-liste", mens genbrug, klimavenligt tøj og almindelig økonomisk omtanke bliver bifaldet af de fleste. Det viser ALT for damernes kvindeundersøgelse, som vi har lavet i samarbejde med analysefirmaet Megafon.

Ifølge forbrugersociolog Eva Steensig er vi simpelthen som befolkning blevet enige om at dømme forbrug ude.

– Vi er ret fantastiske som mennesker. Inden krisen kunne vi ikke få nok af forbrug, og i dag, hvor vi har færre penge, pakker vi vores bevæggrunde for at købe mindre ind i, at det ikke længere betyder noget for os at slæbe fyldte shoppingbags med hjem. Det er meget selviscenesættende. Vi er til genbrug og går på loppemarkeder og fortæller, at vi er hævet over almindeligt forbrug. Det giver os ikke noget som mennesker, og der er vigtigere ting i livet.

LÆS OGÅ: Intro: Festen jeg aldrig nåede til

Vi står lige nu i det Eva Steensig kalder en immateriel bølge. I stedet for at bruge penge på flere ting, vi kan stoppe ind i vores hjem eller skabe, bruger vi pengene på oplevelser, teaterture, restaurantbesøg og rejser.

Succes er lig med frihed til at bryde med hverdagen

I ALT for damernes undersøgelse siger 62 procent af kvinderne, at hvis de fik 100.000 tilbage i SKAT, ville de bruge pengene på oplevelser og rejser. Og 51 procent svarer, at succes i dag er lig med at have frihed til at kunne bryde ud af hverdagen. Den pressede hverdag.

– Det er på de små "helle-steder", vi kan retfærdiggøre over for os selv og andre at bruge penge. Vi føler, at vi fortjener at blive beriget og opnå noget selvforkælelse, siger Eva Steensig.

Læs også tidligere artikler i serien:

Danske mødre føler sig pressede af daginstitutioner

Kvinder: For stort fokus på fuldtidsjob hele livet

Danske kvinder føler sig pressede

Læs hele artiklen om undersøgelsen i denne uges ALT for damerne nr. 23/2013

Om undersøgelsen

Analysefirmaet Megafon har for ALT for damerne lavet Danmarks største kvindeundersøgelse i samarbejde med ti partnere. I alt er 1039 kvinder blevet interviewet i en kombineret telefon- og internetundersøgelse i februar måned. Inden interviewene gennemførte Megafon en række fokusgrupper for at spore sig ind på de temaer, der optager kvinder i dag.

I de kommende uger sætter ALT for damerne fokus på forskellige aspekter af kvindeundersøgelsen.

Se de ti partnere og læs mere om undersøgelsen her.