Lotte Freddie

Da Lotte Freddies forældre blev skilt, flyttede hun et særligt sted hen – du gætter næppe hvor

Modeskribent Lotte Freddie er født i Rungsted og bor der stadig. Her har hun sin have, havnen og vennerne, så hvorfor rejse væk? Men hun elsker også den franske riviera og sydfranske loppemarkeder.

Min barndoms sommer

"De var altid i Rungsted, hvor jeg kommer fra og stadig bor. Det var altid godt vejr i min barndoms somre, så vi tog på stranden ved Mikkelborg, hvor der var en stor sten, som min veninde, Birte, og jeg kunne svømme ud til.

Mine bedsteforældre havde sommerhus i Humlebæk, og der tog jeg tit op med min mor og far. Jeg har vist også cyklet derop med Birte. Så gik vi i vandet og spillede kort og gik i vandet igen. Der var jo ikke tv og den slags, så vi legede også meget med påklædningsdukker.

Det var ikke min bedstemor, der lavede mad, men derimod kokkepigen Nanna. Hun lavede dejlig mad, og min yndlingsret hos dem var stegte tomater, som var skåret i skiver og vendt i rasp, inden de kom på panden. Jeg kunne spise oceaner af det. Vi fik også en paneret svinekotelet engang imellem.

Et par gange var jeg med min mormor på ferie til Tannishus ved Vesterhavet, men ellers tog man ikke på ferie. Vi boede jo i Rungsted, hvor min bedste veninde også var om sommeren, så der var ingen grund til at tage derfra. I Tannishus gik sommeren med at spise dejlig mad, spille kort, gå på stranden, sole og bade – hele dagen – og læse, læse, læse. Jeg var en læsehest og medbragte en masse bøger –også altid når jeg var med mine forældre ude til middag hos deres venner.  Susy-bøgerne og krimier var jeg glad for."

En særlig sommer

"Da jeg var 14 år, blev mine forældre skilt. Det tog jeg forholdsvis roligt, men jeg var ked af at skulle flytte fra mit elskede hus. Min mor flyttede til Fyn, og min far til København, så jeg blev parkeret hos skolens rektor og hans søde kone, Ebba.

En dag kom min mor og besøgte mig, men da hun skulle hjem til Fyn med toget, kunne hun ikke lide at sige farvel, så vi lod det ene tog passere efter det andet, mens det blev aften, og da jeg kom hjem til rektoren i Rungsted, ville jeg ikke vække huset. Derfor satte jeg en cykel op ad husmuren og kravlede ind ad køkkenvinduet og op på mit værelse.

Næste morgen skældte rektoren mig ud for at have været ude at føjte, hvilket jeg jo ikke havde. Så smed han mig ud af huset, og jeg blev så forbandet, at jeg pakkede mine ting og tog over til Birte og spurgte, om jeg måtte bo der, mens jeg læste til eksamen. Det fik jeg lov til, og det blev en fin sommer, hvor jeg boede hos min veninde og hendes søde familie. Der var altid gang i det hus, og vi lå hele dage i haven, solede os og gik i havet, når det blev for varmt."

Den perfekte sommerdag

"Dagen starter med, at jeg laver en kop kaffe og rister en grovbirkes fra Aldi, for det er de bedste. Den ene halvdel skal være med solbærsyltetøj og den anden med engelsk orangemarmelade. Ja, sådan starter hver dag faktisk hos mig.

Derefter vil jeg gerne ud i min have for at luge, beskære eller plante. Det gør jeg hele tiden. Jeg er fuldstændig gal med georginer i glødende farver. De er skønne i haven, men jeg elsker især at klippe blomster af og stille ind i huset. Det er en gratis luksus at kunne plukke blomster i haven. Hvis jeg kan nå det, skal jeg også en tur på planteskole og købe flittigliser og hortensia. Blomster skal bugne efter min mening, og flittigliser skal være stærk pink.

Senere på dagen kunne jeg nok tænke mig at invitere venner og veninder over på terrassen til en let frokost med for eksempel artiskokker og en ostetærte og masser af rosé. Det kunne også være mine bridgeveninder, og så kunne vi tage et spil bridge efter frokosten, for det er ikke kun om vinteren, man spiller bridge. Det kunne også være en grillmiddag, for jeg har et dejligt havebord med kakler og en grill i midten, hvor vi kan sidde ti omkring."

Min sommerdrøm

"I gamle dage tog jeg hvert år til den franske riviera og Monte Carlo. Jeg holder stadig meget af Cannes, men jeg vil ikke længere ligge og stege på stranden, gå op og spise på en restaurant og så ned på stranden og stege videre.

Nej, jeg vil hellere besøge en veninde, som bor nær Cannes, og se nogle museer i området som for eksempel Rothschild-palæet, for jeg kan bedst lide den type museer, hvor man går ind i et privat hjem.

Og så elsker jeg sydfranske loppemarkeder, så dem ville jeg også bruge tid på, for jeg er god til at gå rundt og finde de mest fantastiske ting: skåle, fade, glas og tallerkner."

3 hurtige

Min yndlingssommermad

En sprødstegt fiskefilet med remoulade og masser af citron. Det er rigtig havnemad.

Denne sommers bog

Det ved jeg lige nøjagtigt, for jeg har lige læst anmeldelsen af en bog, der hedder 'Natterædsel' (af Aleksa Okanovic), som handler om en tysk revisor, der får job i en koncentrationslejr. Den skal jeg ud og købe. Jeg vil gerne læse en masse og køber konstant bøger, der ligger overalt i stabler og venter på at blive læst.

Den bedste sommersang

'Danmark nu blunder den lyse nat'. Jeg synes, morgensang burde være obligatorisk i alle skoler. Mine egne børn og børnebørn kender ikke vores salmer og fædrelandssange, men jeg kan dem alle udenad.

Sommer med mine børn

"Jeg har to børn og fire børnebørn på 19, 15, 14 og 12 år. Jeg elsker mine børnebørn, selv om jeg ikke synes, jeg gør nok for dem. Den ældste har dog været med mig en tur i London, og det skal de næste også. Så skal de vælge, hvad de gerne vil opleve, og jeg vælger noget, som jeg tror, de vil kunne lide.

Jeg kan for eksempel godt lide at invitere dem til enten ballet eller musical. Jeg var desværre ikke så meget sammen med dem, da de var mindre, for jeg var altid på arbejde og ude at rejse."

En sommerforelskelse

"Dem havde jeg konstant og hver eneste sommer. I den sammenhæng er der ingen sommer, der skiller sig ud. Man er vel altid forelsket i en eller anden."

Om Lotte Freddie, 88 år

• Kendt som journalist på blandt andet Berlingske, Børsen og Elle.
  • Aktuel med programserien øVerdensdamerneø på DR.dk, og så har hun netop designet en ”loveshirt”, som Costamani producerer, hvor overskuddet går til at redde bierne.