Mød Danmarks smykkedarling: Sofie Bille Brahe
"Du har et talent, og du er forpligtet til at gøre noget ved det." Den besked fra en af modens store damer gjorde indtryk på smykkedesigner Sophie Bille Brahe. Derfor besluttede hun at starte sit eget firma, der i dag har cool kvinder som Madonna, Lykke Li og Rihanna på kundelisten. Hun elsker følelsen af at være der, hvor havet slutter, og himlen begynder, og hendes smykker er som Sophie selv: fulde af poesi.
Det var ikke en planlagt graviditet, og hun var helt klart i tvivl, fordi hun for to år siden satsede alt på sine smykker. Så en baby var lidt en streg i regningen for Sofie Bille Brahe, der har stor succes med sine smykker i både Danmark og i udlandet.
- Men jeg gjorde op med mig selv, at hvis jeg valgte det fra i en alder af 32, skulle jeg være på det rene med, at jeg måske ikke fik muligheden igen. Ville jeg kunne leve med det?, spørger hun retorisk og svarer selv, at hun tror, hun ville blive et bittert menneske af ikke at få børn.
- Der skal jo også være nogen til at føre familieforetagenet videre, griner hun og slår ud med armene i det lyse lokale i det indre København, der normalt er fyldt med hendes smykker, men som i dag kun rummer et skrivebord af glas og en antik træbænk med himmelblåt betræk.
Har lyst til at forære smykkerne væk
En halv etage længere op ligger firmaets lille kontor, og i kælderetagen har Sophie Bille Brahe sit værksted. Hernede har hun sit værktøj, der står til tjeneste som tapre tinsoldater i gamle tedåser, og i vindueskarmen er der opholdsvejr over Eiffeltårnet, Frihedsgudinden og et palmetræ i en gruppe rystekugler fra Paris, New York og Miami Beach.
Familieforetagenet består ud over designeren selv af en række dygtige folk som Frederik Bjerregaard, der er partner i firmaet, en direktør, en salgschef, en projektleder og en assistent, der kommer et par dage om ugen og hjælper til i værkstedet.
Selv har hun nærmest lyst til at forære sine smykker væk, fordi hun synes, det er en ære, når folk godt kan lide det, hun laver. Men hun er godt klar over, at det ikke er sådan, man driver en forretning – særligt ikke, når ambitionerne er at flytte firmaet til London, der nok matcher niveauet bedre.
LÆS OGSÅ: Smykkesamling: Det fortæller den om dig
Colette elsker Bille Brahe
I Paris er Sophie Bille Brahe repræsenteret hos agenterne RainbowWave, der også har store brands som Pamela Love, Carven og Clements Ribeiro, og som har et flow af de mennesker, man allerhelst vil møde. Blandt andet kommer Carine Roitfeldt, tidligere chefredaktør på fransk Vogue og nu redaktør på sit eget magasin, CR Fashion Book, designer Miuccia Prada og indehaver af Colette i Paris, Sarah Colette, altid forbi, siger hun.
- Jeg har været så heldig, at både Colette og Dover Street Market i London samlede mig op i første sæson. Men det sætter nogle begrænsninger for, hvor hurtigt man kan vokse, fordi de er sådan nogle, der kræver eksklusivitet. Når man kommer op i det niveau af butikker, tager de meget stilling til hinanden, så det handler om at finde en balance, forklarer Sophie Bille Brahe.
Altid udgangspunkt i drømmen
I 2009 blev hun færdig som smykkedesigner fra Royal College of Art i London og flyttede så til Paris, hvor hun fik tilbudt et job hos Louis Vuitton. Det var en turbulent tid, for Sophie Bille Brahes far blev syg, og hun pendlede derfor til København og blev mere og mere i tvivl om, hvor hun skulle være, og hvad hun skulle lave. For siger man bare nej til at lave smykker for Louis Vuitton i Paris? Og hvad var egentlig alternativet?
Så fik hun en mail fra en af modens grand dames, Julie Gilhart, der var fashion director i stormagasinet Barneys i New York: Ville hun komme forbi Hotel Skt. Petri, hvor hun boede, mens hun var i København under modeugen? Klokken halv ni næste morgen mødte Sophie Bille Brahe op med en lille kollektion under armen. Julie Gilhart gav hende en masse konkrete råd og sluttede af med at sige, at hun ikke skulle tage det job i Paris. "Du har et talent, og du er forpligtet til at gøre noget ved det," sagde hun.
- Det gjorde et stort indtryk, at en vigtig dame som hende sagde sådan til mig, fortæller smykkedesigneren.
Samme aften tog hun til julefrokost hos sin veninde, designeren Stine Goya, hvor hun mødte Frederik Bjerregaard, der nu er partner i firmaet. Han havde netop sagt sit job op som chefredaktør på magasinet Cover og skulle i gang med at starte sit eget brandingbureau, og den aften blev de enige om i fællesskab at gøre noget ved den forpligtigelse.
LÆS OGSÅ på ALTfordamerne.dk: Her er sommerens modearrangementer
I månederne derefter 'hottentottede' de den, som Sophie Bille Brahe siger, når de mødtes i hendes lille værksted, der dengang lå i Ryesgade på Nørrebro, eller på Riccos kaffebar længere nede ad gaden.
"Vi sagde indimellem til hinanden, at hvis det her ikke blev til noget, så havde vi i hvert fald bygget det smukkeste luftkastel op. Frederik bliver ligesom jeg forelsket i de projekter, vi har, og vi tager altid udgangspunkt i, hvad drømmen er," fortæller hun.
Adelig på Google
Hun var det første barn i en stor familie, og en række omstændigheder gjorde, at det var særlig lykkeligt, da hun kom til. Hun er født ind i en af de ældste adelsfamilier i Danmark, men slottet gik for generationer siden til en anden gren af familien.
- I nogle sammenhænge googler folk mig og finder ud af, jeg er baronesse, og så bliver man kaldt baronessen, ik? Når man har sådan et navn, så tror folk, at man har nogle penge gemt i en kiste. Det har man ikke, siger hun.
Man er ikke i tvivl om, at hun er et produkt af nogle forældre, der i den grad gav deres børn plads til at se verden og alt det smukke, der findes i den. Særligt på hendes fædrene side var der en insisteren på at vende de sten, der bød på mere end det, øjet kan se.
- Min bedstefar kunne finde på at ringe til min børnehave og bede pædagogerne om at få lov til at tale med sit barnebarn. Han ringede bare for at fortælle, at stæren var kommet.
Om sommeren gik hun sammen med sin far rundt og sagde godnat til edderkopperne i deres spind, og når hun i dag kommer på besøg hos sine forældre i det hus, de bor i nu, er det stadig en blomst i haven, der er ved at folde sig ud, man først går hen og kigger på.
Hun var et kreativt barn, og det lå ligesom i kortene, at Sophie Bille Brahe ikke skulle være revisor eller læge som sin far. Hendes mor siger, at der aldrig har været noget at gøre. Allerede i 7.-8. klasse begyndte hun at lede efter en læreplads som guldsmed.
Emma Watson med Emma Deux til Elle UK Style Awards 2014.
Rihanna med Lisa Grand og Lisa Perle til Dior Cruise showet 2014.
Nobody puts baby in a corner
Sophie Bille Brahe er typen, der går efter guldet. Hvis hun keder sig (og det gør hun nemt), finder hun på noget andet, og hun synes, det er det mest provokerende i hele verden, hvis nogen siger, at en hammer kun kan bruges på en bestemt måde.
- Det er dræbende for al kreativitet, siger hun og fortæller, at hun var lidt fortvivlet, da hun havde stået i lære som guldsmed, fordi hun syntes, der var så mange rigide regelsæt.
Derfor søgte hun et par år efter, i 2007, ind på det prestigefyldte Royal College of Art i London – og kom ind. Hun beskriver skolen som "en kreativ legeplads i et kæmpe hus lige ved Kensington Gardens."
Her blev hun bekræftet i, at en hammer netop kan bruges på flere måder end én. Hun lærte også at have en mere professionel tilgang til sit erhverv, dvs. at hun var nødt til at holde det ud i strakt arm for at kunne overleve i branchen.
- Jeg blev støttet i, at jeg skulle gå efter, hvordan jeg syntes, tingene skulle være, og efter det, der gav mening for mig," siger hun. "At "Nobody puts baby in a corner"."
Hun blev ved uddannelsens afslutning udtaget til en stor international designkonkurrence, ITS (International Talent Support) i Trieste, hvor hun blev kørt rundt i lækre biler og var til cirkusfester med rigtige elefanter. Hun forstod ikke helt dimensionerne inden, men efterfølgende blev hendes ting vist i store mode- og livsstilspublikationer som Wallpaper og L'Officiel. Hun var i den grad 'the new kid on the block', og det fik de internationale indkøbere op af stolene. Hun blev kontaktet af store indkøbere i Paris, der køber ind for stormagasiner som Bergdorff Goodman og Neiman Marcus i New York, og hun tog møderne med dem, vel vidende at hun overhovedet ikke var klar til det.
"Det kunne jeg jo slet ikke klare med mit lille onemanshow," siger hun.
Smykker med historie
Det er snart længe siden, hun havde alle kasketterne på selv, og hende og Frederiks luftkasteller er for længst blevet til smukke bygningsværker, der sidder på fingrene af fans som musikerne Rihanna og Madonna og den svenske skuespillerinde Noomi Rapace.
Hun tager meget lidt udgangspunkt i et fransk Vogue og ofte i de historier, der løber i hendes blod. En af hendes tidligere kollektioner, Cassiopeia, er opkaldt efter det stjernebillede, hendes tiptiptipoldefar Tycho Brahe opdagede i 1572. I det hele taget er stjernehimlen en foretrukken kilde til inspiration. Flere af hendes smykker har navne med ord som 'lune' og 'étoile' og er formet som stjernebilleder, måner og konstellationer på himlen.
Hun laver to kollektioner om året, men når man laver smykker, er en kollektion ikke ny på samme måde, som når man laver tøj. Det siger sig selv, at et smykke til 30.000 kr. ikke skal gå af mode i morgen, så når Sophie Bille Brahe taler om kollektioner, mener hun egentlig en ny fortælling.
"Hvis man skal bruge så dyre materialer, skal de knyttes til en historie. Det er jo det, der gør smykker interessante," siger hun.
Hun mener, det er en del af hendes job at sende sine smykker ud i verden på en bund af et eventyr, og hun ville simpelthen ikke vide, hvor hun ellers skulle starte.
"Jeg føler, at man er nødt til, når man arbejder med de her materialer, at lave det bedste. Ellers giver det ingen mening. Det skal være luksus fra start til slut."
LÆS OGSÅ: Mød 3 samlere: Sneakers, Smykker og Louis Vuitton
Første gang bragt i Eurowoman juni 2013