Mariah har udfordret det vestlige modebillede: "For mig er frihed at bære hijab"
For ganske nylig var Mariah Idrissi hverken model, offentligt kendt eller anerkendt. Men to sekunder vendte op og ned på den situation. Nu har hun verdens øjne rettet mod sig.
Telefonen ringer, men i stedet for at tage den trykker hun på lås-knappen på siden og lader opkaldet ringe lydløst ud. Lidt efter ringer den igen, og hun tyr til samme trick. Scenariet gentager sig et par gange den følgende time.
Der er mange, der gerne vil snakke med 23-årige Mariah Idrissi. Sådan har det været, siden hun i slutningen af september var med i en video-reklamekampagne for det svenske tøjmærke H&M. Hun er meget smuk i de cirka to sekunder, man ser hende, med voluminøse dog sarte, rosa læber, i lyserød uldjakke og de runde, mørkebrune solbriller.
LÆS OGSÅ: "Fuck jer, I ved ikke, hvor cool jeg er"
Men det er ikke hendes skønhed, som journalister verden over dagligt ringer for at stille spørgsmål til. Nej, verden er interesseret i muslimske Mariah Idrissi, fordi hun i kampagnen dækker sit hår med et tørklæde, en hijab, som den første model for H&M. Nogensinde.
- Først syntes jeg, det var fjollet med al den opmærksomhed på grund af mit tørklæde. Men da jeg fandt ud af, hvor stort et gennembrud det er for muslimske piger at være med i vestlig modekampagne for et så stort modefirma som H&M, var jeg virkelig stolt. Det er fantastisk, siger hun.
Mariah Idrissi var den første muslimske model med tørklæde om hovedet, hijab, i en reklamekampagne for H&M.
I virkeligheden er Mariah Idrissi, der er født og opvokset i London, ikke model, men en almindelig 23-årig pige, som blev spurgt af sin veninde, der er modeagent, om hun ikke ville være med i kampagnen. Det samme blev japaneren Sikhen, pigen med synlig trussekant i de hvidebukser, manden uden ben, den mandlige sygeplejerske, den gamle kvinde og de mange andre, som også optræder i H&M- kampagnen ”Close the loop”. som den hedder. Budskabet er, at modeverdenen og ikke mindst H&M skal handle om personlig stil og bæredygtighed fremfor hurtige tendenser og en køb-og-smid-ud-kultur.
Mariah Idrissi er formentlig den person fra kampagnen, der hurtigst er gået fra at være en tilfældig i mængden til et navn, som både Londons politi og flere sociale, skønheds- og modeinitiativer gerne vil samarbejde med. For at holde overblikket, har hun fået sig en manager.
Hun klikker på sin telefon og griner.
- Havde aldrig regnet med, at det skulle folde sig sådan ud.
Mariah Idrissis hovedbeklædning er provokerende
Tørklædet skjuler Mariah Idrissis mørke lokker og er svunget omkring hendes hals, så den ikke er blottet. Normalt foretrækker hun egentlig at binde en turban og dække sit bryst og kraveben med tøj, men det kræver mere tid, end hun har for tiden.
- Det har været lidt stressende indtil nu, som hun siger, men det er det værd.
Hun har fået en rolle som forbillede og talerør for, om ikke alle, så en stor del af verdens 1,6 milliarder muslimer. Hun siger, at det ikke kun er noget, hun selv føler, hun er; mange privatpersoner har henvendt sig til hende med samme budskab, efter de har hørt om hende eller set kampagnen. ”Du har gjort mig modig,” fortæller de hende, ”du gør mig mere stolt af min hijab”.
LÆS OGSÅ: "Jeg følte mig overvåget, når jeg gik ned ad gaden, men jeg var jo bare en helt almindelig pige"
Der er ifølge modeforsker Else Skjold ved Designskolen Kolding god grund til, at det netop er Mariah Idrissi, der får særligt meget opmærksomhed efter kampagnen.
- Hijab er uvant og ikke mindst provokerende i et vestligt modebillede. Vi er vant til at mode er lig med standardiserede, tynde piger med bare bryster. Idealet er at kunne vise, du er lækker og fast. Hijaben er en diametral modsætning til vores kultur, for den gemmer omvendt kroppen væk, siger Else Skjold.
Tid til turban. Mariah Idrissi vil helst binde sin hijab som en turban om hovedet og have tøj på, der dækker hendes hals, men det kræver lidt længere tid end at sætte den klassiske hijab, siger hun.
Flere muslimer har på den ene side sagt, at Mariah Idrissi opfører sig seksualiseret og upassende med sine skridt ind i modeverden.
Selv mener Mariah Idrissi, der har båret sit tørklæde, siden hun var 17 år, læst koranen fra ende til anden flere gang og beder fem gange om dagen, at der ikke står noget sted, at modeindustrien er forbudt område.
- Så længe jeg klæder mig i overensstemmelse med islam, er der ikke noget problem. Jeg promoverer jo egentlig bare hijaben. Om noget er det faktisk en god ting, siger hun og håber, budskabet om hijaben som mere end et modefænomen kommer ud. Den er et led i hendes religion, hun bygger sit liv op omkring.
Religionen, såvel som tørklædet, skal hun ofte forklare, hvorfor hun ikke ser som nedværdigende eller undertrykkende for hende som kvinde.
- Ting er først undertrykkende, hvis nogen andre beordrer dig til at udføre dem. For mig er det friere at have den på. Jeg oplever til tider, at kvinder uden tørklæde skal være sexede og have en bestemt fysisk fremtoning for at få anerkendelse og selvstændighed. Det behøver jeg ikke på samme måde, siger hun og fortæller, at hverken hendes mor eller flere af familiens andre kvinder bærer tørklæde.
Stilet i din hijab
Mode handler om at have en ”stil” og ikke lade sig diktere af lynhurtige tendenser er budskabet fra H&M. I stedet skal man hoppe i sit tøj en ekstra gang.
Ifølge Else Skjold er det ikke blot en linje, som H&M lægger, men en tendens der skinner igennem i hele modeindustrien. Det er netop den transition, der har åbnet døren for en som Mariah Idrissi. Og det var på tide, mener Else Skjold.
- Man har en tendens til at sige, at modebranchen er innovativ. I virkeligheden så er den utrolig forstokket og har i mange år fokuseret på én køber: en ung, vestlig kvinde på 180 centimeter i en størrelse 36. Den har ekskluderet alle andre.
H&M er ikke de første til at gøre op med kropstereotyperne i modebilledet. Både virksomheder som DOVE og Libresse har talt til ’den almindelige kvinde’ i deres senere reklamekampagner, og modehuse som Tommy Hilfiger og DKNY har tidligere lanceret såkaldte ramadan-kollektioner. Men at en stor spiller som H&M, der er verdens anden største butikskæde også melder sig i debatten, dét er særligt.
- Det er en velfærdstanke, der melder sig, som vi også kender det fra møbelhuset IKEA. Mode er for alle mennesker. Gamle såvel som muslimer, siger Else Skjold.
Muslimer bruger flere og flere penge på sko og tøj
Med sin telefon på skøddet sidder Mariah Idrissi i sin bil lige ud for sin skønhedssalon i det nordvestlige London. Den åbnede hun sammen med sin kusine i sommer, lige efter hun blev færdig med sin bachelorgrad i engelsk litteratur.
Hun havde egentlig troet, hun nu ville være i gang med at producere sin egen neglelak til salonen. Den er undervejs, men ikke så langt endnu. Hele tanke om at pynte sig kan Mariah Idrissi godt lide. I dag har hun midt på den smalle, våde kant mellem de underste øjenvipper og selve øjet, hvor nogle tegner en sort streg med eyeliner, har tegnet en lille sort prik sat symmetrisk i forhold til det sorte i hendes øje. Øjenvipperne er lidt længere end naturlige og en mørkerød streg følger formerne på hendes læber.
Sammen med de 1,6 milliarder muslimer i verden brugte hun 266 milliarder dollars på tøj og sko i 2013. Det skriver analysebureauet Thomson Reuter ifølge fortune.com, som også anslår, at det forbrug vil være steget i 2019 til 480 milliarder dollars. Det er rundt regnet en stigning på 180 procent, og det er kort sagt lig med, at der er en hel masse penge at hente her for en kæde som H&M.
LÆS OGSÅ: H&M: Der er kun en 1 regel, når det gælder mode
- Jeg ved godt, det ikke var ren velgørenhed at lave kampagnen, siger Mariah Idrissi, der håber, at øjet for blandt andet muslimer vil give hende flere valg i tøjbutikker, når sommeren igen kommer.
- Jeg er faktisk lidt træt af, at de print, jeg bedst kan lide, ofte kun fås som mavebluser, griner hun men vender igen tilbage til et mere seriøst toneleje; At hun bærer et tørklæde om sit hoved er ikke et modefænomen men et kulturelt og religiøst valg, som hun står ved, og som hun håber, der kommer plads til i det vestlige modebillede fremadrettet.
Om modeverden og de mange journalister vil ringe så hyppigt fremover som de sidste to måneder, er der ingen sikkerhed for. Og det er egentlig heller ikke så vigtigt med moden i sig selv, men hun håber, at hendes telefon en dag ringer, og det er samfundets øverste elite, der er i røret. Hun har nemlig stadig en ting eller to at få sagt om sin hijab.
H&M's Close the Loop-kampagneklip kan du se her, Mariah Idrissi toner frem efter 55 sekunder:
LÆS OGSÅ: 11 ting, der aldrig går af mode
LÆS OGSÅ: Derfor er afrikansk mode den nye trend, du skal kende
LÆS OGSÅ: Danmarks mest succesfulde herremodel: "Jeg håbede, jeg en dag kunne være Føtex-model"