Så meget tjener bloggerne
Har du nogensinde overvejet, hvad din yndlingsblogger får pr. post?
Ligegyldigt hvor højt vi elsker vores yndlingsbloggere, og hvor meget vi nyder at scrolle gennem de bedste Instagram-profiler en søndag aften, så ved vi godt, at de ikke kun poster billeder af ren og skær lyst.
Det er nemlig blevet en forretning for mange bloggere, og de kan tjene store summer på at have annoncer på bloggen eller vise os lækre, sponsorerede produkter på deres Instagram. Det hele handler om, hvor mange besøgende de har på deres side, eller hvor mange følgere de kan skrabe ind på Instagram-profilen. Jo flere, desto større sponsor- og annonceaftaler.
Det er de færreste danske bloggere, som har lyst til at tale om lønsedlen, og hvor mange nuller der står på checken fra de forskellige brands, de viser produkter fra. Men nogle af os har måske efterhånden opsnappet, at eksempelvis Mascha Vang er en succesfuld fuldtidsblogger med flere projekter på sidelinjen. I 2015 tjente hun 840.000 kroner alene på sin blog. Efter skat.
Det går angiveligt også godt for den 20-årige blogger Fie Laursen, som selv skriver på sin blog , at hun tjener mellem 30.000-60.000 kroner før skat.
Både sanger Anne Gadegaard og Jane, der blogger på Madbanditten.dk, har også selv meldt ud, at de kan leve af deres blog som hovedindtægt
Store udenlandske bloggere tjener godt
Der er heller ikke mange i udlandet, som er vilde med at fortælle, hvad de tjener på deres blog eller Instagram-profil. Derfor skabte det omtale, da nyhedssitet mashable.com forleden offentliggjorde en artikel, hvor de havde talt med bureauet Influencer Marketing Agency, der formidler kontakten mellem bloggere, instagrammere og virksomheder i både Europa og USA. De kunne nemlig fortælle, hvor meget deres blogger-kunder rent faktisk får for et enkelt post.
– De kan tjene alt fra under 700 kroner til 70.000 kroner for indhold, de har lavet i samarbejde med et brand, fortæller en talsperson fra bureauet.
Jenny Woods, som er indehaver af firmaet Zaapt, der arbejder med sociale medier for virksomheder, kunne også i artiklen fortælle om store summer penge, som brands betaler for at få deres produkter vist hos den helt rigtige person.
– Et brand betalte en realitystjerne over 140.000 kroner for at poste flere indlæg på Twitter og Instagram om deres brand. Personen har 1,2 millioner følgere på Instagram, fortæller hun.
Jenny Woods fortæller samtidig, at de bloggere og instagrammere, de arbejder med og som har mere end 1 millioner følgere, kan forvente at få mellem 40.000-160.000 kroner pr. post. Hvis bloggeren vel og mærket har den rigtige målgruppe til brandet.
Herhjemme er der kun tre danskere, som har over 1 million følgere på Instagram. Det er 17-årige Benjamin Lasnier, som på få år er blevet et internetfænomen og senest sanger. Modellen Nina Agdal overhaler ham med 1,4 millioner følgere, men det er Victoria's Secret-modellen Josephine Skriver, som suverænt løber sejren. Hun har hele 2,5 millioner følgere.
Kardashian og Kenza Zouiten koster millioner
En af de største skandinaviske bloggere er 25-årige svenske Kenza Zouiten. En svensk hjemmeside kunne tidligere på året fortælle, at hun tjener over 300.000 kroner om måneden på sin populære blog og Instagram.
Men det er intet i forhold til, hvis du ønsker at promovere produkt hos en Kardashian-søster. En kilde har fortalt til det amerikanske blad Page Six, at det koster knap 2,7 millioner kroner pr. post, hvis en af søstrene skal ses med eksempelvis et makeup- eller tøjmærke.
Og skal Kim Kardashian herself sætte sit ansigt på dit produkt og lave en fuld reklame for det på sin Instagram, skal du ryste 5-7 millioner kroner ud af ærmet.
Måske vi skulle til at opdatere vores Instagram noget oftere?
LÆS OGSÅ: SMS: "Jeg kan gøre dig til en bedre performer, hvis du betaler med et blowjob"
LÆS OGSÅ: Her er tre af de sjoveste SKAM-parodier til din weekend
LÆS OGSÅ: Her er den nye veninde-Tinder