Har du undret dig? Sådan får Spotify dig til at lytte til mænd
Gennem et årti har Spotify været en af de mest foretrukne måder at lytte til musik, men data viser, at streamingtjenesten påvirker vores lyttemønstre. Der er nemlig en tendens til, at du får anbefalet flere mandlige artister end kvindelige, hvilket ses tydeligt på dette års Spotify Wrapped.
Traditionen tro udsendte Spotify sin Wrapped-kampagne i slutningen af november. Den årlige statistik viser dog ikke kun brugernes stærke guilty pleasures. I år kunne vi nemlig også se en helt tydelig tendens: Der er ingen kvinder at finde blandt de 10 mest lyttede albums, sange og artister i Danmark i 2022
”Grundlæggende handler det om, at der er nogle skævheder i den måde, vi opdager musik på,” forklarer Rasmus Rex Pedersen, der er lektor ved Roskilde Universitet. Han har gennem flere år forsket i streamingtjenester.
“Spotify bruger forskellige algoritmer, men den mest dominerende måde er det, man kalder for ’kollaborativ filtrering’,” fortsætter han.
’Kollaborativ filtrering’ betyder, at dine lyttemønstre bliver sammenlignet med lyttemønstre fra andre forbrugere, og ligheden derimellem bliver brugt til at anbefale ny musik. Problemet her er ifølge Rasmus Rex Pedersen, at vi reproducerer og forstærker de skævheder, der allerede er i vores kultur. Historisk ses det nemlig, at vi har lyttet til færre kvinder, og det bliver vi altså ved med på grund af Spotifys algoritmer.
Skævvridningen forstærkes
Spotify giver dig mere af, hvad du lytter til, har Spotify før udtalt. Og det istemmer Rasmus Rex Pedersen. Særligt spillelisten ’Discover Weekly’, som alle brugere får hver uge, har en tendens til at reproducere en bias og primært anbefale mandlige artister, forklarer han.
”Vi ser, at algoritmerne reproducerer mønstre, hvor kvinder er mindre populære, og det bliver derfor en selvforstærkende effekt. Ved at skabe denne her type anbefalinger driver de os i en retning af at lytte mindre til kvinder, end vi ville have gjort, hvis vi ikke have stolet på anbefalingsalgoritmerne.”
Ifølge Rasmus Rex Pedersen har streamingtjenester som Spotify en tendens til ikke at kategorisere musik ud fra genre, men ud fra blandt andet køn og nationalitet i stedet for. Hvilket underbygges af en undersøgelse fra Södertörn Universitet, som viser, at Spotify er tilbøjelige til at antage, at rock for eksempel er en maskulin genre, hvilket gør, at der er større sandsynlighed for, at du bliver anbefalet rockmusik skabt af mænd frem for kvinder eller kønsminoriteter.
”Vi har en tendens til at tro, at algoritmerne er objektive, men jeg tror, at vi skal øve os i at være kritiske over for dem,” lyder det fra Rex Pedersen.
Heldigvis er der en sikker måde at komme udenom de vanlige anbefalingsalgoritmer, som Spotify er bygget på: Fodr din algoritme aktivt på tværs af køn for at træne den til at gå imod, hvad den naturligt vil foreslå.
Som det ser ud nu, viser statistikker, at kun en fjerdedel af den musik, der lyttes til på Spotify, er skabt af kvindelige musikere.