Keld og Marianne købte hus i Italien: ”Vi så villaen og var totalt solgt"
Designerparret Marianne Brandi og Keld Mikkelsens italienske paradis ved Comosøen er resultatet af en spontan forelskelse i en gammel renæssancevilla med en udsigt, der får dem til at knibe sig i armen dagligt, en særdeles kærlig hånd og en sans for at blande det klassiske, etniske, moderne og flamboyante. Hjemmet ved søbredden forener design, familieliv og la dolce vita.
De højloftede rum i designerparret Marianne Brandi og Keld Mikkelsens italienske renæssancedomicil fra 1676 i Tremezzo ved Comosøen er fyldt med antikviteter, silkegardiner, moderne skulpturer, antikke diskoskastere, elegante lamper i Murano-glas, trommer og guitarer, fotokunst, indiske tæpper, leopardmønstre, eget design og alt muligt fundet i små kuriøse butikker.
“I starten var min tilgang lidt konservativ. Jeg mente, at vi skulle følge husets italienske renæssancestil, men Keld syntes, at der skulle være mere swung i stilen, og det gav mig skubbet til at gå en mere flamboyant vej,” fortæller Marianne Brandi.
Hjemmet er en forlængelse af deres mangeårige kreative parløb. Et lag på lag-møde mellem det klassiske, etniske og moderne gennemsyrer alt, hvad de har skabt både sammen og hver for sig, og tager form og farver efter nuet og omgivelserne.
Marianne Brandis design, både interiør og tøj, afspejler på mange måder, hvor hun er i sit liv lige nu, og de mennesker og steder hun holder af, og er en harmoni mellem de skandinaviske rødder, den stærke tilknytning til Indien, hvor datteren Amalie bor med sin indiske mand, og ikke mindst det nye hjemland Italien.
Villa Carlia forener det hele og er også datteren og svigersønnens andet hjem, og Brandi har opkaldt tøjbrandet La Carlia efter huset. En eksklusiv kollektion, der blander silke, organisk bomuld, kulørte indiske stoffer og italiensk strik og er formet af hendes æstetik, liv og mange rejser.
Hvorfor valgte I Italien?
“Vi var på besøg hos en ven i 2010 og kiggede forbi en af hans bekendte, som er ejendomsmægler og mente, vi skulle se den her villa fra 1676. Det er et af de ældste huse ved søen, som oprindeligt var et familiehjem med direkte adgang fra vandet, som på et tidspunkt blev gamblet væk og delt op i lejligheder.
Vi så villaen og var totalt solgt. Vi havde aldrig talt om at flytte fra Danmark eller at købe hus i Italien, det var helt spontant, ren intuition.”
Hvad var det, der tiltrak jer ved villaen og området?
“Det er en boble af skønhed fra en tid, der var engang. Der går ikke en dag, uden vi kniber os i armen over, hvor smukt her er. Og vi har aldrig mødt så mange venlige mennesker.
Det giver stor anerkendelse fra de lokale, at vi har valgt at forskønne en af deres villaer, som mange har kendt hele deres liv, og der er stadig en klassisk høflighed i Italien, som vi sætter stor pris på.”
Hvordan greb I renoveringen af sådan et gammelt hus an?
“Det trængte til kærlighed, og det er præcist sådan en opgave, Keld og jeg elsker. Vi forsøgte at føre rummene tilbage til den originale opdeling, fjernede køkkener, vægge, badeværelser og grimme farver på vægge, vinduer og indvendige skodder. Villaen var delt op i fire lejligheder, som vi købte lidt efter lidt fra den tidligere ejer, der siden 80’erne havde brugt dem som ferieboliger, så den bar præg af, at der ikke havde boet nogen permanent i den i mange, mange år.
Vi allierede os med kyndige eksperter fra Milano, skrabede farver frem fra tidligere tider og brugte dem som udgangspunkt for nuancer med et mere nutidigt udtryk. Dog overvejede vi ikke de røde døre og karme, som vi ved, har været i huset på et tidspunkt.”
Har du et dogme eller princip, du indretter efter?
“Jeg foretrækker, at der er noget antikt og noget moderne, der sammen skaber en eller anden form for stil. Samtidig er jeg tilhænger af, at det ser beboeligt ud, og at her er hyggeligt. Og hvis man kender os, kan man se, at der er møbler helt tilbage fra, da Keld og jeg mødte hinanden. ”
Hvad er et godt hjem og god arkitektur for dig?
“At det er et hjem og ikke en udstilling. Det er vigtigt, at dit hjem reflekterer, hvem du er, og at der er plads til at leve. Arkitektur er lidt ligesom kunst, det skal tale til mig. Jeg holder mig ikke til en bestemt periode. Det er mere proportioner, farver og materialer, der rammer mig.”
Hvad er dit forhold til kunst?
“Vi har en meget blandet samling. Jeg er på ingen måde kender, men vælger nok mere ud fra intuition eller æstetik. Vi har blandet nyt og gammelt, men der er en dekorativ tanke bag.”
Hvad er det ved Italien og livsstilen, der fascinerer dig?
“Du kan ikke undgå at blive inspireret af italienere, der er meget elegante mennesker, og jeg suger til mig af italienske kvinders fantastiske måde at være elegante og afslappede på. Min stil har helt klart forandret sig, efter jeg er flyttet hertil.
Når du bor på landet som her, klæder du dig mere praktisk og behageligt, og som wannabe-italiener skal det jo ikke gå ud over stilen, så det er ikke jeans og en sweatshirt. Jeg kalder det afslappet elegance.”
Hvordan påvirker det dit design?
“Mine kollektioner bærer nok præg af at bo i et hus, der er meget dekoreret. Jeg har i mange år samlet på tekstiler, og den samling har været grundlag for det udtryk, jeg har. Mange af mine prints er baseret på vintage interiørtekstiler.”
Hvordan har livet her smittet af på dig og familien?
“At bo her har givet os et permanent tilholdssted, hvor vi alle er samlet, og det er vores fælles hjem. Det er ikke mit og Kelds, men også Amalie og Karandeeps (Marianne og Kelds svigersøn, red.), og det er dejligt for dem at have et europæisk hjem og en kontrast til livet i Delhi i Indien.
Italienere spiser efter sæsonen, så det retter vi naturligt ind efter. Det lokale køkken er inspireret af, at vi bor på landet og er enkel og veltilberedt mad baseret på det, bjergene og søen byder på som f.eks. oste, fisk og lokalt kød.”
Amalie Brandi Mikkelsen om Villa Carlia
“Villa Carlia betyder meget for mig og føles som mit hjem, selv om jeg ikke er vokset op her. Da jeg boede i Europa, var jeg nærmest på weekend hver anden måned, men efter jeg er flyttet til Indien, og corona gjorde det svært at rejse, er det blevet til to lidt længere ophold om året.
Når vi alle er samlet ved søen, elsker vi at lave mad, høre musik og snakke og nyder hinandens selskab. Om sommeren sejler vi på søen, griller i haven og nyder et glas vin på terrassen inden middagen. Det er fantastisk at være samlet som familie, og den smukke beliggenhed får os lidt ned i gear. En god kontrast til vores liv i Delhi.”
Amalies yndlingstip til området
“Om sommeren skal du sejle. Der ligger så mange små, fine byer ned til søbredden, og du kan virkelig nyde arkitekturen og stemningen fra søsiden. Bellagio er jo meget kendt, men på den anden side af søen ligger den mindre kendte og charmerende lille by Varenna.
Brug en dag i Como, der er smuk og nem at gå rundt i, og spis på Figli dei Fiori, der ligger smukt ved en nedlagt bro. De har et moderne køkken og fin lille blomsterbutik.”
Amalie om sin mors æstetik
“Jeg beundrer min mor, som har formået at opbygge et helt særligt univers, der både er spændende fra et æstetisk perspektiv og har en meget anderledes tilgang til mode og håndværket bag. Jeg er så heldig, at jeg kan bruge min mor som mentor i forhold til Malie, det brand, Karandeep og jeg har i Indien.
Min mor og jeg sparrer meget med hinanden og følger altid med i hinandens arbejde. Hver gang hun kommer til Indien, tager vi en tur og finder inspiration inden for tekstiler, smykker, keramik og andet håndværk, der kan udvide vores horisont.”