Mia Stensgaard

Mia Stensgaard om sin yndlingsfarve: "Den passer til alt og klæder alle"

Scenograf og kostumedesigner Mia Stensgaard har bosat sig i et lyserødt hus i Tisvildeleje med sin familie for at være tættere på naturen.

I det lyserøde hus på hovedgaden i Tisvildeleje har 46-årige Mia Stensgaard og hendes familie tid til at fortabe sig foran brændeovnen og skærme sig bag rådhusvinen, der slynger sig ind fra alle sider. Genboen er Tisvilde Kro, som Mia også har sat sit præg på med den lyserøde facade. Og så er hun begyndt at lave gardiner.

Beskriv dit hjem?

– Det ligger et par minutter fra hav og skov i den lille sommerlandsby Tisvildeleje. Vi er 1.500 helårsboende i byen, og om sommeren strømmer der ca. 30.000 gæster til. Her bliver vores hus forvandlet til artist in residence, hvor kunstnere låner det til at skabe og sælge deres kunst, mens vi tager op til den store svenske natur. Huset er omkring 130 m² og er knopskudt af mange omgange, og derfor er det ganske klondike-agtigt. Men det samler sig alligevel med den lyserøde kalkfarve, det grønne mansardtag og rådhusvinen, der kravler ud og ind alle vegne. Vi bor min mand (intruktøren og dramatikeren Nikolaj Cederholm, red.) og jeg, vores hund og søn på 11, der går på den lokale skole i byen eller bygden, som vi kalder den.

Bag den lyserøde facade gemmer Mias værksted sig. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Bag den lyserøde facade gemmer Mias værksted sig. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad skal der til for, at du føler dig hjemme?

– Jeg har fundet ud af, hvor meget jeg føler mig hjemme med en brændeovn og det at kunne kløve brænde udenfor min dør. Mit værksted i huset føles også hjemligt. Og at man kan sidde i noget blødt i køkkenet.

På førstesalen er der plads til afslapning foran brændeovnen. Gardinerne har Mia selv kreeret, og skrivebordet er et gammelt linoleumsbord, fundet i en butik på Frederiksberg. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
På førstesalen er der plads til afslapning foran brændeovnen. Gardinerne har Mia selv kreeret, og skrivebordet er et gammelt linoleumsbord, fundet i en butik på Frederiksberg. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad bør der være i ethvert hjem?

– En sofa i køkkenet, en brændeovn og et værksted.

Hvad er dit kæreste eje i boligen? 

– Mit ørnekranie. Det er en installation, som mine forældre har lavet i fællesskab og foræret mig i gave. De fleste udstoppede fugle, vi har, har vi fået af mine forældre, som holder meget af fugle.

Hvad er din seneste investering?

– Endnu en vase af Anne Just. Jeg er helt vild med blomstervaserne og blomster i det hele taget. Økoblomster fra Brede Havekiosk er en fryd.

Chaiseloungen af Le Corbusier, har Mias mand arvet af vennen Hans-Henrik Krause. Tegningen er af bonusdatter Roberta, og vasen er af Anne Just. Den udstoppede fugl er en gave fra Mias forældre. Foto: Andreas Stenmann.
Vang & Stensgaards gardiner er brugt som rumdelere på Tisvilde Kro, hvor væggene er malet med kalkfarver, så de passer til de smukke tekstiler. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Chaiseloungen af Le Corbusier, har Mias mand arvet af vennen Hans-Henrik Krause. Tegningen er af bonusdatter Roberta, og vasen er af Anne Just. Den udstoppede fugl er en gave fra Mias forældre. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Vang & Stensgaards gardiner er brugt som rumdelere på Tisvilde Kro, hvor væggene er malet med kalkfarver, så de passer til de smukke tekstiler. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad inspirerer dig til din indretning?

– Hverdagssituationer som det at kunne slå mave tæt på spisebordet, og at der kan tegnes og laves lektier i nærheden af madlavningen. I det hele taget er det vigtigt for mig, at infrastrukturen fungerer, så vi kan have en ubesværet hverdagsgang.

Hvordan påvirker dit arbejde din indretning?

– Jeg bruger meget tid på at kreere i mit arbejde, så jeg har ikke så meget tid og lyst til at gøre det herhjemme. Jeg har netop oprettet et firma, Vang & Stensgaard, med en af mine bedste venner, kostumedesigner Anja Vang Kragh, som jeg beundrer ubetinget. Vi skaber billeder til tekstiler, såsom gardiner, rumdelere, vægtæpper og gardintilbehør og motiver som kunstværker og installationer. Vi er inspireret af vores arbejde med store scenebilledtæpper på opera- og balletscener og gobeliner og ser det som et nyt dramatisk nordisk udtryk. Gardiner skaber fleksible opdelinger af rum.

Mia Stensgaard ved arbejdsbordet. Foto: Andreas Stenmann.
Dybtryksmaskinen er fra Mias far, der er tidligere billedkunstlærer på Kolding Seminarium. På væggen hænger tryk produceret af Vang & Stensgaard. Tekanden fra forældrenes hjem er flyttet med Mia til Tisvildeleje. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Mia Stensgaard ved arbejdsbordet. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Dybtryksmaskinen er fra Mias far, der er tidligere billedkunstlærer på Kolding Seminarium. På væggen hænger tryk produceret af Vang & Stensgaard. Tekanden fra forældrenes hjem er flyttet med Mia til Tisvildeleje. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad er du glad for at have investeret i?

– Vores gardiner. Da jeg arbejdede i London, købte jeg stofferne i The Cloth Shop, som er en fantastisk stofforretning i Notting Hill. Jeg vidste, at jeg skulle finde på en gardinløsning til det lille lyserøde hus, hvor alle døre er med glasvinduer. Og da der ikke just findes meget på gardinmarkedet, har jeg selv syet og farvet vores. De er en lille brik på vejen mod vores gardineventyr.

Hvad er det næste, du skal anskaffe dig ?

– En sofa til køkkenet. Lige nu drømmer jeg om en lille tyk en af slagsen i enten blågrøn eller koralfarvet velour. Gerne lidt viktoriansk Chesterfield-style.

Hvad er dit bedste indretningstip?

– Indret dig med gardiner. Det er smukt og stemningsskabende.

Hvor slapper du af?

– På den lille terrasse ud for mit soveværelse, hvor jeg kan sidde i skjul i rådhusvinen, der slynger sig, det meste af året. Særligt om efteråret er den så smuk rød. Her kan jeg høre havet, og det er også her, den sidste solstråle står. Så smækker jeg benene op og laver en rede af min dyne.

Soveværelset med kig til terrassen og den røde rådhusvin. Selvfølgelig er dynebetrækket lyserødt. “Min mand og søn elsker også lyserød og føler sig godt hjemme i det”. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Soveværelset med kig til terrassen og den røde rådhusvin. Selvfølgelig er dynebetrækket lyserødt. “Min mand og søn elsker også lyserød og føler sig godt hjemme i det”. Foto: Andreas Stenmann.

Hvorfor er I flyttet fra byen?

– Vi savnede naturen, og jeg havde brug at komme ned i gear. Det føles fantastisk.

Hvad er det Tisvilde kan?

– Byen lukker ikke ned, som andre badebyer gør, den lever på magisk vis videre uden for sæson. Og så har vi jo naturen i baglommen.

Savner du energien i byen?

– Jeg har fortsat mit atelier, som jeg har haft i 20 år, i et tårn på Vesterbro, som jeg deler med to billedkunstnere og min makker Anja Vang Kragh. Det er en perfekt kombination for mig at kunne arbejde inde i byen et par gange om ugen og køre hjem og finde ro i naturen. Jeg arbejdede i London på en operaproduktion, lige inden vi flyttede til Tisvildeleje. Der havde jeg snildt halvanden time til arbejde, så 45 minutter på en god trafikdag er ikke noget at regne.

Du har været med til at vælge farver til Tisvilde Kro og har malet den helt lyserød, hvorfor?

– Der blev overvejet en gul til kroen, og jeg skal ikke kunne sige, at det udelukkende er min idé, men jeg gjorde da mit for at presse på med lyserød. Det er en traditionel Tisvilde-farve, og det går man meget op i her i bygden.

Genboen Tisvilde Kro, som Mia også har sat sit præg på. Foto: Andreas Stenmann.
Det gamle chatol er Mias mand blevet puslet på, da han var barn, og den store messingbeholder har han arvet fra sin russiske mormor Olga. Mia har selv malet chatollet lyserødt. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Genboen Tisvilde Kro, som Mia også har sat sit præg på. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Det gamle chatol er Mias mand blevet puslet på, da han var barn, og den store messingbeholder har han arvet fra sin russiske mormor Olga. Mia har selv malet chatollet lyserødt. Foto: Andreas Stenmann.

Dit eget hus er også lyserødt, hvad er dit forhold til farven?

– Jeg elsker lyserød helt ind i marven. Jeg kan ikke huske en produktion, jeg har været med til at lave, hvor der ikke på en eller anden måde indgår lyserød. For mig er lyserød, hvad hvid er for andre. Den passer til alt og klæder alle farver.

Hvad er det, lyserød kan?

– Som sagt gør den alle andre farver godt. Særligt er jeg besat af lyserød med et stænk af gul i. Den vokser ud af en varm rød, og det gør den utroligt tiltalende og pikant. Og så kan lyserød give en varm kontrast i et ellers mørkt og grusomt billede.

Hvor finder du inspiration til dit arbejde som set- og kostumedesigner?

– Jeg finder min grundinspiration i teksten og i karaktererne i teksten. Ud over min svaghed for lyserød, er naturen næsten altid en stor del af min inspiration.

Det overdækkede udeareal er fortryllende. Spisebordet har medvirket i Arvingerne, og skeerne i krukken har Mia selv snittet. Foto: Andreas Stenmann.
Mia Stensgaard bolig
Det overdækkede udeareal er fortryllende. Spisebordet har medvirket i Arvingerne, og skeerne i krukken har Mia selv snittet. Foto: Andreas Stenmann.

Hvad er du mest stolt af at have lavet?

– Der er meget af mit arbejde, som jeg er stolt af. Mine balletter på Det Kongelige Teater, særligt Et Folkesagn og Svanesøen. Mine filmsamarbejder med Anders Thomas Jensen (filminstruktør, red.), Adams æbler og Mænd & høns. Mit tv-samarbejde med Maya Ilsøe, Arvingerne, og mit operasamarbejde med Kasper Holten, særligt Wagner-operaerne Tannhaüser og Mestersangerne i Nürnberg.