Strikdesigner Vivian Høxbro genopliver 200 år gammel teknik
Vivian har brugt seks år på at fordybe sig i ældgamle stjernetrøjer. Hun håber, den historiske teknik får en renæssance, for de smukke stjernetrøjer er tidløse og har en imponerende detaljerigdom.
Vivian mærker, hvordan en lille tåre slipper sit tag i øjenkrogen og stille triller ned ad kinden. Hun står på museet Falsters Minder i Nykøbing Falster og holder for første gang en 200 år gammel stjernetrøje i hænderne.
– Jeg blev virkelig berørt, da jeg åbnede kassen med trøjerne, fortæller hun.
72-årige Vivian Høxbro har gennem en menneskealder strikket og designet, og for 12 år siden flyttede hun til Nykøbing Falster, hvor hun på det lokale museum faldt over et enestående stykke strikkehistorie, da museets tekstilmedarbejder viste hende samlingen af trøjer og nærmest tiggede hende om at ”gøre noget ved” dem. Den bøn kunne Vivian ikke modstå.
– Mange var filtrede og slidte, men alligevel fremstod de med en fantastisk mønsterrigdom, og det var, som om der fløj beskeder fra trøjerne om de personer, der havde strikket dem, fortæller hun.
– Tænk, at kvinder for 200 år siden har fundet på så utrolige mønstre.
Strikket silke
Stjernetrøjer var en del af klædedragten i 17-1800 tallet, hvor kvinderne bar dem sammen med en nederdel og gerne med en vest eller et sjal over. De fleste stjernetrøjer var lavet i empiresnit med kunstneriske mønstre, ofte stjerner, og disse stjerner blev frembragt ved hjælp af damaskmønstre, hvor man veksler mellem ret og vrang og dermed skaber struktur i arbejdet.
– Man kan undre sig over, at kvinderne har brugt så meget energi på disse elegante mønstre, men jeg gætter på, at de også dengang havde behov for at omgive sig med noget smukt, siger Vivian og forklarer, at inspirationen til trøjerne formentlig stammer fra Christian IX’s tid, hvor adelen gik i importerede trøjer strikket i silke.
Kongens datter, Leonora Christina, var for eksempel iført en silkestrikket trøje, da hun blev arresteret i London i 1663.
Kærlighedsprojekt
På museet i Nykøbing Falster findes 60 stjernetrøjer, og da Vivian gik på pension for seks år siden, lavede hun en aftale med museet om, at hun hver torsdag måtte undersøge en trøje. Hun gik grundigt til værks. Alle trøjerne blev fotograferet og aftegnet, hvorpå hun lavede mønstre og strikkede 1.000 prøver undervejs.
– Det har været vidunderligt at mærke den kærlighed, der er lagt i trøjerne. Håndarbejde var dengang noget, man tog frem og hyggede sig med, når dagens dont var ovre, siger Vivian.
Gennem seks år rejste hun med støtte fra Statens Kunstfond rundt i landet og undersøgte 87 stjernetrøjer på forskellige museer. Modellerne varierer fra landsdel til landsdel, men fælles for de fleste er stjernerne.
– Ud over at stjerner egner sig godt til ornamentik, bringer de held og er huller i himlen, som leder direkte til Paradis. Derfor var det vigtigt for folk at have stjerner på deres tøj, forklarer Vivian.
Trøjerne er typisk strikket i hvidt uldgarn og senere indfarvet, og nogle er påført silkebånd, men ellers er de ens farvede, og det personlige præg er derfor mønstrene.
– Kvinderne har ikke haft opskrifter eller modeller at gå frem efter, men har prøvet sig frem i det ringe lys fra ildstedet eller tranlampen, fortæller Vivian. – Derfor har trøjerne mange fejl og unøjagtigheder set med vores øjne, men jeg synes, det er med til at give dem personlighed.
Kasseret skat
På sin rundrejse i landet faldt Vivian over gamle strikketeknikker som krydsmasker, der snor sig op ad trøjerne som stier, og for at finde ud af, hvordan kvinderne havde gjort, rejste hun til Estland, hvor de gamle strikketeknikker stadig er udbredt. Desuden førte passionen hende til Seattle, hvor rygtet ville vide, at der gemte sig en gammel stjernetrøje på Nordic Heritage Museum.
Vivian fandt trøjen hengemt i en æske med teksten ”vasket forkert”. Den var filtret og uønsket, men da Vivian kunne afsløre, at det var en 200 år gammel stjernetrøje fra Falster, fik piben en anden lyd.
– Næste gang jeg kom, skulle jeg udfylde en masse papirer og have handsker på, og en medarbejder skulle være til stede, mens jeg undersøgte trøjen, fortæller Vivian.
Nu er rejsen slut, og resultatet er blevet en tung strikkebog, der ud over at være et imponerende kulturhistorisk værk rummer 200 mønstre og ti opskrifter på trøjer, hvor fem er rekonstruktioner af gamle trøjer, og fem er Vivians fortolkninger af de gamle teknikker. Desuden viser bogen, hvordan man designer sin egen stjernetrøje, og Vivian håber, at de tidløse modeller appellerer til nutidens kvinder.
– Mange søger tilbage i fortiden for at finde deres danske identitet, og stjernetrøjerne slår bro mellem nutidens kvinder og dem, der levede for 200 år siden.