Arvida Byström Interview Eurowoman

"Jeg elsker, hvordan g-strenge i sig selv jo egentlig bare er et stykke snor"

Arvida Byström, 29, stormer frem med sin kunst og hang til pink og kirsebær klædt i trusser. Den svenske kunstner udforsker og udfordrer femininitet, identitet og kønsnormer gennem sin linse. Mød hende her.

Hvorfor er fotografi dit foretrukne medie?

"Det er ikke nødvendigvis mit foretrukne medie, men det er det medie, jeg har mest erfaring med, så det falder mig let. Jeg arbejder også med video, skulpturer og performances."

Hvorfor er du fascineret af g-strenge, som du ofte bruger i din kunst?

"Fascinationen stammer fra, da jeg var pre-teenager, og g-strenge var stort. For mig blev det et objekt, der var lig med lyst, og som gav mig en følelse af at blive voksen. Jeg elsker, hvordan g-strenge i sig selv jo egentlig bare er et stykke snor, men når de sidder på nogen eller noget, er de så kulturelt belastede, at de med det samme bliver opfattet som sexede."

Arvida Byström

Hvad håber du, du vil efterlade hos beskueren af din kunst?

"Frække, nye tanker."

Hvad er dit forhold til mode og makeup?

"Jeg er visuel kunstner, så jeg kan godt lide visuelle udtryk, og mode og makeup er en kunstform i sig selv. Der er en tid og en anledning til at dresse up, og det er ikke noget, jeg gør dagligt."

Hvilke tanker gør du dig om Instagram?

"Det er en app ejet af en virksomhed drevet af penge, mens dem, der bruger appen bare vil have det sjovt, komme i kontakt med andre og dele deres oplevelser, og de to ting arbejder imod hinanden. For mig at se, er Instagram blevet en drænende app."

Hvilke overvejelser gør du dig, inden du poster noget på Instagram?

Arvida Byström
Arvida Byström

"Inden for de seneste par år Instagram blevet et arbejdsredskab snarere end en kilde til inspiration for mig. Så jeg poster for mit arbejdes skyld. Når det er sagt, kan engagementet og linket til andre mennesker være skægt og meningsfuldt."

Betaler du en pris for at dele dit liv på Instagram og med resten af verden?

"Jeg deler ikke mit liv på Instagram, det er mest min kunst. Men, ja, nogle gange ville jeg ønske, at jeg ikke var afhængig af det i forhold til min karriere og indkomst."

Hvordan har du det med at leve i den krop, du er blevet givet?

"Jeg kan godt lide min krop, når jeg passer på den."

Når du møder nye mennesker, og de spørger dig, hvem du er – hvad svarer du så?

Arvida Byström
Arvida Byström

"Jeg svarer mit fornavn, som jeg ikke vil afsløre. Arvida er mit mellemnavn. Derefter præsenterer jeg dem højst sandsynligt for min hund Pedro (en brun griffon, red.), fordi han altid er med mig."

Hvordan er dit forhold til ham?

"Han er mit et og alt. Lige nu er jeg på et marmorskulptur-kursus i Italien, og han er med mig. Jeg føler, at vi er meget forbundne, og det er magisk."

Du bor med dine forældre, hvorfor?

"Det var meningen, at jeg skulle flytte sammen med min veninde i New York, lige før corona ramte, så jeg havde opsagt min lejlighed. Jeg er virkelig glad og taknemmelig for, at mine forældre har tid og plads til mig. Jeg kan virkelig godt lide at bo sammen med dem faktisk."

Hvornår føler du dig mest selvsikker?

"Højst sandsynligt efter jeg har trænet. Jeg er ikke særlig selvsikker, selv om jeg sikkert virker sådan."

Hvornår føler du dig mest usikker?

Arvida Byström
Arvida Byström

Hvem er Arvida Byström?

Arvida 3.jpg
  • Kunstner, fotograf og model. Omtaler sig selv som digital indfødt og udforsker femininiteten og dens kompleksitet.
  • Har boet i London og Los Angeles og bor nu på landet udenfor Stockholm sammen med sine forældre.
  • Har samarbejdet med Gucci, H&M, Monki og medvirket i i-D Magazine og Dazed Magazine.
  • Har haft soloudstillinger på Fotografiska i Stockholm (2018) og Gallery Steinsland Berliner i Stockholm (2018), hvor hun er repræsenteret.
  • Har udgivet bogen Pics or It Didn’t Happen: Images Banned From Instagram med kunstneren Molly Soda. Bogen viser fotos, Instagram har censureret, af kvindekroppe.
  • Står bag performancen Selfie Stick Aerobics med den danske kunstner Maja Malou Lyse, hvor de instruerer, hvordan man kan tage bedre selfies ved at acceptere sin krop.
  • Har lavet videoen Disembodied Daughter, hvor iPhones Siri oplæser en monolog, hvor hun filosoferer over, hvorfor hun er feminiseret, når nu hendes virkelige krop er bygget af teknologi.
  • Er aktuel på Fotografiska i Stockholm i den tematiske udstilling NUDE, som udforsker nøgenhed i kunst og fotografi gennem værker skabt af 30 kvindelige kunstnere fra 20 forskellige lande. Udstillingen åbner 3. september.
  • Vil fra 15. november indgå som en del af den permanente udstilling Kameraet og os af fotografier på Det Kongelige Biblioteks samling på Den Sorte Diamant i København.

Hvorfor Arvida? Hvorfor nu?

Nanna Hjortenberg, direktør for den københavnske kunstmesse Chart:

"Arvida Byström er en af de kunstnere, der ukompliceret bevæger sig mellem kunst, mode, identitet og det digitale. Ofte kan der være et modsætningsforhold eller ligefrem spændingsfelt mellem eksempelvis mode og kunst, eller mellem det digitale og det analoge. Det ser jeg ikke hos Byström. Tværtimod ser jeg et projekt, der kombinerer modsætninger og skaber nye udtryk. Hendes værker er på samme tid legende og nørdede og har, synes jeg, humor, der afmonterer noget af det, der kan virke komplekst. Hendes legende tilgang passer ind i tiden, fordi hun undersøger muligheder ved det digitale og forskellige identiteter og skaber nye udtryk, der reflekterer nogle af de muligheder, som vores tid tilbyder."

Johan Vikner, Director of Global Exhibitions hos Fotografiska i Stockholm:

"Arvida producerer ikke bare kunst, hun lever og ånder sin kunstneriske vision og sit kunstneriske sprog. Hendes kunst er mere som en forlængelse af hende selv. Hun inviterer os ind i sine tanker, følelser og tvivl om verden og giver os lov til at se verden gennem hendes øjne og perspektiv. Et perspektiv, der ofte stiller spørgsmål ved og nedbryder fremherskende sandheder og stigmaer. Hun eksisterer her og nu, hun er frygtløs og deltager i de mest relevante diskussioner og forandringer i vores tid, den verden, der går hurtigere og hurtigere, og som Arvida er fuldt ud til stede i – online og offline. For at forstå enhver kunstner, må man som beskuer give slip på forudtagede holdninger til og opfattelser af verden. I Arvidas tilfælde betyder det at give slip på den gamle verdens sandheder og konstruktioner om vores mest naturlige, menneskelige oplevelser – vores krop, vores identitet og vores seksualitet."

"Når jeg er i selskab med mange mennesker. Så kan jeg godt få angst."