Huen du skal have, hvis du vil være modesmart – og er træt af at fryse
Vil du være smart med de smarte? Så skal du investere i en "balaclava".
Har du for nyligt scrollet ned over dit feed på Instagram, har du med stor sandsynlighed set "Georg-huen"; den strikkede elefanthue, som leder tankerne hen på hovedbeklædningen, som Anna og Lottes meget tålmodige ven Georg fra DR's børneprogram 'Anna og Lotte' bærer.
Her vil du sikkert have set den på mindst én af de smarte typer, du følger, og gerne akkompagneret af en lang dunfrakke.
Faktisk er elefanthuen, balaclavaen, blevet så populær, at forfatter Olga Ravn i en story på Instagram har navngivet makkerparret (balaclavaen og den lange dunfrakke) Anna og Lotte-core, som arvtager for normcore-begrebet. Og at folkene bag meme-profilen Skammekrogen har delt et opslag, hvor hovedet af dukken Georg er klippet ind på et billede af en kvinde med en kaffekop og en dunjakke.
Med andre ord: Den er smart, rigtig smart – også selvom man ligner Georg.
Og den må meget gerne være (hjemme)strikket. Af dig selv. Eller af dygtige Nanna Burmeister, som er indehaver af Deima Knitwear. Eller en helt tredje.
Diamantbesat strikhue
Allerede tilbage i 2018 trak den strikkede elefanthue, balaclavaen, flere overskrifter på den internationale modescene, da både Calvin Klein 205W39NYC og Gucci sendte modeller ned ad catwalken iført omtalte hovedbeklædning.
Gucci havde udstyret balaclavaen med pomponer og diamantbesatte frynser, mens Calvin Klein var gået i en lidt anden retning med klare referencer til rumkapløbet i 1960'erne.
Dengang skrev Vogue bl.a.:
"Nu får de (balaclava-huerne, red.) et svagt dystopisk islæt: Især hos Calvin Klein, hvor talrige balaclavas dukkede op (på catwalken, red.) side om side med beskyttelsesdragter og kemisk resistente gummistøvler med høj beskyttelse, syntes de at signalere, at apokalypsen var nær. Beskyttelse – mod elementerne eller, lad os sige, præsidenten (Trump, red.) – var et nøgleelement i kollektionen."
Træk en elefanthue på
Meget apropos Raf Simons (den daværende kreative direktør hos Calvin Klein) efterårskollektion for Calvin Klein tilbage i 2018, er det derfor heller ikke så mærkeligt, at vi atter trækker i elefanthuen, som tiden er nu.
Ikke nok med, at den varmer ørerne, så skærmer den også mod verden. Det siger etnolog og trendekspert Julie Lahme i et interview til Eurowoman i 2020 om hovedbeklædningens eviggyldighed.
Hun uddyber:
"Vi klæder os mere styret og kontrolleret. Vi er i forsvarsposition, og vi vil skærme os selv, og her passer hatten godt ind. Samtidig bevæger du dig mere rankt og sikkert med en hat, du er mindre blottet, og du udstråler overskud og egenomsorg."
Og netop den form for omsorg har vi brug for, mener eksperten.
"Begrebet soothing, der er en blanding mellem lindring og omsorg, kommer til at fylde i det nye årti. Vi er alle en smule nervøse over den omsiggribende Corona-virus, skovbrande i Australien og Brasilien, Brexit og Mexit. Så vi passer på os selv. Hatten skærmer os mod verden på en stilfuld måde."
Og er der noget balaclava-huen kan, er det at skærme. Mod vind og vejr – og en verden, der pt synes en anelse uretfærdig.