Den nye modeltype er "inbetweenie"
Hverken "almindelig" model eller plus size. Den nye modeltype er inbetweenie.
Det seneste eksempel er fra Calvin Kleins kampagne med modellen Myla Dalbesio, der angiveligt bruger en størrelse 40 eller 42. Det er noget større end den gængse model, men ikke stort nok til at være plus size, har hun udtalt til talkshowet Today Show i USA, ifølge theguardian.co.uk.
Selvom Calvin Klein ikke nævner ordet plus size i kampagnen, er brandet blevet tæppebombet på Twitter med beskyldninger om forskruede kropsidealer og blindhed overfor, hvornår en kvinde er plus size. Det amerikanske mærke er ikke de første til at stå på mål for plus size-raseriet. Herhjemme har det senest været oppe at vende, da H&M brugte en model i str. 40 for deres plusmærke i XL-4XL. Folk var mildest talt forargede.
Under sloganet "Perfectly Fit" hyrede Calvin Klein modellen Myla Dalbesio, som får selskab af eftertragtede modeller som Jordan Dunn og Lara Stone, der begge kan skrue sig ned i de sædvanlige kollektionsprøver eller såkaldte "sample sizes" som svarer til 34-36.
Derfor skulle man mene, at det var et sympatisk træk, at det amerikanske brand også bruger en kvinde som Myla Dalbesio, når man ser på efterspørgslen på kvinder med mere gennemsnitlige kropsmål i medierne og i modebranchen.
Alligevel er Calvin Klein endt i en shit storm. Noget tyder på, at utilfredsheden udspringer af måden, et interview med Myla Dalbesio, hvor hun forklarer, hvordan hun har det med bookingen for Calvin Klein og at skulle posere blandt traditionelle modeller, er blevet "solgt" på sociale medier.
Det startede her:
calvin klein has unveiled their FIRST plus size model.,,.plus siz?ee??? if this is plus size, what's "standard" size? pic.twitter.com/UvVqCd2Hj1
— Laci Green (@gogreen18) November 11, 2014
This is what Calvin Klein considers a “plus-size” model http://t.co/4MitdAuXO1 pic.twitter.com/RbnqZ3ge8r
— Anthony De Rosa (@AntDeRosa) November 10, 2014
Men på trods af den "nye" kategori af modeller, er det stadig et åbent spørgsmål, om midt imellem-modeller ligefrem er tegn på, at modebranchen i bred forstand vil omfavne kvinder i flere størrelser end de allermindste. Men de er et tegn på, at nogle brands går efter et mere sundt og naturligt look til de modeller, de bruger, siger Sarah Watkinson, som driver et plus size modelbureau, til Theguardian.co.uk.
LÆS OGSÅ: Her er det nye kropsideal
LÆS OGSÅ: Blogger: "Blogs har enormt stor magt over idealerne"
LÆS OGSÅ: Er det fy at sige fed?