Vintage-ekspert: ”Her gør du de bedste investeringer”
Hun er i fyrrerne, medstifter af den verdenskendte vintage-portal, Vestiaire Collective, og ser Hermès-tasker som en investering. Mød Fanny Moizant.
Fanny Moizant bor i London med sin mand og to døtre, har en forkærlighed for moderne kunst, er afhængig af en ganske særlig blomsterduft og én af tre kvinder, som står bag det verdensomspændende, bæredygtige tiltag, Vestiaire Collective. Her kan du, som privatperson sælge dine private sager, som trænger til en ny ejer, samt shoppe blandt portalens mange gode vintagefund. Du kan bl.a. finde overdådige tasker, Nike sko af mere eller mindre sjælden art og danske designeres påfund.
I forbindelse med portalens 10-års jubilæum, har vi talt med Fanny Moizant om starten på Vestiaire Collective og genbrug, som en forretning. En forretningsmodel, der startede i Paris.
”Vi grundlagde Vestiaire Collective i 2009 i hjertet af Paris. Her blev den oprindelige idé til, da Sophie Hersan (partner i Vestiaire Collective, red.) og jeg bemærkede, at de fleste af vores venner havde smukke designerting og sager, de ikke længere brugte,” siger Fanny Moizant til ALT.dk.
”Vi lancerede platformen ud fra ønsket om at skabe et bæredygtigt modeøkosystem, som kunne være med til at ændre forbrugernes tankegang. Vi ønskede nemlig, at vores omgangskreds og andre modeinteresserede verden over skulle tænke på at købe mindre ved at købe bedre og smartere,” siger Fanny Moizant.
Og hvem kan ikke lide at købe bedre og smartere? Og for at være sikre på, at vi følger Fanny Moizants gode råd helt til dørs, spurgte vi hende, hvad vi skal investere i, når det handler om vintage:
”De bedste investeringer har tendens til at være sjældne kvalitetsstykker, der på en eller anden måde er blevet ikoniske. De repræsenterer et øjeblik i modehistorien, der vil bevare sin relevans i en lang tid fremover, ikke kun fra historiske smykker, men også nyere designs, som kan gå hen og blive ikoner for fremtiden,” siger Fanny Moizant.
”Håndtasker er generelt også en god investering. Guccis Marmont, Diors Saddle, Fendis Baguette og klassiske Céline-tasker fra Phoebe Philos tid som kreativ direktør, er blevet ikoner i deres helt egen liga. Ure er også altid en god investering, og her taler vi især vintage Rolex-ure.”
Vestiaire Collectives første 10 år har været en lang, men givende rejse med op- og nedture, men i dag er portalen en global virksomhed, der opererer i over 50 lande. Men hvor ser hun portalen om 10 år?
”Vi vil fortsætte med at præge forbrugere og branchens tilgang et mere bevidst tankesæt i produktions- og forbrugsvaner, så vi kan manifestere, at stil ikke er et spørgsmål om at jage enhver trend, men at finde dit personlige mix af tøj, som passer til din personlighed og æstetik,” siger Fanny Moizant og fastslår, at det bedste du kan gøre for dig selv og din garderobe er at rydde ud og sælge det, du ikke længere får brugt.