H&M indgår samarbejde med amerikansk denimmærke om mere end ”bare” en tøjkollektion
Den svenske tøjgigant H&M er klar med et nyt designsamarbejde, som giver os lyst til at parkere joggingtøjet og i stedet iføre os denim fra top til tå.
Coronapandemien har tvunget den magelige side frem i de fleste af os, hvorfor vi morgen efter morgen griber ud efter det blødeste tøj, vi ejer. Og af samme årsag er de stramme jeans røget allerbagerst i skabet.
Men nu er det alligevel som om, de begynder at trække i én. Bukserne i denim. Og endnu mere, når man ser H&M’s nye designsamarbejde med det amerikanske denimmærke Lee. For wauw!
Den 28. januar lanceres en dame-, herre- og børnekollektion, som H&M har skabt i samarbejde med Lee.
Kollektionen indeholder mere og andet end jeans og trækker på klare referencer til 90’erne med bl.a. korte og langærmede T-shirts, huer, denimjakker og sweatsuits. Der er stramme jeans, men også brede og løse af slagsen samt overalls – tøjgenstanden, som aldrig rigtig går af mode og giver os lyst til at ligne 90’ernes Julia Roberts.
Derudover har Lees klassiske Rider-jakke fået en opdatering med en oversize cocoon-facon, mens denimkorsetter giver kollektionen feminin kant og skjortejakkerne en workwear-vibe.
Mænd og børn skal naturligvis heller ikke snydes. Til mændene har Lee x H&M (gen)skabt Lees klassiske workwear-jakke samt et par klassiske jeans med brede ben, en denimbøllehat og overalls.
Samarbejdet lanceres online den 28. januar 2021. Se kollektionen her.
Mere end ”bare” en tøjkollektion
H&M har gjort det før. Faktisk siden 2004 har de år efter år lanceret op til flere kollektioner i samarbejde med forskellige store internationale designhuse.
Vi har tidligere skrevet om designsamarbejdet med det eksklusive, italienske modehuse Giuliva Heritage, Giambattista Valli og Kenzo – bare for at nævne et par stykker.
Dette forårs samarbejde med Lee er mere end "bare" en tøjkollektion. Sammen har de et fælles mål om at skubbe til den næste generation af bæredygtig denim, hvilket indebærer bæredygtige fremskridt, som H&M’s første jeans i 100 % genanvendt bomuld og veganske patches af kork ligesom de vil skabe en større gennemsigtighed ved bl.a. at dele livscyklusanalyser (LCA, red.) på hm.com, som vil belyse, hvor meget hvert vand, CO2 og energi hvert denimprodukt bruger fra råmateriale til slutprodukt.
Og gennemsigtighed er, som H&M skriver i en pressemeddelelse et afgørende element for at blive en mere bæredygtig virksomhed.
Ved at dele viden om virksomheden og måden, hvorpå de fremstiller tøj, får vi også mere indflydelse som kunder – for jo mere, vi ved, desto flere velinformerede beslutninger kan vi tage og vælge både til og fra.