Normcore har fået en opmærksomhedskrævende rival.

Normcore er blevet overhalet af en ny tendens, du skal kende

Vink farvel til rendyrket normcore og hils på glamcore.

Lad os tage et par minutter til at mindes en bortgået tendens så tilgængelig og lige til, at alle kunne være med: normcore. Med simple bomulds-T-shirts, anonyme farver og fodtøj så unisex, at det vil være umuligt at differentiere køn med et lavt kastet elevatorblik, gjorde normcore sit indtog i 2013.

2014 blev året, hvor normcore var det mest googlede modeterm, og ethvert modemagasin med respekt for sig selv gav deres bud på, hvordan vi alle kunne gå i ét med tapetet.

LÆS OGSÅ: Christina er ekspert på Facebook: Sådan skaffer hun kærester til sine venner

Men alting har en ende, og den gennemsnitlige, gennemsigtige tendens har mødt sin, og det kommer ikke som en overraskelse. I en branche hvor de evigt omskiftelige tendenser udgør fødekæden, er der ikke noget at sige til, at ikke-tendensen måtte ebbe ud, og en afløser er for længst kørt i stilling.

Indstil dig på statement pieces, farver og opsigtsvækkende materialer. Smag på ordet glamcore, og undlad i øvrigt at google ordet, der også dækker over begreber i pornoens verden, men tag vores ord for, at tendensen skal hilses velkommen.

Det er på tide at finde farveglæden frem igen. Foto: Daniel Bruno Grandl

Dine normcore-elementer kan ganske let opdateres som her med en smuk, glamourøs blondeskjorte. Foto: Daniel Bruno Grandl

Er du klar til at få opmærksomhed?

Allerede i midten af 2014 var noget i gære. Flere modemedier og – bloggere begyndte at hviske i krogene om trangen til mere festivitas i et modebillede, der mest af alt var leverpostej, og med Celines pre-fall kollektion fik ordet også et visuelt udtryk, da Manrepeller udråbte det ellers så normcore-brands kollektion til at være glamcore.

Nu er tiden kommet til, at vi skal ofre vores helsesandaler og alskens gråtoner på glamcore-alteret, hvor den altid velklædte Olivia Palermo og semiudklædte Anna Dello Russo, moderedaktør på japansk Vogue, hænger som de ultimative forbilleder. Og før du tænker, at pangfarver, pels og logomani ikke er noget for dig, så læs med.

For tendensen kan dyrkes i et mere fortyndet udtryk, der dybest set betyder, at der er spot på de lækre detaljer og din personlige smag. Som britisk Vogue så elegant udtrykker det i deres store September-nummer: "Minimal dressing is definitely no longer the way luxury fashion is moving".

LÆS OGSÅ: Simon blev skilt som 26-årig: "Da ordene først falder på plads, vælter alt sammen"

Forbrugerne er ikke længere vilde med at holde igen og være "normale" – også selvom deres pengepung måske er det, udtaler Martin Raymond, stifter af trendbureauet Future Agency i Vogue-artiklen under overskriften "The return of show off fashion":

"Det som forståeligt er sket, er at forbrugerne har sagt "det er ikke sådan vi har det; vi er på vej ud af krisen, og vi er trætte af at spænde livremmen ind" – og derfor ser de i stedet til glamcore," siger han.

Olivia Palermo klarer glamcore til UG. Prøv som hende at bytte sort ud med striber. Lækkert ikk?. Foto: Getty Images

Anna Dello Russo er ikke bange for at kaste sig over opsigtsvækkende elementer - og gerne mange af dem. Vi spår, at der fremover vil blive endnu mere rift om dem, end der er i dag. Foto: Getty Images

En klassisk bund

Men før vi alle får buh'et normcore fuldstændig af banen og brænder hele klædeskabets indhold, så hold fast i én ting; klassikerne. De tidløse køb, der den seneste tid har været stor rift om fungerer stadig med mere modige tilføjelser, der ikke på samme måde er langtidsinvesteringer, som også Vogues skribent påpeger det:

"Show-off fashion is anti-investment. Show-off Fashion is "this is my one-wear-only all-out razzle-dazzle showstopper piece. "

Skab dig et outfit af en skjorte med en kæmpesløjfe og sorte herrebukser tilsat en farveglad taske, eller bær en glimmertop ude over din basic T – get the idea?

LÆS OGSÅ: De 15 lækreste strik, der skal holde dig varm dette efterår

For økonomisk bevidst til at satse

Ikke overraskende er vi flere, der klapper i hænderne over den drejning moden fra designernes side har taget. Anne Lose, chefredaktør her på bladet er én af dem.

- Jeg siger halleluja! Moden handler om at udtrykke sig, men hvis alle går i hvide T-shirts bliver det virkelig kedeligt. Glamcore handler i praksis om, at du i stedet for at vælge de sorte ruskindsstiletter måske prøver et par i farve. Det har været for sikkert i lang tid, nu skal det være mere legende. Jeg har ikke brug for flere hvide T-shirts og hullede boyfriend jeans. Glamcore betyder, at vi har meget mere at tilbyde læserne igen, siger hun.

En klar anke mod tendensen, vi ellers tager i mod med åbne arme, er, at den ikke nødvendigvis er lige så venligtsindet overfor dine finanser, som normcore og forkærligheden for basiskøb, er.

Det er helt åbenlyst et større sats at vælge de pangfarvede, multimønstrede sko fremfor de sikre sorte, men det er nu, du skal finde modet frem, og gå efter din egen mavefornemmelse, og hvad der umiddelbart tiltaler dig personligt, uanfægtet hvad sådan nogle skribenter som undertegnede prædiker. Og rammer du helt ved siden af din egen personlige smag, og hvad du reelt får brugt, så er der en løsning på det: sælg! På den måde kommer du omkring at skulle vælge mellem det sikre eller det, der fanger dig ved første øjekast.

Stine Goyas flamboyante frynsekjole er glamcore taget hele vejen.

Glimmerskoene fra Stine Goya vil gøre sig godt i glamcore-garderoben - hvor ellers.

Herhjemme er designere som Stine Goya, Ole Yde og Julie Fagerholt bannerførere for tendensen med en klar individuel tilgang til detaljer, materialer og håndværk, og internationalt kan du blandt andre skele til Celine, hvis seneste kollektion straks blev udråbt til at være glamcore, Saint Laurent, Versace (som altid) og J.W. Andersons kreationer.

Konklusion: Det er på tide at finde din pels, pailletjakke, opsigtsvækkende stilletter, glittertrøje og andre dramatiske indfald i garderoben frem.

De har også været savnet!

LÆS OGSÅ: Weekday giver dig endnu mere lyst til at gå i herretøj med deres nye kampagne

LÆS OGSÅ: 19-årig model fik nok: Branchen skal ikke kalde mig for tyk

LÆS OGSÅ: Her er de 20 bedste serier nogensinde