Pernille Teisbæk interview

Pernille Teisbæk: Sådan gik hun fra tandlægestuderende til trendsætter

Stilikonet Pernille Teisbæk har mere end 443.000 følgere på Instagram, men vejen dertil har i den grad været atypisk.

Interviewet er oprindeligt bragt i Eurowoman januar 2015.

Pernille Teisbæk er 10 minutter forsinket, da vi mødes en tirsdag formiddag på Café Victor i Indre København. Hun giver et stort knus og undskylder eftertrykkeligt, inden hun lader sig dumpe ned på caféstolen.

– Jeg var ude i går. Ikke så sent, men alligevel, siger hun og lader sætningen forsvinde ned i sin dobbelte cappuccino.

Den 30-årige modeblogger, stylist, model og designer legemliggør sin egen multifacetterede virksomhed. Siden foråret 2012 har Pernille arbejdet som freelancer i den danske såvel som udenlandske modebranche, hvor interessen omkring hendes person er steget betydeligt, så hun i dag får interessante henvendelser fra selveste amerikansk Vogue. Hvad dét går ud på, vil hun dog ikke ud med endnu.

LÆS OGSÅ: 10 Instagram-profiler du skal følge, mens de stadig er små

It-pigen

Undertegnede kender Pernille Teisbæk som kollega fra den tid, hun arbejdede som assisterende moderedaktør på Eurowoman og har været vidne til mange af de lange blikke, der bliver sendt hende. I dag kaster modemedierne om sig med betegnelsen it-pige, der synes at klistre til snart sagt enhver velklædt døgnflue af en modeblogger, skuespillerinde, sangerinde mv. Men når det kommer til Pernille Teisbæk, er det svært at finde en mere rammende betegnelse for den forunderlige blanding af fascination og tiltrækningskraft, hun har på sine omgivelser. Pernille har det udefinerbare it. Slet og ret.

Hun er kvinden, mænd øjeblikkelig spotter på tværs af overfyldte restauranter, og hende, andre kvinder bliver inspireret af. Hun efterlader et indtryk, uagtet om man hører til de mange tusinder, der elsker hendes stil eller ej. Det handler ikke blot om Pernilles uforlignelige evne til at kombinere Céline med Zara til et attråværdigt hverdagslook, men i lige så høj grad om en medfødt udstråling. Og det er denne udstråling, denne særprægede form for tyngdekraft, der får folk til at flokkes om Pernille og hendes blog til at blomstre. Hun er nærværende, når man taler med hende på tomandshånd, og den måde, hvorpå hun fæstner sine store øjne på sin samtalepartner såvel som selv stiller nysgerrige spørgsmål, er sympatisk i en branche, der ofte er for travl til at kaste andet end høflighedsfraser af sig. Det er bl.a. den imødekommenhed, der kommer Pernille til gavn, når hun netværker, herhjemme såvel som i udlandet.

– For nylig stod jeg til reception på et lillebitte galleri i Paris sammen med min veninde, stylisten Alexandra Carl. Pludselig fik jeg øje på skodesigneren Eduardo Aquazzura og besluttede mig for at sige hej. Jeg har aldrig været bleg for at gøre den slags. Da jeg præsenterede mig selv, kom jeg i tanke om en af mine favoritdesignere, Joseph Altuzarra, hvis navn jo har en slående lighed med Aquazzura. Jeg forsøgte at huske ikke at blande de to sammen, da jeg kiggede til højre – og så Joseph Altuzarra stå ved siden af mig! Det var totalt syret. Den ene kom fra Paris, den anden fra New York, og så stod vi alle sammen på det her lille galleri en tilfældig aften! Den engelske designer Charlotte Olympia dukkede også op, og hende havde jeg netop siddet ved siden af til en middag i London. Jeg måtte fortælle Joseph, at jeg er kæmpe fan af hans arbejde. Han havde så god energi og var helt nede på jorden, siger stilikonet og fortsætter:

– I Danmark er vi tit alt for dårlige til at give hinanden et anerkendende klap på skulderen, og jeg ved, hvor glad jeg selv bliver, når folk siger pæne ting til mig. Samme aften blev vi inviteret til en cocktailevent af Eduardo, som senere har skrevet til mig, at han er glad for at have fået en ‘Scandi-muse’, fortæller Pernille. Selv er kvinden fra Skovshoved med de mange tatoveringer ikke meget for at sætte ord på mystikken omkring sin appel. Kald det typisk dansk eller, som Pernille selv gør, generthed. Hvor paradoksalt det end lyder for en kvinde, som lever af at brande sig selv.

Moderedaktør ved et tilfælde

– Min interesse for mode opstod, da jeg var barn. Min mormor boede meget tæt på, ved Bellevue, og som 10-årig fik jeg hendes gamle symaskine og begyndte at sy en masse grimme kreationer, griner Pernille Teisbæk. Som 14-årig blev hun spottet af Elite Model Management, og år med modeljobs fulgte, inden Pernille besluttede sig for at gå efter en mere permanent karriere i modebranchen.

– Jeg var faktisk begyndt at læse til tandlæge, men savnede modeverdenen. Derfor skiftede jeg studie til designteknolog, forklarer Pernille.

Og det var, mens hun læste på BEC Design (nu KEA), at Pernille som blot 20-årig landede et job som moderedaktør på magasinet Woman. Uden forudgående erfaring med magasinproduktion.

– Jeg var ude som model og skyde en forside til Woman sammen med magasinets daværende moderedaktør. Hun fortalte mig, at hun skulle stoppe og foreslog mig at søge jobbet. Jeg sendte en ansøgning samme dag og blev kaldt til samtale et par timer senere. Det var helt vildt. Jeg vidste jo sådan set ikke, hvad en moderedaktør lavede. Men jeg fik jobbet, og derefter kom jeg til Alt for damerne og senere Eurowoman, opsummerer Pernille.

I 2012 lancerede hun sin blog, Look de Pernille, der i dag har over 35.000 faste ugentlige læsere. Freelancelivets fristelser blev hurtigt tillokkende, og Pernille sprang ud som selvstændig. Et valg, hun i dag husker som lige dele nervepirrende og spændende.

– Flere havde opfordret mig til at lancere en blog, og jeg havde behov for en sidebeskæftigelse, hvor jeg kunne udtrykke mig selv 100 %, siger Pernille.

Da Lookdepernille.com gik i luften, fandt den nybeslåede iværksætter snart ud af, at blogtjansen forpligtede.

Ret hurtigt fik jeg en del læsere, og flere kommenterede jævnligt. Det gav mig en følelse af, at jeg ville svigte følgerne, hvis jeg ikke tog bloggen seriøst, fortæller Pernille.

Hun begrunder bloggens succes med, at hun fra start satte sig for at opdatere mindst én gang om dagen. Uanset hvad. Derudover hjalp det formentlig også på brugertallene, at hun året forinden var blevet et landskendt ansigt på tv i rollen som fast modeekspert på Go’morgen Danmark.

Designer med hjertet

Kort efter Pernille sprang ud som blogger, var hun i sommeren 2012 med til at lancere tøjmærket Allez Allez sammen med møbel- og industriel designer Lene Nendel. Allez Allez bestod af en række cool basis-styles helt i Pernilles egen ånd og blev bl.a. solgt på luksuswebshoppen Youheshe.com. Alligevel besluttede grundlæggerne sig for at sætte projektet på hold efter relativt kort tid.

– Vi havde rigtig mange jern i ilden hver især. For mange til, at vi kunne skabe en klar linje for, hvor vi skulle hen. Det var spændende at arbejde med Allez Allez, men jeg kunne mærke, at viljen til at fokusere på min egen karriere vejede tungere. Så vi lukkede ned med en hensigt om at starte op igen på et tidspunkt. Det er dog endnu ikke kommet dertil, forklarer Pernille.

Hun har ikke helt skullet undvære rollen som designer, for siden Allez Allez blev lagt på hylden, har Pernille bl.a. samarbejdet med tøjmærket Envii om indtil videre fem tøjkollektioner:

– Fra oplevelsen med Allez Allez lærte jeg, at det tager tid at komme ordentligt ind i arbejdet med et mærke. Jeg ville designe noget, der var meget mig og ikke bare statement-pieces. Min egen garderobe er ret basic med enkelte ting og farver fra den igangværende sæson. Udgangspunktet for samarbejdet med Envii var således en jeanskollektion, krydret med f.eks. en lædernederdel eller en læderskjorte, fortæller Pernille.

I løbet af januar 2015 lancerede hun yderligere et samarbejde, denne gang med det italienske skomærke Superga, som i over 100 år har været kendt for deres klassiske hvide tennissko:

– Jeg elsker Supergas retrolook. Skoene har et meget ikonisk udtryk i modsætning til sneakers, som jeg er ved at være lidt træt af i modebillet. Jeg har designet et par Supergas i læder med en lille strop bagpå, så man lige kan glide ned i dem. Jeg har ikke revolutioneret deres design, men tilføjet mit eget strejf af funktionalitet, forklarer Pernille og understreger, at hun aldrig kommer til at blive en af den slags ‘kendisdesignere’, som ikke ses i egne design.

– Det er vigtigt, at man kan se sig selv i de samarbejder, man indgår i. Jeg lægger personligt en del af mit hjerte i det. Folk skal vide, hvad mit univers står for og føle, at det er autentisk. Jeg siger af samme grund også nej tak til mange tilbud om samarbejder osv., siger Pernille bestemt.

Uundværligt team

Udefra kan det synes vanskeligt at pinpointe Pernilles karriere, der tilsyneladende stikker i mange retninger på én gang. Fælles for hver gren er dog, at det altid er Pernille og hendes person, der er omdrejningspunkt for projekterne. Jeg spørger hende, hvilke tanker hun har gjort sig omkring opbygningen af så speciel en karrierevej:

– Jeg havde hele tiden en idé om, at jeg gerne ville arbejde som stylist ved siden af bloggen. Bloggen er imidlertid blevet større, end jeg nogensinde havde regnet med. Jeg var førhen tilknyttet som stylist hos Unique Models, men når folk bookede mig, var det som regel, fordi de også gerne ville have mig ind over på andre måder og bruge bloggen, siger Pernille Teisbæk og fortsætter:

– Jeg havde brug for at få en person ind, som kunne hjælpe mig med at strukturere arbejdet med blog og eget brand og fik Hannah Løffler som agent. Siden da er der virkelig sket et løft: Hannah har hjulpet mig med at få øjnene op for, at man godt kan kombinere tingene. Hun tager i dag kontakten med kunderne, så jeg ikke hver gang er den, der skal forhandle aftaler på plads. Jeg skal bare koncentrere mig om selve arbejdet, fortæller Pernille.

Hun understreger flere gange under interviewet, at hun aldrig ville stå, hvor hun er i dag, uden Hannahs professionalisme og energi og assistenten Rikkes effektivitet.

– Som freelancer mangler man tit sparringspartnere. Det teamwork, jeg har fået med Hannah og Rikke, er noget, jeg altid har drømt om. For i et godt team kan man udrette utrolige ting. Man må indse, at man altså ikke kan gøre alting selv. Der er ensomt på toppen, siger Pernille med et glimt i øjet.

Blogstjerner

I foråret 2015 flyttede Pernille Teisbæk sin blog over til det svenske bloggerfællesskab og modeplatformen The You Way, ejet af avisen Aftonbladet. Her fik det danske stilikon fornemt selskab af blogger og iværksætter Sofi Fahrman samt blogger og sangerinde Anine Bing.

– Rykket til The You Way har gjort bloggen mere international, og den er nu 100 % på engelsk. De svenske bloggere er meget seriøse omkring deres arbejde, og det kan jeg rigtig godt lide. Lookdepernille.com er stadig personlig, men den er blevet mere konceptuel. Der er indlæg, som jeg ikke længere selv står for, men som mit team laver. Min blog har aldrig været en dagbog, den skal inspirere. Jeg har ikke behov for at invitere folk ind i mit privatliv, forklarer Pernille.

Kontakten til The You Way kom i stand under modeugen i Stockholm i januar 2014, hvor Pernille mødte Sofi Fahrman. En kvinde, hun nærer stor beundring for:

– Sofi er verdens sejeste pige. Hun har formået at skabe en utrolig karriere, hvor hun både blogger, udgiver bøger og driver magasinet Sofis Mode. Det var et stort skridt at rykke mit hjertebarn, bloggen, til en anden platform, men fordi Sofi var om bord, var jeg ikke i tvivl om, at det ville blive godt. Det har åbnet mange døre for mig, fortæller Pernille.

Det er dog stadig på eget initiativ, at hun rejser rundt til modeugerne i New York, London, Milano, Paris og Stockholm.

– Jeg tager til modeugerne for at få inspiration til mit arbejde som stylist og ikke bare for at blive set. Der er kæmpe forskel på at se et show live og mærke stemningen omkring én, og så se catwalkbillederne på Style.com bagefter. Det handler om, hvordan tøjet bevæger sig, lyset og musikken. Det er dér, jeg finder ud af, hvad jeg skal arbejde med den kommende sæson. Jeg vil inspirere mine læsere med min stylistkunnen, og det er derfor, jeg synes, at min rolle er lidt anderledes end modebloggere, som ikke har samme professionelle baggrund og passion, forklarer Pernille.

Set, det bliver hun imidlertid alligevel, når hun render rundt til de internationale modeuger, og således er den danske it-pige (vi står ved udtrykket) i løbet af de sidste sæsoner dukket op hos alle fra streetstyle-bloggerne Tommy Ton og The Sartorialist til amerikansk Vogue og tysk Harper’s Bazaar.

Udlandet trækker

Pernilles flair for at netværke, hvor end hun går, har med årene skaffet hende dyrebare kontakter og venskaber over hele kloden.

– Hvis man vil nå bredere ud med sit arbejde, må man have nosser til at gå op til folk, så de får øjnene op for én. Når jeg er til modeuger, går jeg ud og spiser med nye mennesker, tager til møder og mingler. Det er sådan, man får invitationerne til de sjove, mere private arrangementer, som igen åbner flere døre. Der er ikke noget, der bare falder ned i turbanen, forklarer Pernille.

Derfor trækker udlandet også mere og mere i hende.

– Hvis min forretning skal vokse, må jeg indstille mig på at være mere uden for Danmark. Uanset hvor dejlig Danmark er, er det et lillebitte land, og vi er langt fra f.eks. New York, siger Pernille.

Interviewet lakker mod enden, da jeg spørger hende, hvad hendes største oplevelse har været igennem de sidste hektiske to år. Hun tøver ikke et sekund.

– Siden jeg startede som selvstændig, er jeg blevet helt overvældet over den opbakning, jeg har fået. Det har taget mig med storm, og jeg er inderlig taknemmelig. Jeg vil altid bakke op om de danske brands, for det er bl.a. med støtte fra dem, at jeg er her i dag. Jeg føler mig ufattelig heldig, fortæller Pernille.

Og hvis hun skal nævne en oplevelse af mere fashiontastic karakter?

– I mange år var min største drøm at komme med til et Chanel-show. Det at blive inviteret selv og ikke igennem et medie er noget helt særligt. Chanel iscenesætter mere end et catwalkshow, det er en slags forestilling, der er helt overdrevet pompøs. Man føler, at man har fået en særlig gylden billet, der lukker én ind i det her eksklusive univers. Jeg blev endda klædt på af Chanel inden showet, og det var en anerkendelse, jeg har ventet på i mange år, smiler hun.

For vist er der mange dygtige bloggere i Norden, men den internationalt kendte skandinaviske modeprofil er endnu en sjælden fugl. Norge har Hanneli Mustaparta, Sverige Elin Kling – og Danmark? Vi har fået Pernille Teisbæk.

LÆS OGSÅ: Derfor holder de største modebloggere nu op med at blogge

LÆS OGSÅ: Op på hesten: Denne 80’er buks er tilbage

LÆS OGSÅ: Her er mærket, alle snakker om