Sådan defineres et stilikon
Engang var stilikoner urørlige, overjordiske fænomener, hvis stil vi kun kunne drømme om. Så kom 00'erne, hvor de nærmest faldt over hinanden, og i dag har Instagram, blogs og highstreet-butikkerne gjort god stil tilgængelig for alle. Men hvad definerer egentlig et ægte stilikon? Og findes de overhovedet længere?
Virkelig god stil. Hvem tænker du på? Formentlig vil Jane Birkin dukke op som en af de første. Kate Moss vil også være svær at komme uden om. Patti Smith, hvis du er til det maskuline og simple. Og Coco Chanel, naturligvis. Men hov. Er Jane Birkin og Patti Smith ikke begge temmelig tæt på 70 år? Kate Moss kun 41 år, bevares, men stadig 20-25 år ældre end de fleste af sine modelkolleger. Og døde Coco Chanel ikke i 1971 i en alder af 88?
LÆS OGSÅ: Mød Danmarks 10 bedst klædte kvinder
Det er ellers ikke mange år siden, at mærkatet stilikon blev påklistret en ny nogle-og-tyve-årig kendisdatter/blogger/model på daglig basis, ligesom de blev kaldt it-girls og muser for alverdens designere. Hvem husker ikke Olivia Palermo? Realitystjerne og socialité fra tv-serien The City. Hende, alle ville ligne omkring 2009-10. Medmindre man syntes, hun var lidt for pæn og pudderfarvet. Så ville man være dj'en med den skarpe sorte page Leigh Lezark, sexede Daisy Lowe, model og Karl Lagerfeld-muse, eller blege, trashede Coco Sumner, sangerinde og datter af Police-forsangeren Sting. De sad der alle sammen. På rad og forreste række til modeugerne i Paris og New York. Agerede veloplagte linselus for streetstyle-fotografer på stribe, var veninder med Anna Wintour og Carine Roitfeld og blev designernes darlings. I hvert fald en enkelt sæson eller to. God stil havde de bestemt. Men stilikoner ligefrem?
Det stof, stilikoner er gjort af
Ifølge Nudansk Ordbog er et ikon oprindelig et religiøst billede, der forestiller Jomfru Maria, Kristus eller andre hellige personer. Og i nyere tid: "En person, som står som repræsentant for noget, og som man ser op til = ideal, forbillede." Ligesom ikoner skal også stilikoner netop være forbilleder og nogle, man ser op til, mener PR-agent og kendisekspert Elisa Lykke.
- Stilikoner er kendetegnede ved, at vi har en helt særlig respekt for dem. De kan noget ekstraordinært inden for deres felt. Først når vi har forelsket os i deres kunnen, bliver de til stilikoner, siger hun.
Hun fremhæver bl.a. Kate Moss og Marilyn Monroe som eksempler på indiskutable stilikoner. Og ikke kun fordi de havde og har god stil.
- Kate Moss var en af de største og bedste supermodeller. Marilyn Monroe var måske ikke et unikum som skuespillerinde, men hun var en ener og kunne sit kram. Et stilikon skal turde gå nye veje. Respekten kommer ved, at du er fanebæreren. Du er den, der finder på. De her kvinder er ligeglade med, hvad andre folk tænker om dem. Det fascinerer os, når folk hviler så meget i sig selv, og så ønsker vi at være dem.
Kate Moss.
Og det er også Patti Smith og Amy Winehouse eksempler på, mener Elisa Lykke.
- Patti Smith brød igennem som poet og punklegende, og hun var jo ikke et modeikon til at begynde med. Men hun kan noget helt særligt og er jo nærmest en Andy Warhol inden for sin genre. Hun skiller sig ud, og hun kan noget. Derfor er hun et stilikon. Amy Winehouse var jo narkoman og på ingen måde et forbillede for unge mennesker, men hun sang fantastisk og var fuldstændig unik.
Eurowomans chefredaktør Anne Lose er heller ikke i tvivl om, at det er meget andet end god stil, der skaber et ægte stilikon.
- Stilikoner skal først og fremmest have attitude og personlighed. Det handler mere om, hvordan de bærer tøjet, end hvad de har på. De skal være tro mod deres egen stil, og de skal ikke blot følge trends, men være i stand til at skabe dem. De skal skille sig ud og bevise, at de kan noget ekstra. Det skal stikke dybere end bare at have en misundelsesværdig garderobe, siger hun.
Og det er der nogen, der mestrer i særlig høj grad.
- Vanessa Paradis er indbegrebet af den der lækre, franske, sexede stil, som alle vil have. Det viste hun allerede som 14-årig med sangen Joe le taxi. Siden er hun blevet Chanel-muse, og så er hun samtidig en fantastisk sangerinde. Madonna har måske ikke en stil, man har lyst til at kopiere til hverdag, men hun har rykket en barriere med sin hang til at være kontroversiel. Og Kate Moss har en så stærk personlig stil, at hun kan få os alle sammen til at gå i gummistøvler og ballerinaer eller mikse en vintagekjole med en slidt pels. Hun prøver ikke for hårdt, og det gør hende til et stilikon, siger Anne Lose.
14-årige Vanessa Paradis med hendes sang Joe le taxi.
Fra ikoner til copycats
Op gennem 00'erne havde vi travlt med at udråbe den ene efter den anden til stilikon eller it-pige, men de færreste holdt som bekendt længe nok til at blive meget mere end stil-døgnfluer. Og i dag skal man lede længe efter nye stilikoner i gammeldags forstand – selv om den gode stil er mere tilgængelig end nogensinde.
- Måske har vi i modebranchen indimellem været for hurtige til at udnævne nye stilikoner, før de rigtig havde bevist, at de var det. Der er gået lidt inflation i brugen af betegnelsen, når vi i modeverdenen ikke har tøvet ret længe med at udråbe endnu en kendisdatter til stilikon. Der er vi nok blevet mere kritiske og kræsne de sidste par år, siger Eurowomans chefredaktør.
Det skift skyldes i høj grad den teknologiske udvikling med sociale medier, modeblogs og streetstyle-billeder, der er tilgængelige overalt, men også highstreet-butikkernes evne til lynhurtigt at efterligne såvel luksusmoden som stilikonerne, mener Elisa Lykke.
- Alt er forandret i dag. Da Marilyn Monroe levede, havde vi kun filmene og de glittede magasiner, som vi kunne suge af. Doseringen gjorde, at vi aldrig fik kvalme. I dag er det nærmest blevet umuligt at finde på noget nyt, og derfor kræver det langt mere at blive et stilikon. Jeg synes, at originaliteten mangler, og derfor har vi det også med at holde fast i de ældre stilikoner. Dem, der virkelig var banebrydende, og som bliver kopieret igen og igen, siger hun.
At mange i dag bliver kendte som enten realitystjerner eller pga. en profil på Instagram eller YouTube, er med til at udvande begrebet stilikon.
- Det er blevet meget nemmere at finde inspiration og kopiere andres gode stil i stedet for at skabe sin egen, og man kan hurtigt blive en stjerne på Instagram. Så når vi er blevet mere påpasselige med at udråbe nye stilikoner, skyldes det især, at man er nødt til at bevise noget mere end tidligere, siger Anne Lose.
Sangerinden Beyoncé iklædt Gucci fra top til tå.
Har vi brug for stilikoner?
Spørgsmålet er, om stilikoner efterhånden er uddøde – eller om vi bare har brug for en ny definition af begrebet. Den debat har også mange udenlandske meningsdannere og debattører i modebranchen blandet sig i. Den mangeårige moderedaktør på Financial Times, Vanessa Friedman, satte i 2014 sindene i kog med en skarp kritik af Beyoncé i kølvandet på en udstilling af sangerindens ikoniske kostumer på museet Rock and Roll Hall of Fame i Ohio samme år.
Moderedaktøren mente ikke, at sangerinden kunne karakteriseres som et stilikon, fordi hun ikke har funktion som en, der skaber trends, og ingen butikker eller mærker nogensinde har meldt udsolgt af fx en kjole, hun har haft på, overnight. Men langtfra alle var enige i den kritik. På New York Magazines modesite The Cut efterlyser klummeskribenten Allison P. Davis en bredere fortolkning af ordet stilikon.
- Definitionen af et stilikon burde ikke være så smal og utilgængelig, som den er nu om dage. Det burde handle om mere end bare at klæde sig i det mest avantgardistiske eller i look direkte taget fra catwalken. Overordnet (...) betyder Beyoncés stil virkelig noget for folk, skriver hun i kommentaren Why Would Fashion's Biggest Critic Slam Beyoncé?
Hun henviser bl.a. til de tusindvis af billeder på Instagram tagget OOTD (outfit of the day) inspireret af netop Beyoncé som bevis for sangerindens ikonstatus.
Modeskribent på Manrepeller.com Emilia Petrarca mener, at man i dag nærmere burde hylde dem, hun kalder "stilikoner ved et tilfælde". I klummen What Makes Someone a Fashion Icon? fremhæver hun bl.a. den legendariske amerikanske pilot Amelia Earhart og feministen og aktivisten Gloria Steinem som kvinder, vi med rette burde kalde stilikoner, fordi de slet ikke forsøgte at være det – og derfor netop blev det.
- Nutidens stilikoner er en anden slags. De sociale medier og internettet gør det meget lettere at få 15 minutes of icon fame. Og bag enhver celebrity er der en celebrity-stylist, så er det overhovedet muligt at være et ægte, autentisk stilikon længere? spørger hun.
Ifølge modeskribenten burde begrebet stilikon tages op til revision, hvis det skal blive ved med at have en berettigelse.
- Involverer vi os overhovedet følelsesmæssigt i ikoner længere? Har vi brug for dem? Hvis Beyoncé – den urørlige halvgudinde af populærkultur – kan få sin ikonstatus taget op til diskussion, så er der måske plads til os almindelige dødelige i Rock and Roll Hall og Fame, siger hun.
Elisa Lykke mener også, at vi har brug for kendte i øjenhøjde i dag, og at bl.a. Instagram netop kan bruges til at få de kendte og stilikonerne ned fra piedestalerne for at blive til nogle, vi kan spejle os i. Men decideret ikonstatus får man ikke alene med mange følgere og likes, mener hun.
- Hvis man ser på det helt æstetisk, glamourøst og stilistisk, er det ikke nok. Vi føler ikke den samme respekt eller sult efter at være de personer. Der er ikke den samme wauw-effekt som med Marilyn, Madonna og Jerry Hall, siger hun.
Den en amerikanske supermodel og skuespiller, Jerry Faye Hall.
Vi bliver ved med at søge længere tilbage, når vi skal lede efter dem. Æraen, hvor kæben hang nede på brystet af begejstring over et stil-ikon, er slut. De nutidige kvinder, vi i dag bliver inspireret af, er mindre kendetegnede ved den gode stil og mere ved det samlede billede. Det gælder fx Angelina Jolie, som Elisa Lykke kalder en "rock'n'roll-udgave af Lady Di" og et eksempel på, at brandet smelter sammen med stilen. Men de færreste vil måske ligefrem huske skuespillerinden som ambassadør for god stil i sig selv. Så måske tiden med fantastiske og uopnåelige stilikoner er forbi? Det mener i hvert fald Elisa Lykke.
- Jeg tvivler på, at vi vil sidde og kigge tilbage på 00'erne og 10'erne og tænke, at det var fuldstændig fantastiske årtier for stilikoner. Jeg tror, vi kommer til at se nogle generationer, der er meget uimponerede. De har set det hele før. Vi har simpelthen været rundt i karrusellen for mange gange. Everything is done.
LÆS OGSÅ: Denne dansker er blandt de mest populære forsidemodeller i år
LÆS OGSÅ: "Mit hjem forandrer sig hele tiden, hvilket nok er meget lig min måde at klæde mig på"
LÆS OGSÅ: 12 gode ansigtsmasker, du skal kende