Her er, hvad der kan blive 20'ernes tre største trends
Et nyt årti. Smag lige på ordet. Uffe Buchard og Kim Grenaa kigger i krystalkuglen og ser på, hvilke trends vi kommer til at elske.
Et årti er forbi, og det er både tid til at gøre status, men også til at se fremad. Hvem er bedre til dette end dansk modes ukronede konger, Uffe Buchard og Kim Grenaa? Læs med her.
Bringin’ Sexy Back
“Det bliver igen legalt at klæde sig sexet og vise hud. Ikke på den der vulgære Versace in your face-måde med plastikbryster og selvbruner, men i en ny og mere sofistikeret form, hvor vi vil se dybere udskæringer og fravær af stof udvalgte steder. Det er ikke, fordi der ikke har været sex i modebilledet, Kim Kardashian har jo aldrig haft tøj på, men de toneangivende designere har ikke vist ret meget hud i årevis. Denne sæson har især Mugler har lagt stilen med en nyfortolkning af brugen af undertøj, men også Givenchy og Gucci er værd at holde øje med.”
Bæredygtighed 2.0
“20’erne bliver årtiet, hvor bæredygtighed bliver en rigtig god forretning. Teknologien vil betyde noget i form af fx mere avancerede digitale prøverum, men vi vil også ændre adfærd. Black Friday findes ikke om 10 år, der vil ikke længere være 8-10 årlige kollektioner, og vi tror, at udsalget får en helt ny form: Fremover forestiller vi os, at du vil være villig til at vente otte uger på, at en taske bliver produceret, for til gengæld at få den med 25 procent rabat. Din nye parfume eller creme vil være i form af en refill i butikken, og du vil leje tøj, videresælge, gemme og sy om i langt højere grad end tidligere. Der vil også komme en mærkatordning, der gør det overskueligt at se, hvor bæredygtigt et stykke tøj er, og så vil bæredygtig produktion blive billigere, så du ikke skal vælge mellem pris og bæredygtighed. Men vi kommer ikke uden om, at vi som forbrugere er nødt til at vænne os til, at tøj skal koste noget mere.”
Tilbage til designet
“Fokus på designet og håndværket vil få en renæssance i 20’erne. Bl.a. ved det seneste Balenciaga-show var der stort fokus på skrædderdetaljer og store komplekse aftenkjoler. Ud over logoer er det at lave meget kompliceret, aparte og detaljeret tøj også en måde at gøre det sværere for highstreetbutikkerne at kopiere. Mark Kenly Domino Tan og Acne Studios er gode eksempler på den tendens.”