Kropsidealer: ”Blogs har en enorm magt”
Når unge pigers og kvinders kropsidealer bliver urealistiske har bloggere et medansvar. Det mener to bloggere og en psykolog.
- Jeg gør mig utroligt mange overvejelser om det, siger Danica Chloe Paetzold, der har bloggen Fit4livin.dk til ALTfordamerne.dk. Her deler hun blandt andet sine egne erfaringer med træning og kost.
- I forbindelse med mit blogindlæg "Når sundhed fylder", der skabte stor debat omkring kommunikation af sundhed via sociale medier, blev jeg klar over, hvor mange kvinder der har det ligesom mig. Sundhed er ikke længere bare en ting, man dyrker i ny og næ. Det er blevet altoverskyggende, siger hun til ALTfordamerne.dk.
Under overskriften "Be inspired on a Saturday" har hun på bloggen i lang tid postet billeder af slanke og veltrænede kvinder, sunde madvarer og træningsmottoer hver lørdag for at inspirere læserne til at fortsætte det gode arbejde eller blive motiveret til at komme i gang. Men for tiden holder indlæggene en pause.
Tror du, de billeder, der er tænkt som motivation kan pace nogle læsere til et usundt eller overdrevet fokus på kroppen?
- Ja, det tror jeg helt klart, og det har jeg ærlig talt ikke altid selv tænkt over. Man kan sige, at jeg selv har været et resultat af denne "pace". Jeg har ligesom mange læsere flere gange kigget på de trænede kroppe og ønsket, det var mig, der så sådan ud. Det gav mig ofte dårlig samvittighed og en følelse af utilstrækkelighed. Den dag i dag er jeg dog langt stærkere mentalt - forstået på den måde, at jeg godt kan adskille virkelighed og manipulerede billeder, siger hun.
Kongens efterfølger
Når vi læser blogs, kan en af årsagerne være, at vi søger et ideal, vi kan spejle os i og stræbe efter. Det forklarer Lars Lundmann, Cand.psych. og forfatter til bogen "Hvem er jeg? - narcissisme og personlighed i det senmoderne samfund".
- Vi bygger vores identitet på anerkendelse. Det bliver styrende for, hvem vi vil være og blogs kan være med til at inspirere. Hvis det er en blog, som mange læser, er vi tilbøjelige til at tolke, at den har opnået stor anerkendelse, og så prøver vi måske at få del i anerkendelsen ved at følge den og efterligne, siger han til ALTfordamerne.dk.
Da den nuværende, bloglæsende generations bedsteforældre og oldeforældre blev født, var kampen for at finde sin identitet mere simpel. Men i dag er vi ikke længere født ind i en bestemt skæbne, religion eller erhverv med lige så stor selvfølgelighed som før. Det forklarer Lars Lundmann, og derfor skal der mere til at skabe en identitet.
- Når vi opfatter, at en blog får anerkendelse eksempelvis via antallet af kommentarer, så kigger vi på, hvilke karakteristika der kan være årsag. Nogle tolker, at årsagen til anerkendelse er udseendet og i en lidt forsimplet kobling, vurderer nogle, at det eksempelvis er fordi de er tynde, og at det at være tynd fører til succes, siger han.
LÆS OGSÅ: Her er det nye kropsideal.
Det går begge veje
Men de idealer, som læserne adopterer, når de læser blogs, bliver også nogle, som de overfører til bloggerne. De stiller de samme krav til deres inspirationskilder, som de gør til sig selv. Det oplevede Katrine Krøjby, der står bag den populære livsstilsblog Tres Chic Clique, som, hun anslår, har ca. 50.000 læsere om måneden.
"Helt ærligt, tighten up. Der er sgu da ikke nogen, der gider følge med i en tyk piges liv". Sådan har én af mange grove kommentarerer på bloggen lydt.
- Selvfølgelig blev jeg ked af det, men jeg synes allermest, det var skræmmende, at nogle piger synes, at jeg var for tyk, når jeg havde et helt normalt BMI, fortæller Katrine til ALTfordamerne.dk.
På bloggen deler hun inspiration omkring mode, motion og mad og outfitbilleder af sig selv. Siden gymnasiet og bloggens begyndelse har hun taget ti kilo på, og selvom hun på ingen måde er overvægtig, gik det ikke ubemærket hen.
Havde det "elendigt", da hun vejede ti kilo mindre
Katrine Krøjby valgte at offentliggøre en håndfuld af kommentarerne sammen med bikinibilleder af sig selv og svar på de mange spørgsmål om hendes vægt i et indlæg, hvor hun blandt andet skrev, at hun i den periode, hvor hun vejede ti kilo mindre "havde det elendigt".
Hun erkender, at hun er en del af en branche, der fokuserer meget på udseendet og det perfekte.
- Når jeg skal vælge ét ud af fem outfitbilleder, synes jeg, det er meget naturligt, at jeg vælger det, hvor jeg ser pænest ud. Du ville jo heller ikke vælge et billede, hvor du har dobbelthage, som dit profilbillede? siger hun.
Men trods det glansbillede, hun er med til at tegne, er hendes personlige mission som blogger også, at fortælle sin læsere, at det er okay, at vi er forskellige.
- Jeg overvejede rigtig meget, om jeg skulle skrive om min træning, inden jeg valgte at dele træningsvideoer på min blog, fordi jeg har mange unge læsere, som følger med. Jeg vil ikke give indtryk af, at jeg træner seks til syv gange om ugen eller andre bør gøre det samme. Jeg skriver næsten altid om, hvor vigtigt det er at være glad for sin krop, som den er, siger hun.
Magtfuldt medie
Samme tanker har Danica Chloe Paetzold fra Fit4livin.dk, der har ca. 100.000 sidevisninger om måneden, gjort sig. Ifølge hende bloggere mere at skulle have sagt, end hun umiddelbart havde overvejet, da hun startede med at blogge.
- Blogs har en enorm magt, da læserne kan relatere til dem på en anden måde, end de kan til magasiner og TV. Det er ægte (i hvert fald udadtil) og nede på jorden, hvorfor mange kvinder, og sikkert også mænd, lader sig tryllebinde. Det som ofte bliver glemt er, at bloggere kun deler ti procent af deres faktiske liv. Man viser sjældent billeder af de tre is, man spiste i weekenden og skriver næsten aldrig om den træning, man droppede i sidste uge, siger hun.
Hun mener, at de burde blive bedre til at fremstille livet, som det er. Men ved også godt, hvorfor det ikke er sådan.
- De fleste af os er helt normale mennesker med et normalt (og halvkedeligt) liv. Det er bare ikke det, folk altid gider læse om.
Og denne selektive fremstilling af hverdagen er blandt andet noget af det, der er med til at gøre det liv, bloggerne lever, uopnåeligt for de fleste, mener Lars Lundmann.
- De udstiller jo kun nogle udvalgte sider, hvilket giver et entydigt og perfekt billede af virkeligheden. Men vi skal heller ikke undervurdere, at mange læsere godt kan skelne og ved, at det er tilfældet. Men der er nok nogen, der ikke kan, siger han.
LÆS OGSÅ: anoreksi-fotos truer piger i risikogruppe.