Alice Meulengracht

Boost din arbejdsdag med 5 gode råd

Herfår du femgode råd til, hvordan du får en fantastisk tid, når du er på arbejde.

1. Kend målet

Du skal vide, hvor din afdeling/virksomhed er på vej hen. Så spørg indtil du forstår det, og sørg for, at din leder bruger konkrete eksempler og ikke bare floskler. Det er ikke nok med en snak om, at I skal være markedsledende, de bedst sælgende eller verdens dygtigste til service. Du skal vide helt konkret, hvad det betyder for dig i dit job. Derfor skal du også være klar over det næste:

2. Kend din rolle

Hvad er din titel, og hvad er det for nogle opgaver, som du skal løse. Måske har du nogle mål, som din indsats bliver vurderet ud fra, men er du 100% sikker på, hvornår du har gjort dit job godt ... og ekstra godt. Er det mon det samme, som chefen synes. Har du spurgt om, hvornår du gør det rigtig godt og om der er noget nyt, som du kan gøre, for at blive endnu bedre. Den her dialog kan virke underlig, hvis man har siddet i det samme job med den samme chef i mange år, men den er super nyttig. Verden bevæger sig, og det gør vores job også, så derfor er det en god ide, at få dialogen om jobbet mindst 2 gange om året.

3. Bliv en holdspiller

Du er en del af et team – så mærk lige efter humøret – når du går på arbejde. Vores humør og attitude påvirker dem som er omkring os – nok også mere end vi regner med. Vi kan alle sammen have en dårlig morgen, som lige skal "gasse af" og som gør, at vi kommer lidt mutte ind ad døren på arbejde.

Men vær alligevel opmærksom på, hvordan humøret er. Og hvis det er en tung dag, så sig det til dem, du har tillid til, og som er omkring dig, så de ikke misforstår dig og kan hjælpe dig. Bare det at du fortæller det, letter meget! Og hvis du kan mærke du er i hopla – så hold dig ikke tilbage for at dele ud – det kan give masser af energi til dine kolleger hele dagen.

4. Giv ros

Ros mindst en kollega/samarbejdspartner eller chef om dagen. Du bliver så glad, når du har gjort det .... Og det gør dem, som får rosen selvfølgelig også.

5. Bedøm din dag

Når du går hjem, så husk lige at giv arbejdsdagen en kort bedømmelse. Spørg f.eks. dig selv:

Var den god – hvorfor?

Var den svær – hvorfor?

Var den hektisk? Kunne du selv have gjort noget, for at undgå det?

Hvad er målet for i morgen – hvordan kunne jeg tænke mig at dagen i morgen blev god!

God arbejdslyst!

Hvis du har gode råd og tips til den gode arbejdsdag, så skriv til os herunder.

Alice Louise Wedell-Neergaard

Alice har været ansat i Tryg i 20 år - de sidste 11 år som topleder. I dag driver hun virksomheden HeartPerformance, hvor hun arbejder med forandringsledelse, ledelsesprocesser og lederudvikling.

Igennem sin karriere har Alice arbejdet som alt fra sagsbehandler til direktør og nu som selvtændig. Hun er uddannet cand. jur. og executive coach.

I sin karriere har Alice været leder for mange forskellige afdelinger, hun har drevet store projekter i Tryg både i Danmark og i Norge. Uden for Tryg, har hun bla. har siddet i skolebestyrelsen på Rungsted Private Realskole i mange år. Derudover har Alice gode erfaringer med driften af familieejede virksomheder, fordi hun løbende har været med til at løse ledelsesopgaver for mindre og større familieejede virksomheder.

Alice sidder i advisoryboard for www.hjerneskadet.dk og for Center for Balance og Flexibilitet - www.cbaf.dk

Alice har desuden en bred erfaring med at kombinere karriere og familieliv. Fx har hun haft orlov fire gange, og hun var Trygs første kvinde med hjemmearbejdsplads. Privat er hun mor til tre børn på 18, 16 og 13 år.