De 10 bryllupsbud
Hvor skal festen holdes? Skal der være en bryllupskage? Og hvad nu, hvis det regner? Der er mange spørgsmål, når man skal arrangere sit livs fest, men ingen, Laura Gambino ikke kan svare på. Hun er indehaver af sit eget eventbureau, og giver her sine bedste tips til at få en aften, I aldrig glemmer.
1. Den rette location
Find ud af, hvilken stemning I ønsker til jeres bryllup, og undersøg, hvilke steder der måske kan matche jeres ønsker. Husk, at et for stort lokale i forhold til det antal mennesker, I er, hurtigt kan virke dræbende for en fest. Omvendt skal der naturligvis være plads nok, men som hovedregel hellere for småt end for stort. Sæt dig ind i, hvad tingene koster. Et telt i haven kan for eksempel hurtigt blive dyrere end at leje et lokale. Vær i god tid! Mange af de populære steder er booket flere år frem i tiden i bryllupssæsonen maj-august. Så hvis I ved, at I aldrig bliver lykkelige, hvis ikke festen bliver holdt på Langeliniepavillonen eller Designmuseum Danmark, er det nu, I skal taste nummeret.
2. Maden (er ikke vigtigst)
Maden afhænger af valg af location. Mange steder har eget køkken, mens andre er åbne for, at man selv laver maden/hyrer en kok udefra. Husk, at folk typisk er sultne, hvis vielsen er om eftermiddagen, og at det derfor er en god ide at servere en let snack, når gæsterne ankommer til festen. At servere bryllupskage her er ikke oplagt, for som Laura siger:
– Ingen kvinder har lyst til at spise kage klokken 17, når de er til fest. Man kan sagtens bryde med suppe-steg-is-treenigheden og bare servere beuf bearnaise med fritter til. Maden skal selvfølgelig være lækker, men det er ikke det, folk kommer for. De kommer derimod for den særlige stemning, så sammensæt menuen efter den.
3. Kage - eller ej
Mange vælger i dag en kage fra. Vil man gerne have en bryllupskage, er det en god ide at servere den til kaffen. Husk på, at en kage hurtigt kan, hvis man bestiller den udefra, løbe op i 5.-6.000 kr. – der muligvis kan bruges mere fornuftigt.
4. Mobilen i lommen
Hyr en bryllupsfotograf! Det er en god ide at tage billeder af gæsterne, der parvis forlader kirken. Også det traditionelle billede af familien på begge sider er sjove at have, måske ikke i morgen, men om mange år. Det kan være sjovt at informere gæsterne om jeres særlige hashtag som f.eks. #anneogpetersbryllup og bede dem tagge jer, når de lægger billeder på deres instagramprofiler. I kan også sagtens bede gæsterne beholde mobilerne i lommen, fordi I synes, det er vigtigere, at de er til stede lige nu og her – og at I har en fotograf, der tager smukke billeder, der senere vil blive delt.
5. Kast med rosenblade
Ris er for længe siden blevet et no go, da fuglene kan dø af at spise dem. Alternativt kan man kaste med fuglefrø, som man, ligesom med risene, kan arrangere i små tylposer med silkebånd omkring. Man kan også, hvilket præsterne helst ser, kaste med rosenblade. De kan ikke så nemt kommes i poser, så fyld et par smukke kurve med blade, og lad gæsterne tage en håndfuld på vej ud af kirken.
LÆS OGSÅ: Sådan friede radiovært og blogger Cathrine Nissens kæreste
6. God stemning
Holder man festen på et slot kræver det ikke alverden at skabe et smukt, stemningfuldt lokale. Er det derimod et telt eller et forsamlingshus, der er rammerne, kræver det lidt mere, men lidt har også ret. Ét er blomster på bordene, balloner og lyskæder – det kan også være en rigtig god ide at leje nogle særlige glas eller købe en masse fade i genbrugsbutikker, fordi de små greb gør stemningen personlig.
– Stylingen er næsten vigtigere end maden. Man skal ikke tage fejl af wow-effekten, når folk kommer ind i et rum, der er smukt pyntet. Allerede der kan man opnå den stemning, man gerne vil have resten af aftenen, siger Laura Gambino.
7. Gå aldrig ned på musikken
Et bryllup er en svær fest, fordi der ofte både er unge og ældre med – der sjældent har samme musiksmag. Det kan være en god ide at hyre et band, der appellerer til begge aldersgrupper, og som desuden er med til at skabe en god stemning. Herudover må man aldrig spare dj'en væk og tro, at man får det samme resultat ved at lave en kickass playliste på mobilen. En god dj kan være det bedste kort, du har på hånden for at det bliver en vellykket fest. Omvendt kan mangel på (god) musik være det, der gør, at folk bliver trætte allerede inden brudevalsen er trådt.
8. Sæt de sjove sammen
Bordplanen kan være svær at få til at gå op, for både din moster Agnes og hendes ulidelige fætter Fritz skal med til brylluppet. Det er, ifølge Laura Gambino, en rigtig dårlig ide at sætte en sjov person ved siden af to kedelige. Derimod hedder remsen to plus to – altså to sjove ved siden af to kedelige. På den måde kan de sjove have det sjovt og de kedelige... måske også få det sjovt. Herudover er det en god ide at vælge langborde frem for de mere formelle runde borde. Ved de runde kan man tale med sine to sidemænd, men sjældent høre, hvad resten af bordet siger, hvorimod man ved langborde kan tale med alle dem, der sidder omkring en.
9. Sammen dagen derpå
Der er sjældent noget hyggeligere end at mødes med sine venner dagen efter en god fest og sludre om aftenens begivenheder. Sådan er er det også til et bryllup, og derfor kan det være en god ide at bage en masse boller og brygge en spand kaffe til, når folk dukker op dagen efter for at hente biler og glemte jakker. Det er også her, I typisk åbner gaver, og det er virkelig hyggeligt at gøre sammen med dem, I holder af.
10. Hyr en bryllupsarrangør
Hvorfor hyre en bryllupsarrangør? Hvor svært kan det egentlig være at ringe lidt rundt efter det cool lokale, kokken, der kan trylle med menuen og lige smide nogle duge på bordene, så det ligner det vinslot i Catalonien, man har set et billede af på Instagram? Ret svært, skulle vi hilse at sige. Måske ikke svært som i at udregne kvadratroden af 478920, men svært som i tidskrævende af en anden verden. Og hvor du selv starter fra bunden, begynder en bryllupsarrangør på toppen. For som Laura Gambino forklarer: Hun kender de gode locations. Ikke bare dem, alle vil have, men også dem, der vil passe perfekt til jer, der ønsker et bryllup i hippiestemning eller med royale undertoner. Hun kender de kokke, der vil slå benene væk under netop jeres gæster. Hun ved, hvem man skal ringe til for at finde et band, en dj, en fotograf og en blomsterdekoratør og hun kender dem, du skal hyre service af for at understrege looket til festen. Desuden kan hun få gode priser, hvor alle andre skruer dem op, når de hører ordet "bryllup". Med andre ord: En bryllupsarrangør er måske, som udgangspunkt, dyrere end at gøre det selv, men i sidste ende går regnskabet nok lige op. For ikke at tale om det, det hele handler om: at skabe rammerne for en dag, hvor I er i centrum – og ikke dem, der lige skal ud og tjekke, om kødet nu også har fået nok...
LÆS OGSÅ: Sådan friede Thomas Skov til kæresten
LÆS OGSÅ: Runaway bride: Tag tvivlen seriøst
LÆS OGSÅ: Sofia Mannings romantiske bryllup