Lærer elev forhold

Derfor opstår den forbudte kærlighed

Henover weekenden har den 18-årige digter Yahya Hassan igen været centrum for debat. Denne gang er det ikke angrebet på forældrene, men forholdet, han havde til sin kontaktperson, Louise Østergaard, på den institution, han boede på. Han var 16. Hun var 38.

Mediernes opmærksomhed har kredset om det faktum, at hun nu er aktuel med bogen "ord", som blandt andet omhandler deres forhold – og ikke det, at hun som autoritet havde et forhold til en mindreårig.

Den slags forhold stiller psykolog og sexolog Eva Handest sig ikke uforstående overfor. Driften er ikke bekymrende.

- Autoriteter har altid været noget dragende, som tiltrækker mange seksuelt. Men det er ikke alle seksuelle fantasier, der skal leves ud og sådan et forhold kan i sidste ende blive et overgreb på den unge, når det er en autoritet, den unge skal kunne læne sig op ad. Det bliver et ulige forhold og her i ligger der en stor risiko for, at den unge vil føle sig udnyttet. Og selvom han eller hun ikke nødvendigvis sidder tilbage med et traume, så har vedkommende fået en erfaring, der viser, at når de har med en autoritet at gøre, er der ingen grænser stik mod det, de egentlig har brug for at lære – at sætte grænser, siger hun til ALTfordamerne.dk.

Samme anskuelse har psykolog Hanne Pedersen, der har specialiseret sig i parterapi og behandling af seksuelle overgreb.

- Der er jo en årsag til, at der er regler for det. Der er risiko for, at det ikke er kærlighed, fordi der er et afhængighedsaspekt i relationen. Nogle af de unge, der er anbragt, er omsorgssvigtede og har i høj grad brug for bekræftelse og omsorg. Det er lige så nemt som at stjæle bolsjer fra et barn, og de unge vil have utroligt svært ved at sige fra, siger hun til ALTfordamerne.dk.

Hun vurderer også, at der er i forholdet mellem en elev og lærer er de samme mekanismer på spil.

- Selvom der ikke er tale om et anbragt barn men måske en gymnasieelev, så vil der stadig mellem eleven og læreren være en stor risiko for, at eleven ikke tør sige fra i frygt for, hvad konsekvensen bliver. Jeg må heller ikke som psykolog være sammen med en klient. Der er jeg jo også den styrende, og igen er der tale om en ubalance i afhængigheden, siger hun.

Fandt kærligheden i folkeskolen

Én, der er uenig i de to psykologers udlægning af magtbalancen i et forhold mellem lærer og elev, er den 64-årige psykoterapeut, Winnie, der fandt sit livs kærlighed i klasselokalet, da hun som 27-årig var folkeskolelærer.

- Følelser er følelser og forelskelse er forelskelse. Det har ikke nogen alder, siger hun til ALTfordamerne.dk.

Eleven, Winnie i dag er gift med, var blot 15 år, da deres veje krydsedes foran tavlen. Det er ikke første gang, hun er blevet spurgt, hvordan det kunne ske, da ALTfordamerne.dk taler med hende.

- For mig er der ikke tale om, at der er nogle specielle følelser eller forudsætninger for det. Det drejer sig om forelskelse. Nu har jeg jo aldrig været en ung dreng, men mange kan jo godt lidt ældre kvinder – og ældre kan jo bare være fire år – fordi man har noget erfaring og er ikke er så tøset som de jævnaldrende piger. Man kan let forestille sig, at man som ældre kvinde er mere erotisk interessant. Det er også naturligt for os mennesker at finde rollemodeller, vi bliver tiltrukket af. Så det er jo på mange måder helt normalt, siger hun.

Men selvom Winnies historie er lykkelig, så mener Eva Handest stadig, at de unge skal beskyttes.

- Hvordan kan vi vide, at magten ikke bliver udnyttet? Hvis et menneske længes efter dig som autoritet, er det for at blive set, ikke for at få sex. De får noget andet end det, de i virkeligheden har bedt om. Unge er ikke modnet i hjernen og kan ikke se sammenhængen og analysere situationen. De er meget uskyldige og naive i deres analyse, og derfor har de et behov for at blive beskyttet. Særligt, når det er en lærer eller kontaktperson, som skal give dem det, de har brug for af omsorg og opmærksomhed.

Risikoen er for stor

Loven er på psykologernes side. Ifølge straffelovens 223 er det strafbart for en lærer eller omsorgspersen at have sex med en elev eller ung under 18, de har opdragelsesansvar for.

Den slags forhold mellem en ung og en autoritet, kan udover at rokke ved forholdet til autoriteter og den unges evne til at sætte grænser også være med til at fremskynde en modningsproces uhensigtsmæssigt, mener Hanne Pedersen.

- Hvis det er en jomfruelig kontakt, så bliver den unge trukket ind i en voksen seksualitet i stedet for stille og roligt at blive ført ind i det. De går glip af den søde, mere uskyldige tid, hvor de prøver sig frem. Der vil jo nok være nogen, der ikke får mén, men risikoen for, at der opstår en udnyttelse, er for stor. Og skulle det virkelig være den helt store kærlighed, så må man jo vente eller skifte arbejdsplads og dermed fjerne afhængigheden i forholdet, for selvfølgelig sker det, at det er ægte kærlighed, siger hun.

Læs hele Winnies fortælling om mødet med sin nuværende mand på skolebænken.

Det siger loven

Straffeloven 222.

"Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med fængsel indtil 8 år."

Straffeloven 223.

"Den, som har samleje med en person under 18 år, der er den skyldiges adoptivbarn, stedbarn eller plejebarn eller er betroet den pågældende til undervisning eller opdragelse, straffes med fængsel indtil 4 år."