Derfor skal du bruge sociale medier på jobbet

Derfor skal du bruge sociale medier på jobbet

Få ekspertens bud på, hvordan de sociale medier kan styrke din virksomhed.

Jeg har lige holdt foredrag om sociale medier for en flok marketingchefer i forskellige danske virksomheder. De er fuldstændig klar over, at deres virksomhed skal bruge sociale medier. Til markedsføring, til rekruttering, til at lære deres kunder bedre at kende osv osv.

Men deres primære udfordring er at ruste medarbejderne i virksomheden til at kommunikere på de sociale medier. For det er ved at gå op for de fleste, at Facebook, Twitter, Instagram osv ikke er traditionelle markedsføringskanaler, og hvor rabatter, tilbud og reklamer til kunderne ikke er vejen frem. Kunderne vil hellere tale med mennesker. Med medarbejderne. Dem der virkelig ved noget. Dem der kan besvare spørgsmål og dele viden med en faglig tyngde.

Og i mange virksomheder er medarbejderne ikke rustede til denne kommunikation.

På sociale medier vil vi snakke med medarbejderne i virksomheden

Hvad er interessant for brugerne på sociale medier at høre om vores virksomhed? Hvorfor skal jeg som receptionist bruge LinkedIn til at kommunikere med vores kunder? Hvorfor skal jeg som kok være på Instagram for at tage billeder af de urter, jeg samler i skoven til restauranten? Hvordan skal jeg som kontormedarbejder vide, hvilket billede der får mange likes på Facebook?

Bliv bedre rustet til fremtidens arbejdsmarked

Uanset din stilling, branche og position er du stærkere rustet til fremtidens arbejdsmarked, hvis du ved, hvordan man kommunikerer på sociale medier.

Og den bedste måde at lære det på, er ved at øve dig og prøve dig frem på dine private profiler. Hvad er det, dine venner reagerer på, når du poster private billeder på Instagram? Når du skriver en opdatering på Facebook? Hvis du holder øje og jævnligt prøver at poste indhold, vil du opdage et mønster. Du vil også tænke mere over, hvad det er, der får dig selv til at like eller kommentere indhold på Facebook. Og så er du pludselig meget bedre rustet til at kommunikere for din virksomhed.

Men hvorfor er det medarbejderne og ikke en marketingafdeling, der skal tage sig af den her kommunikation?

Fordi vi brugere vil tale med mennesker! Jeg vil gerne følge en virksomhed, hvis den leverer indhold, som er interessent for mig.

LÆS OGSÅ: Drop kritikken af sociale medier - og brug dem bedre

Vi vil have værdifuldt indhold fra virksomheder

Hvorfor er værdifuldt indhold så vigtigt? Fordi sociale medier er platforme for vedvarende dialog og engagement. Virksomhederne vil gerne holde på os brugere, så de kan eksponere os for virksomhedens budskab så meget som muligt. Og vi brugere vil gerne have en direkte kanal til at tale med virksomhederne. Og så vil vi gerne læse om noget, vi finder interessant.

Derfor er det så sindsygt vigtigt, at virksomhederne leverer værdifuldt indhold til hver enkelt bruger. For så skal jeg nok blive ved med at følge dem. Og så kan der fint komme et tilbud eller reklame ind i mellem, uden jeg bliver generet af det. Måske er jeg også mere tilbøjelig til at klikke mig videre og måske rent faktisk købe noget hos virksomheden, fordi de har opbygget en tillid mellem mig og dem – de rammer mig jo oftes med relevant indhold.

Guidelines til at komme i gang

Hvis du sidder med en kommunikatør i maven, er det bare med at komme i gang! Her er et par tips til, hvordan du griber det an.

Kontakt den ansvarlige for din virksomheds sociale medier eller markedsføring og hør om muligheden for at bruge dem som medarbejder.

Få lov til at komme på kursus i, hvordan man bruger sociale medier. Eller deltag i konferencer og seminarer. Der findes massevis af spændende netværk, som tilbyder den slags.

Tjek om din virksomhed har en politik for, hvad du må skrive på sociale medier – også når du som privatperson nævner virksomheden, du er medarbejder i.

Tænk over, at du bliver afsender for din virksomheds budskaber. Kan du evt. være med til at gøre kerneværdierne mere menneskelige? Og er du klar til at tage den rolle på dig?

Brug en personlig tone – aldrig privat. Du skal kommunikere på vegne af din virksomhed, men så man mærker, at der sidder et menneske bag.

LÆS OGSÅ: Det siger dit selfie-billede om dig

Anja Tønning

Anja arbejder som rådgiver i Aarhusafdelingen af det digitale konsulenthus Seismonaut med fokus på digitale strategier, -konceptudvikling og -kompetenceudvikling. Hendes rådgivning omfatter indholdsstrategi, effektmåling og krisehåndtering på sociale medier med et brugercentreret fokus. Hun er cand. IT i Digital Design på Aarhus Universitet. Læs mere på: Seismonaut.com. Anja er desuden en flittig anvendt kommentator på medier som NovaFM.

Privat er Anja enlig mor til Gustav på 5 år. Han bruger flittigt iPad'en til YouTube, Spotify, Netflix, Angry Birds osv. Anja blogger om hverdagen som enlig mor på Enligmadmor.dk.

Læs mere om Anja Tønning her