Sargossa

Nanna har skabt en stilet-revolution ved at lave komfortable stiletter

Stiletter, der er både komfortable og stilfulde. Findes de? Ja, det gør de takket være en stædig ung aalborgenser i London. 28-årige Nanna Liv har skabt Sargossa, der er blevet udråbt til en skorevolution.

Af Karin Gråbæk

På det prestigefulde museum V&A Museum i London står et par kirsebærfarvede stiletter med mønster a la papirklip. De er en del af den aktuelle udstilling "Shoes: Pleasure and Pain", som med udgangen af januar skal videre rundt til Australien, USA, Canada og Kina. For danske Nanna Liv er det en kæmpe ære. Endnu en anerkendelse af, at hun med Sargossa har skabt en skorevolution, som førende modemagasiner har omtalt det.

LÆS OGSÅ: Der er en rigtig og en (meget) forkert måde at bede om lønforhøjelse på

Som en "nobody" (hendes eget ord) så hun et hul i markedet, skabte komfortable stiletter og står i dag i spidsen for et eksklusivt brand med syv ansatte, forhandlere verden over og en fremtid med egne butikker. Den 28-årige aalborgenser har kæmpet stædigt og målrettet for ideen om, at det måtte kunne lade sig gøre at lave smukke, høje hæle, som også er behagelige for fødderne. For der var mange nejer på vejen. Fra italienske producenter lød det, at hvis det kunne lade sig gøre, var det for længst blevet gjort. I Portugal og Spanien forstod de slet ikke ideen.

– Mit bedste råd er at stole på sin egen mavefornemmelse. Jeg har fulgt min intuition. Selvfølgelig har jeg også lyttet til feedback, men jeg har fulgt min egen ide. Man skal kunne tåle at få nej mange gange. At få nederlag. Og så skal man blive ved, siger Nanna Liv, der har inviteret på morgenmad i huset i Holland Park, hvor hun bor med kæresten Rasmus Ankersen og deres lille bomuldshund Bjørn.

LÆS OGSÅ: 13 råd enhver ny iværksætter bør følge

Den 28-årige skodesigner forklarer selv viljen til at blive ved med, at hun fik pacemaker som 18-årig.

– Jeg flyttede til Japan, hvor jeg pludselig faldt om på grund af en fejl i mit hjerte. Jeg blev fløjet hjem og fik indopereret en ICD-pacemaker. Det rev tæppet fuldstændigt væk under mig. Men samtidig blev jeg, måske fordi jeg var så ung, også lidt fandenivoldsk af det. Det skulle ikke definere mig, og folk skal ikke have ondt af mig. Hver gang, jeg møder modgang, tænker jeg altid på, at jeg har prøvet det, der er værre, siger Nanna, der er drevet af en vision om, at alle kvinder skal have adgang til stiletter, der både er stilfulde og får dem til at føle sig godt tilpas.

– De største mænd i skobranchen tænker ofte mere på det sexede element. Foden skal groft sagt passe til skoen. Men for mine sko er det omvendt, siger Nanna, der selv fik ideen på den hårde måde.

Ondt i fødderne

Hun var kommet til London et par år tidligere, elskede byen fra første færd og havde et spændende job hos smykkefirmaet Pandora. Et af den slags, der krævede mange timer på messer og altid på høje hæle. Ud over erfaring i at skabe vellykkede nye butikker fik hun også ondt i fødderne, blodvabler, ømme fodballer og ondt i knæ og lænd. Hun eksperimenterede med geleindlæg og diverse andre såler, og som perfektionist gik hun dybere ind i researchen. Men behovet for et par flotte høje hæle, der ikke ødelagde hendes fødder, førte til en masse research og samtaler med fodlæger, men ikke et eneste par sko.

– Der var helt åbenlyst for mig, at der måtte være andre end mig, der havde samme behov, og på den måde begyndte ideen at tage form, fortæller Nanna, der har en baggrund som designteknolog fra Teko i Herning og aldrig havde drømt om at blive designer.

I første omgang var planen da også at sælge ideen og konceptet til et andet firma. Men i processen opdagede hun, hvor meget hun selv nød at designe og tegne (noget hun havde lært som led i sin uddannelse), så hun besluttede sig for at gøre det selv. Via sit netværk fandt hun efter forgæves jagt i blandt andet Italien og Portugal en fabrik i Hongkong, og i fælleskab fik de bygget værktøjer til at lave de specielle sko, og efter en del kiksede prøvemodeller stod hun i syvende forsøg endelig med et par stiletter, som hun havde drømt om.

Den 12. februar 2014 lancerede hun sine første prototyper på London Fashion Week, og her tikkede de første ordrer ind. Siden er det gået stærkt.

– Det går så stærkt, at vi hele tiden er bagud med ordrerne. Den største købmandsudfordring er at have styr på hele leveringskæden. Desuden gælder det om at ansætte folk, som er dygtigere end én selv. Og nogle, som også tør tage ansvar. Mine vigtigste råd til andre selvstændige er at holde fokus. Sæt dine egne ambitioner højt, og hav en plan. Og så har jeg lært, at selvom man er perfektionist, skal man også kunne sige til sig selv, at alt ikke skal være perfekt i starten.

Nanna Liv har valgt at sætte overliggeren højt. Fra de små detaljer som at bruge meget tid på at finde den helt rigtige blanke, hvide æske med sort silkebånd til de store forretningsplaner.

– Jeg har helt klart en plan om at vokse og har ikke tænkt mig at stå stille. Men jeg måler ikke min succes i forhold til naboen, men i forhold til mig selv og egne forventninger og ambitioner. Jeg tror, at man er mest lykkelig, når man ikke sammenligner sig med andre. Og succes er noget, man kan definere på mange måder. 80-90 procent af min vågne tid går med Sargossa, og jeg har ikke været på en lang ferie i flere år. Men jeg elsker det, og min kæreste og jeg sidder tit og snakker om arbejde og inspirerer hinanden.


Udstillingen "Shoes: Pleasure and Pain" kan ses på Victoria & Albert Museum til 31. januar: Vam.ac.uk

LÆS OGSÅ: Derfor har jeg droppet at få et fast job

LÆS OGSÅ: 7 sikre tegn på, at du er klar til at skifte job

Sargossa

Har syv ansatte og forhandlere i ni lande.

Alle sko har et patentereret, blødt indlæg designet til at lette presset på fødderne.

Under skoene er der indgraveret et mantra, som afspejler designer Nanna Livs ønske om at give skoenes ejer styrke.

Kendte som Helen Mirren, Natalie Imbruglia og danske Line Baun går i Sargossa.

Sargossa.com

LÆS OGSÅ: Astrid Krag: "Jeg skriver med jævne mellemrum min egen nekrolog"