Ryan Gosling: ”Jeg tænker som en kvinde”
Er Ryan Gosling den ideelle mand? Det mener mandemagasinet GQ’s læsere, og mon ikke der findes et par kvinder, der er enige? Få er i hvert fald så tæt på som den 32-årige canadier, aktuel i ”The Place Beyond the Pines”. Med sin excentriske charme og sexede, maskuline skønhed kan han blive tidens største ikon.
Den ideelle mand findes ikke. Sådan lød et slogan, som mandemagasinet GQ lancerede for nylig med den pointe, at det gjorde det ideelle magasin. Men der tog de fejl. Det viste en storm af mails fra læsere, der skrev: Den ideelle mand findes, og hans navn er Ryan Gosling.
Den 32-årige canadier er langsomt, men sikkert ved at erobre positionen som sin generations, måske endda sin tids, største filmstjerne. Filmskabere sammenligner ham med Marlon Brando og James Stewart, og det er bare, når det gælder hans skuespiltalent. Dertil kommer, at han er smuk som James Dean, charmerende som George Clooney og så cool en kat som Steve McQueen.
At han i øvrigt går for at en være sød, begavet og ukrukket skuespiller, som gennem sin efterhånden lange karriere er styret bevidst uden om uinteressante, kommercielle film til fordel for komplekse roller i smallere, såkaldte independent-film har blot forstærket hans internationale gennembrud nu, hvor han endelig er klar til det.
Excentrisk romantiker
Ryan Gosling kom på Hollywoods radar med det romantiske drama ”The Notebook” i 2004. Her spiller han og hans senere kæreste Rachel McAdams to unge elskende, der skilles af klasseforskelle i 1940’ernes South Carolina. Rollen tillod ham at vise sin karakters udvikling gennem seks år, og han vandt en række priser, deriblandt MTV’s Movie Award, for sin præstation.
Succesen smagte dog ikke umiddelbart af mere for den dengang 24-årige skuespiller, der gik en overraskende alternativ karrierevej. I 2005 resulterede det i rollen som Danny, en crack-afhængig folkeskolelærer i den stærkt kritikerroste ”Half Nelson”. Han forberedte sig ved at bo i en lillebitte newyorkerlejlighed i flere måneder, mens han fulgte en 8. klasse-lærer på arbejde. Hans nuancerede portræt af den formidable, men følelsesmæssigt fortabte og ulykkeligt forelskede Danny udløste en Oscarnominering.
Imens fortsatte Ryan Gosling med at udfordre sit talent i skæve film. I den underspillede komedie ”Lars and the Real Girl” er han en fåmælt og indvendt ung mand, der løser sine problemer med det modsatte køn på en højst utraditionel vis. Han bliver kæreste med en Lolitadukke, som han introducerer for familie og venner som ”Bianca”, en religiøs missionær, som ikke tror på sex før ægteskabet.
Ryan Gosling syntes at have fundet en niche med at spille skæve, hipster-agtige romantikere.
Med anerkendelsen fulgte nu ambitioner, der for en kort, men afgørende, stund svækkede hans dømmekraft.
LÆS OGSÅ: Julia Roberts: "Skuespillet er min yndlingshobby"
Arbejdsløs og overvægtig
De positive anmeldelser af ”Lars and the Real Girl” fandt også vej til stjerneinstruktøren Peter Jacksons morgenbord. Han hyrede ham til at spille faren til den forsvundne teenagepige i krimidramaet ”The Lovely Bones”. Og selv om Ryan Gosling følte sig for ung til rollen, gik metodeskuespilleren som sædvanlig ind i opgaven og tog adskillige kilo på for at virke ældre. Alligevel gik det ikke, mente Peter Jacksons producer.
”Det var en vigtig erfaring for mig,” sagde Ryan Gosling bagefter til avisen The Guardian, ”Ikke at lade ens ego komme i vejen. Jeg vidste jo godt, at jeg var for ung til den rolle.”
Den 26-årige skuespiller var både arbejdsløs og stærkt overvægtig, og det betød en til at begynde med ufrivillig pause fra filmarbejdet for canadieren, der ud over at spille skuespil også spiller i bandet Dead Man’s Bones og er medejer af den marokkanske restaurant Tagine i Beverly Hills.
Da han tre år senere vendte tilbage til filmverdenen var det med en fornyet glæde ved sit job.
”Jeg har lært at have det sjovt. Før var jeg utroligt anspændt, når jeg skulle lave film”, sagde Ryan Gosling efter optagelserne til den romantiske hjerteknuser af en kultfilm ”Blue Valentine”. I filmen portrætterer han sammen med Michelle Williams et ægtepar, hvis forhold er i opløsning. Sideløbende fortæller filmen historien om deres første forelskelse.
For anden gang siden ”Lars and the Real Girl” blev han nomineret til en Golden Globe for ”Blue Valentine”. Og han charmerede både Ellen Degeneres og millioner af seere, da han promoverede filmen i hendes talkshow. I den forbindelse forærede han hende en ”onezie”, en onesize bamseagtig jogging-heldragt, hvorpå han selv trak i en og fortalte, hvordan han havde givet hele sin familie ”onezies” i julegave.
Det store gennembrud
I mellemtiden blev han stadig mere attraktiv i Hollywoods øjne. Ved at satse på krævende roller i independentfilm havde Ryan Gosling fået adskillige muligheder for både at dygtiggøre sig som skuespiller og demonstrere sit talent, samtidig med at han havde skabt respekt omkring sit navn. Det førte til en hovedrolle i 2011 i George Clooneys anmelderroste politiske thriller ”Kamæleonen”. Og med rollen i actionfilmen ”Drive” fik han det sjældne privilegium at vælge sin instruktør selv.
I Hollywood spiste han frokost med danske Nicolas Winding Refn, der var syg og havde høj feber, og de to havde ikke meget at sige til hinanden under middagen. Da Ryan Gosling bagefter gav Refn et lift, tændte han for bilradioen. Pludselig skrålede den danske instruktør med på ”Can’t fight this feeling” og med tårerne strømmende ned af kinderne sagde: ”Nu ved jeg, hvad filmen handler om – den handler om en fyr, der kører rundt om natten og hører popmusik, for det er den eneste måde, han kan mærke sig selv på.”
Det blev begyndelsen til action-succesen ”Drive”. Filmen vandt juryens pris i Cannes og cementerede et nært venskab mellem stjernen og Nicolas Winding Refn, der forklarer hans særegenhed sådan her:
”Når du ser ham på lærredet, bliver dine øjne fanget af ham med det samme. Det er en gave, som kun meget få mennesker er født med. Og det er kun meget få skuespillere, som har det, som også har modet til at gå efter de film, de har lyst til, i stedet for bare at lade sig rive med i det drømmemaskineri, de bliver tilbudt. Der skal virkelig meget integritet til at gøre det, han har gjort.”
Med det ekstremt voldelige, men også romantiske actiondrama om stuntmanden, der agerer chauffør ved røverier og forelsker sig i sin nabo, spillet af Carey Mulligan, strøg hans navn til tops på Hollywoods A-liste.
Men særligt én titel har gjort Ryan Gosling til megastjerne.
Programmeret som pige
”Kvinder har tabt ligestillingskampen. Det gjorde de det øjeblik, de begyndte at gå til pole dancing.” Sådan lyder en af Ryan Goslings mange mindeværdige replikker i ”Crazy Stupid Love”, komedien, der gjorde ham til megastjerne i rollen som Jacob, en casanova-type så uimodståelig, at han samler smukke kvinder op på stribe, mens Steve Carrells kiksede separerede Cal ser måbende til.
Og hvem andre end den excentriske romantiske helt kunne være sluppet af sted med at spille en så machoagtig type? (Hans trænede overkrop får filmens heltinde Emma Stone til vantro at udbryde ”Man skulle tro, at du var retoucheret!”)
Netop rollen som Jacob har fået ham til at fortælle åbent om sit forhold til kvinder. Både til kvinder i almindelighed og i særdeleshed om forholdet til den vigtigste af kvinderne i hans liv. For selv om Ryan Gosling har været kæreste med både kollegerne Sandra Bullock og Rachel McAdams og nu har et i sladderpressen højeksponeret forhold til sin medspiller i ”The Place Beyond the Pines” Eva Mendes, fremhæver han ofte moren Donna som den mest betydningsfulde person i hans liv.
”Jeg føler, at jeg tænker som en kvinde, fordi jeg er vokset op med min mor og min søster, er jeg blevet programmeret til at tænke som en pige. Jeg er tiltrukket af stærke kvindelige karakterer på film, fordi der er stærke kvindelige personligheder i mit eget liv. Sådan er min egen virkelighed, så for mig bliver det en adgang ind til en anden verden,” har han sagt til avisen Daily Telegraph, hvor også hans instruktør fra ”Crazy Stupid Love” Glenn Ficarra, forklarer:
”Han har en stor gave, som er empati. Han identificerer sig totalt med kvinder. Du vil aldrig opleve en situation med Ryan, hvor han himler med øjnene af sin kæreste eller af, hvad der sker i en kvindes liv. Han siger aldrig, ”Åh Gud”. Sådan gør de fleste mænd ellers. Men sådan en situation oplever du ikke med Ryan.”
LÆS OGSÅ: Derfor elsker vi disse hjerteknusere
En utilpasset rod
Når Ryan Gosling ofte takker sin mor for at have spillet en fremtrædende rolle i hans succes, skyldes det ikke bare almindelig omsorg.
At Gosling i en alder af 32 skulle blive kæledæggen i skuespillernes topklasse, havde ingen kunnet forudse. I skolen var en utilpasset rod, som fik dårlige karakterer og konsekvent startede slåskampe, som han selv tabte. Han havde svært ved at skelne virkeligheden fra de film, han så i biografen. Dagen efter, at han havde set ”Rambo: First Blood” tog han en Fisher Price-kuffert fyldt med steak-knive med i skole, og i et af frikvartererne kastede han dem efter en klassekammerat – efter eget udsagn i forsøg på at slå ham ihjel.
”Det var ikke, fordi jeg var vred. Jeg befandt mig bare i den virkelighed, som filmen havde skabt. Det var ligesom, da jeg lige havde set ”Rocky”, da begyndte jeg at slås med en fyr lige uden for biografen, og så fik jeg tæsk. Eller da jeg så ”Singing in the Rain”. Jeg troede, at jeg kunne steppe. At mit liv var en musical. Min mor blev nødt til at holde øje med, hvad jeg så,” siger Ryan Gosling til Daily Telegraph, hvor han også fortæller, at han efter episoden med knivene stort set måtte nøjes med at se National Geographic-tv.
Efter kniv-episoden blev den unge Ryan smidt ud af skolen, og ved at undervise ham derhjemme i en længere periode, lykkedes det hans mor, der er lærer, én gang for alle at vende lykken for sin søn.
Han opdagede, at hans forkærlighed for film og stærke indlevelsesevne kunne vendes til en fordel, og som ung teenager besluttede han, at han ville være skuespiller. Og noget tyder på, at Ryan Gosling stadig i dag kan have svært ved at skelne film fra virkeligheden.
Hjemme i sofaen i hans stue i Beverly Hills sidder nemlig Bianca, hans ”medspiller” fra ”Lars and the Real Girl”.
”Jeg syntes simpelthen, at det var synd for hende, at hun ikke havde nogen steder at gå hen efter filmen, så jeg tog hende til mig,” har han fortalt i et interview. Tilstedeværelsen af en Lolitadukke i stuen har virket så mærkelig på nogle af Ryan Goslings bekendtskaber, at det har kostet ham et par venskaber, har han også erkendt. Kæresten Eva Mendes føler sig dog tilsyneladende ikke truet. Efter de to spillede elskende i den aktuelle ”The Place Beyond the Pines”, har de dannet fast par, og hun spiller med i hans første film som instruktør, ”How to Catch a Monster”. Måske føler Eva Mendes sig tryg, fordi hendes talenter er åbentlyst mere alsidige end ”Biancas”. Måske synes hun bare ligesom mange af os andre, at Ryan Goslings excentriske charme er en uundværlig del af pakken. Som hans medspiller i filmen ”All good Things” Kirsten Dunst har formuleret det:
”Ryan er sød og uimodståelig, men han er også mørk og mærkelig og manipulerende. Alt, hvad man drømme om i en skuespiller.”
Læs også anmeldelsen af ”The Place Beyond the Pines”: Elektrisk kemi i ny film med Ryan Gosling