Trine Kjær om at være influencer: 'Jeg håber ikke, at min datter vælger samme karriere'

Trine Kjær om at være influencer: "Jeg håber ikke, at min datter vælger samme karriere"

Trine Kjær har blogget i ti år på Trine’s Wardrobe og var en af de første influencers i Danmark, der kunne gøre sin personlige stil og stemme til en levevej. Hun ser først og fremmest sig selv som iværksætter.

– I løbet af de ti år, jeg har lavet det her, er der sket en kæmpe udvikling. Jeg har set piger, der hurtigt er blevet store influencers, fordi de viser masser af hud, køber sig fattige i tøj, de ikke har råd til, og benytter sig af visuel "click bait". Mine følgere kender mig og ved, hvem jeg er, og hvad min stil og stemme står for. Det har nemlig ikke ændret sig på de ti år. For mig er integriteten altafgørende. Mine veninder skal kunne genkende mit virkelige jeg på bloggen, min familie skal kunne følge med, og jeg skal ikke skabe et falsk skønmaleri. Det har været helt naturligt at holde fast i mig selv; jeg havde ikke kunne holde til det her i ti år, hvis jeg ændrede min stil og personlighed, hver gang tendenserne ændrede sig.

– Jeg er første og fremmest iværksætter. Da jeg startede Trine's Wardrobe for ti år siden, vidste jeg, at det skulle være en virksomhed. Jeg har skabt et personligt brand, ikke en privat dagbog.

– Gennem alle årene har jeg husket, hvem jeg er. Den skjorte, jeg har på nu, kunne jeg have haft på for tre år siden. I de her omskiftelige og urolige tider, er jeg en konstant – min stil, emnevalg og kvalitetsniveau ligger fast. Mine følgere ved, hvad de får. Og jeg vil hellere lade være med at lægge noget

op end dele noget, der ikke lever op til min standard.

– Jeg har en helt grundlæggende regel: De af mine venner og familie, som ikke er offentlige profiler, bliver ikke delt. Efter jeg fik barn, er der kommet flere rutiner ind i mit liv, derfor viser jeg mere hverdag. Men der skal altid være et formål med det, jeg deler, hvad enten det er humor, tips eller modeinspiration.

– I min hverdag er jeg ikke styret af, at jeg skal huske at skabe indhold, der kan deles; hvis jeg er på et job, til en event eller rejser med kunder, så viser jeg det, men når jeg ikke er på job, er det altid mig, der sidder mindst med telefonen i en kreds af veninder. Den er central i mit arbejdsliv, og derfor er den nem at lægge væk. Jeg bruger de sociale medier som mit 9-17-

kontor og redskab.

– Jeg iscenesætter i en eller anden udstrækning, når der er sponsoreret indhold, fordi jeg skal løse en opgave. Men det er ikke opstillet, og jeg laver ikke noget kun til Instagram eller "forudproducerer" hele min uge på et søndags-photoshoot.

LÆS OGSÅ: Taler du emoji? Bliv klogere på de tvetydige humørikoner

Og jeg lader ikke, som om jeg spiser en flødeskumskage, jeg ikke

rører, eller går med noget tøj, jeg ikke kan lide. Jeg viser det pæneste på Instagram; en redigeret virkelighed. Men det er min virkelighed. Jeg viser for eksempel kun min baby, når hun er glad, men det betyder ikke, at hun ikke græder.

– Mit perspektiv ændrede sig, efter jeg blev mor, nu tænker jeg over, at min datter kan blive konfronteret med mine valg og de ting, jeg viser online. Jeg er blevet mere feminist og vil ikke vise nøgenhed. Det er mindre grænseoverskridende at dele billeder af hende og mig, for det gør alle nu. For ti år siden blev man dømt hårdere. Og så sker der det positive, at jo ældre jeg bliver, jo mindre måler jeg mig med andre influencers. Jeg har fundet en ro og en helt ny rummelighed over for min krop.

– Selvom jeg elsker min karriere, håber jeg ikke, min datter vælger det samme. Jeg har haft en god rejse med det, men det er der mange, der ikke har. Og du ER på og lidt på arbejde hele tiden. Man skal være stærk til at sortere og sige fra. Der er det måske nemmere med et 9-17-job. Denne her vej er uforudsigelig og man skal være omstillingsparat. Men hun må meget

gerne blive iværksætter.

LÆS OGSÅ: Emma Holten: "Feminisme må aldrig blive din lækre selvhjælpsløsning"

– Morgendagens stjerner bliver de nye kropsaktivister og feminister. Vi er færdige med Bridget Jones-typen eller dem, der viser masser af hud; nu vil vi have nogen, der har noget på hjerte, en holdning og talent. Og så tror jeg, der kommer flere ældre influencers og forbilleder som Hella Joof – det er jo allerede dem, der har overtaget Facebook.