Er I enige om jeres familieliv?

Er I enige om jeres familieliv?

Hvad hjælper det, at du beslutter, at jeres barn skal sove i egen seng, hvis far nat efter nat henter vidunderet ind i dobbeltsengen og bobler uforstyrret videre? Selv om I tidligere måske har haft samme værdier og holdninger, kan det være godt med et familieråd, når to er blevet til tre eller fire.

Faktaboks

Det er naturligt, at I har forskellige holdninger. Men knudepunkterne skal helst finde et kompromis, uden at små gryder lytter med, så vent med snakken, til barnet sover. Det handler om at have tydelige forældresignaler på de afgørende punkter.

Så er der møde i familieledelse. Synes du, det lyder langhåret? Det er det helt sikkert også. Ligesom det var mærkeligt at øve åndedræt, inden du skulle føde, og sært at lufte bryster i offentlighed, da du skulle amme de første gange. Men man vænner sig til nye rutiner som børnefamilie, og en værdisnak med din partner mindst et par gange om året er faktisk en god investering i jeres familieliv sammen.

Læs skemaet herunder hver for sig, skriv jeres svar på et stykke papir og sammenlign, eller gør det sammen, og find jeres kompromisser undervejs. God forhandling!

 Tid

✱ Hvor længe er det rimeligt, at vores barn er i institution?

✱ Hvor mange timer om ugen skal vi hver især arbejde?

✱ Har vi mulighed for deltid?

✱ Har vi mulighed for at arbejde en dag hjemme?

✱ Hvor meget skal vores arbejde fylde herhjemme?

✱ Må vi tjekke mails hjemme om aftenen eller i weekenden?

✱ Har vi mulighed for at få hjælp til for eksempel rengøring?

✱ Kan vi bestille mad over nettet et par gange om ugen?

✱ Kan vi få hjælp til at hente barnet (familie eller en ung pige)?

Fritid

✱ Hvor mange ferier vil vi gerne på?

✱ Hvor langt væk skal vi rejse på ferie?

✱ Vil vi primært af sted alene eller sammen med venner eller familie?

✱ Hvor meget sport vil vi have plads til som voksne?

✱ Hvor meget må vores barn gå til?

✱ Hvor mange arrangementer kan vi have i weekenden?

✱ Hvor tit vil vi se venner individuelt?

✱ Hvem kan vi eventuelt vælge at se mindre til?

✱ Har vi tidsslugere som fjernsyn og net tændt konstant, og kan vi begrænse det?

Hvad med opdragelse og antal af børn i familien – Se punkterne til diskussion på næste side>>

Udvikling

✱ Hvad betyder vores hverdag for vores barns udvikling (hvad lærer hun mest i vuggestuen? Hvad lærer hun mest af os?)?

✱ Hvor får hun inspiration i for eksempel sprog, musik, bevægelse, fordybelse, kreativitet?

✱ Hvilke områder kan vi hver især inspirere vores barn på?

Opdragelse

✱ Hvilke kompetencer vil vi gerne have, at vores barn skal have om nogle år (selvstændig, kreativ, social, nysgerrig, fordomsfri, hensynsfuld, høflig, idérig, fantasifuld osv.)? Hvis der er krydser ved alle kompetencerne, så vælg de tre vigtigste i stedet.

✱ Hvor skal vi satse for at opnå disse kompetencer?

✱ Er der situationer, hvor vi forsøger at slippe for konflikter?

✱ Hvilke områder i opdragelsen er vigtigst for os lige nu (sengetider, sund mad, tage tøj på, blive renlig, hilse på farmor osv.)? Hvilket område vil I prioritere de næste måneder?

✱ Er der situationer med barnet, som er særlig problematiske (travl morgen, farvel i vuggestuen, skifte ble, konflikter med søskende osv.)? Hvilken situation fylder mest lige nu og kalder derfor på prioritering frem for de øvrige? Hvad kan vi gøre for at forbedre situationen?

✱ Er der bestemte ting, som giver os dårlig samvittighed? Er det en dårlig samvittighed, som vi skal lære at leve med, eller skal vi prøve at ændre nogle valg?

Omgivelser

✱ Bor vi det rigtige sted?

✱ Hvilke positive ting giver det os at bo her?

✱ Hvilke positive ting ville det give os at flytte til noget andet?

Familietype

✱ Hvor mange børn vil vi gerne have?

✱ Hvor stor afstand vil vi gerne have mellem børnene, hvis vi kan planlægge det?

✱ Hvad betyder antallet af børn for punkterne under tid og fritid?