Kom godt i gang i børnehaven

Kom godt i gang i børnehaven

For børnehavebarnet er en god indslusning lige så vigtig som for det lille, nye vuggestuebarn. Vær opmærksom på det sociale aspekt, og hjælp dit barn med at knytte bånd til andre børn.

Mange store vuggestue- og dagplejebørn synes, det er spændende at komme i børnehave. De føler sig store og vigtige og glæder sig til at komme videre. Og som regel er det forholdsvis ukompliceret at sluse et nyt børnehavebarn ind.

For det første har det en vuggestue- eller dagplejekarriere bag sig. Barnet ved, at mor eller far skal gå. Og samtidig har de toethalv- til treårige et sprog, der gør, at man kan forberede dem og fortælle om de helt konkrete ting, der skal ske. Et nyt aspekt er også det sociale, siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen.

„Børnegruppen begynder at tælle noget. Så hvis man er så heldig, at Karl-Emil og Magnus flytter med, er det en stor hjælp for barnet. Også selv om de ikke har leget sammen i vuggestuen. I det hele taget kan vi igen hjælpe barnet med at knytte bånd, ikke kun til de nye voksne, men også til de andre børn. Når vi sidder i sandkassen og leger, kan vi inddrage de andre børn omkring os og på den måde hjælpe vores barn ind i fællesskabet,” forklarer hun.

Barnets nye status

På trods af, at mange børn glæder sig til at komme i børnehave, og at de har vænnet sig til at blive passet, kan det stadig være en lang rejse for dem at skifte, minder Margrethe Brun Hansen om. Også selv om de går i en integreret institution.

„Det er jo igen nye bånd, der skal knyttes, og det tager tid, uanset om barnet i forvejen kender lidt til de voksne og de andre børn i børnehaven eller ej. Derfor er det også her vigtigt med den gode snak med personalet, inden barnet starter. Nu er der jo endnu mere livshistorie at fortælle om, endnu flere ting, som kan have betydning for barnets trivsel.”

Samtidig skal børnene skifte ”status” fra at have været den store i vuggestue- eller dagplejegruppen til at være den lille i børnehaven. Den følelse af at kunne mestre alle hverdagens små udfordringer bliver taget lidt fra dem, når alle de nye rutiner i børnehaven skal læres.

Det må man tænke ind i indslusningen, så barnet hurtigt føler, at det har styr på, hvordan det hele foregår. Derfor vil pædagogerne som regel i starten også gøre meget ud af at vise, hvor alting er, og hvordan dagens rutiner foregår.