DET SKAL I BRUGE: A4-akvarelpapir, ecolinefarver, akvarelpensler, sprittusser.
SÅDAN GØR I:
– Print et stort og et lille A (eller B eller C) i et af hjørnerne på hvert papir.
– Lad barnet tegne noget med sprittus, der begynder med det pågældende bogstav.
– Lad dit barn farvelægge tegningen med ecolinefarver.
gallery8billeder
Andy Warhol-billeder
DET SKAL I BRUGE: Kopipapir, ecolinefarver, pensler, fedtfarver, tusser og farveblyanter.
SÅDAN GØR I:
– Tag et sort-hvidt billede af dit barn, eller brug et, du har i forvejen.
– Kopiér billedet i fuld størrelse på et A4-ark. – Find et af Andy Warhols billeder på internettet, og vis det til dit barn. Brug for eksempel Marilyn Monroe.
– Giv dit barn et ark med et billede af sig selv, samt farver, tusser og farveblyanter, og sig, at der kun er én regel: At hele papiret skal farvelægges.
gallery8billeder
2. Den lille konstruktør
Ved for eksempel at udstyre dit barn med en række genbrugsmaterialer og en limpistol, sætter du for alvor gang i dit barns innovative evner: Når han konstruerer modeller og skulpturer af de forhåndenværende materialer, træner han både sin innovative sans og lærer at sætte spørgsmålstegn ved alt det, vi ‘plejer’.
Kartoffelskulptur
DET SKAL I BRUGE: Kartofler, forskellige skruer, kartoffelskræller, skruetrækkere, lille skruemaskine.
SÅDAN GØR I: – Lad først dit barn beslutte, hvad figuren skal forestille. Tag eventuelt en tegning til hjælp.
– Lad ham skære og snitte kartoflerne, så han har elementerne til at konstruere skulpturen med. – Lad ham skrue figuren sammen med skruer. Efter cirka 1 uge tørrer kartoflen ind, og figuren får et rustikt udseende.
gallery8billeder
5. Den lille kollagemager
Når dit barn limer forskellige motiver og materialer op på et større emne, træner hun sin opfindsomhed og innovative evner.
Eventyrramme
DET SKAL I BRUGE: Kopipapir, store kartonstykker, tapetprøver eller andet mønstret papir, tusser, vandfarver i blokke, stor guld- eller sølvramme, eventyrbog, eventuelt udklip af noget, der er med i eventyret (hestevogn, slot, gris).
SÅDAN GØR I:
– Vælg et eventyr med en kort og let forståelig historie, og læs det højt for dit barn, eller lad eventuelt dit store barn læse højt for dig.
– Lad dit barn tegne og male nogle af figurene og klippe dem ud.
– Giv nogle af figurerne ‘tøj’ på af mønstret papir – lidt som påklædningsdukker.
– Lim det hele op på en baggrund af karton, og sæt det i en flot ramme.
gallery8billeder
Udtryksfirkanter
DET SKAL I BRUGE: Kvadratiske spånplader eller lærreder, akrylmaling, pensler, flamingohjerter eller -kugler, søm, ståltråd, limpistol, hammer, gamle knapper, glansbilleder, ugeblade, postkort, tyl, glimmer, knust hærdet glas mm.
SÅDAN GØR I:
-Lad dit barn male pladen eller lærredet i valgfrie farver. Hele fladen skal være farvelagt, og der kan eventuelt kommes glimmer på også.
– Lad billedet tørre mindst et døgn.
– Stil tingene frem på bordet i en overskuelig orden.
– Lad barnet selv afgøre, hvad det vil lime – hvis I bruger lærred, og hvad det vil sømme, hvis I bruger spånplader – fast på sit billede.
– Hjælp eventuelt barnet med limpistolen eller hammeren.
gallery8billeder
3. Den lille naturelsker
Hvis dit barn hellere vil lege udendørs end at sidde indendørs med farveblyanter og papir, kan du prøve at flytte værkstedet med ud, for eksempel ved at bruge naturens materialer eller at tage udgangspunkt i det, barnet interesserer sig for. Måske elsker hun netop naturen, fordi den appellerer til hendes sanser!
Skildpadder
DET SKAL I BRUGE: Sten, bark, øjne, limpistol, akvarelpapir, akvarelpensler, sprittusser og ecolinefarver. Eventuelt stift underlag til at tegne/male på og forlængerledning til limpistolen, hvis I sidder udendørs. Eventuelt en bog om skildpadder.
SÅDAN GØR I:
– Lad barnet tegne en skildpadde på papir med sprittusser, og lad hende bagefter farvelægge tegningen med ecolinefarver.
– Tag dit barn med ud i naturen, og led efter materialer, I kan bruge: Sten, bark og andet godt.
– Lad dit barn sammensætte sin egen skildpadde ved hjælp af en limpistol.
gallery8billeder
4. Den lille skulptør
Når dit barn former og modellerer, træner han sin rumlige sans og sin evne til at forestille sig ting tredimensionelt. Han lærer noget om konsistens, materialer og tyngdekraft, og han træner sin finmotorik, når han skal formgive sin skulptur.
Gipsskulptur
DET SKAL I BRUGE: Hønsenet, papir og blyant, gips, gipsgaze, cremefraiche-bægre, tykke piberensere og flamingokugler.
SÅDAN GØR I:
– Klip hønsenet i stykker på ca. 10×20 cm, og fold det som en lang pølse.
– Lad barnet tegne det, skulpturen skal forestille, på et papir.
– Bland gips og vand i cremefraichebægret, indtil det har konsistens som tyk jogurt og er cirka en centimeter fra kant en.
– Stik hønsenettet ned i gipsen, og lad det størkne i ti minutter.
– Stik piberensere ind i skelettet, og/eller sætte flamingokugler på.
– Lad barnet beklæde skulpturen med gipsgaze i stykker, dyppet i vand.
– Skulpturen tørrer til dagen efter, og fjern cremefraichebægret.
gallery8billeder
1. Den lille maler
Når dit barn maler og tegner, udvikler hun sin fantasi og evne til at udtrykke sig. Hun lærer også om farver, former og proportioner, og hun træner sine motoriske færdigheder.
Tryllemaleri
DET SKAL I BRUGE: A4-akvarelpapir, ecolinefarver, pensler, hvide oliekridt, malertape.
SÅDAN GØR I:
– Sæt akvarelpapiret fast på voksdugen med malertape. Malertapen skal sidde som en ramme rundt om/på hele papiret.
– Lad dit barn tegne noget hemmeligt med den hvide oliefarve på det hvide papir. Husk at sige, at hemmeligheden vil blive afsløret!
– Lad barnet dække hele papiret med ecolinefarver. Det gør ikke noget, hvis farverne løber lidt ind i hinanden. Trylleriet sker, når den hvide fedtfarve trækker frem og viser det hemmelige, dit barn har tegnet.
– Lad billedet tørre. Fjern forsigtigt malertapen, og billedet har en fin, hvid ramme.
(8 billeder)
Faktaboks
Gode redskaber betyder alt!
Farveblyanter
Tape
Limpistol (fra 6 år)
Saks
Kulørt karton
Modellervoks
Lille farvelade
Pensler
Papir
Perler
Små kurve med grankogler
Flamingokugler
Sten
Strandskaller
Glansbilleder eller udklip
Toiletruller, knapper og andre genbrugsmaterialer – kun fantasien sætter grænser!
Har du prøvet det der med at træde ind i en daginstitution, hvor børnenes fine, farverige værker hænger overalt? Har du taget dig selv i at ønske, at du var sådan en krea-type, der kunne lære dit barn at finde sin indre kunstner frem? For så at komme i tanke om, at du jo ikke ejer et gran af kreativitet og ikke aner, hvad du skulle stille op med en pensel eller en limbøtte?
Så er der godt nyt til dig fra pædagog og leder af Børnehuset Bullerby i Roskilde, Lone Ørnø, som har skrevet bogen Kreative børn –inspiration til kreative processer med børn fra2 til 10 år.
Hun er overbevist om, at alle børn kan være kreative, og at alle forældre kan hjælpe dem på vej. Det gælder bare om at finde ud af med hvad og hvordan. Ifølge hende er kreativitet nemlig en tilstand, ikke en evne!
Hvis du gerne vil støtte dit barns kreativitet, er det heller ingen hindring, hvis du er vant til altid at tabe i tegn og gæt. Tværtimod. “Det kan faktisk være en fordel, hvis du ikke selv er alt for kreativ,” siger Lone Ørnø.
Det er sjældent, at børn af sig selv kommer hen og beder om karton og limpistol og finder deres indre Shane Brox eller Jørgen Clevin frem. Remedierne skal være til rådighed for barnet, når ideen til billedet, skulpturen eller konstruktionen opstår.
Derfor foreslår Lone Ørnø, at du indretter en lille ‘hjemmearbejdsplads’ på dit barns værelse: Et lille bord eller lignende med en hylde med kreative remedier ved siden af. Tag et billede af, hvordan der skal se ud, når der er ryddet op, og hæng det på væggen over bordet eller hylden.
10 gode grunde til at støtte dit barns kreativitet
1. Dit barn lærer at fordybe sig. Når dit barn er optaget af sine kreative aktiviteter, øver hun sig i at arbejde koncentreret med én opgave ad gangen.
2. Dit barn udvikler sig socialt. Hvis dit barn er kreativ sammen med nogen, er det med til at lære barnet at omgås andre, for eksempel når det diskuterer farver og former med de andre børn.
3. Dit barn får en alsidig personlig udvikling. Det er vigtigt, at dit barn gennem sin barndom får prøvet at lege så mange lege som muligt – og kreative aktiviteter er blot nogle af disse lege.
4. Dit barn lærer at udtrykke sig. Når dit barn maler, tegner, eller hvad hun nu gør, er det en af hendes måder at fortælle om sin verden på.
5. Dit barn lærer at forstå verden. Når dit barn har prøvet at tegne eller modellere en snegl, forstår barnet meget bedre, hvad en snegl er for noget.
6. Dit barn får hjælp til at takle hverdagens små sorger og skuffelser. Små børn har svært ved at sætte ord på deres følelser. Så er det nemmere at tegne en kriger, der er såret!
7. Dit barn får en dør ind i kunstens verden. Når dit barn selv arbejder med former og farver, vil hun lettere kunne finde glæde ved ‘rigtige’ kunstværker – og måske en dag selv udvikle et kunstnerisk talent!
8. Dit barn træner sin motorik. Når dit barn gør sig umage med limpistolen eller malerpenslen, træner hun sin motorik, og det har direkte betydning for, hvor nemt hun får ved at håndtere blyanten og dermed skrivningen.
9. Dit barn udvikler sin fantasi. Når dit barn tegner blå mariehøner eller bruger utraditionelle materialer til en engel, udvikler barnet sin fantasi.
10. Dit barn bliver klogt. Alle de forskellige evner og redskaber, dit barn udvikler gennem sine kreative sysler, er tilsammen med til at gøre barnet klog.
Kilde: Lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Stig Broström.
Lone Ørnøs egen søn er den lykkelige ejer af en stor samling duplo-klodser, som hans mor har sorteret farvevis i plastikkasser og stillet ved siden af et lille bord. På væggen har hun hængt print fra internettet af forskellige monumenter: Eiffeltårnet, Frihedsgudinden osv. til inspiration. Det er noget, der sætter gang i den lille bygmester!
Tvivler du stadig på dine egne evner til at sætte skub i dit barns kreativitet, kan du bladre videre, og få inspiration til fem forskellige typer aktiviteter, I kan lave sammen. God fornøjelse, og glem ikke voksdugen!