Klar til job igen
Når barslen er ved at være omme, synes mange, at tiden gik alt for stærkt. Og selvom du glæder dig til at komme tilbage på arbejde igen, så er der stor forskel på arbejdslivet og prioriteterne før og efter, man blev mor. Læs her, hvordan du kan blive bedre til at håndtere din nye situation. Og få nogle fif til en god ”tilbage på job-garderobe”.
Et søvnunderskud, som bare er konstant. En stresset morgen, hvor du har hidset dig op, en aflevering i vuggestuen eller dagplejen med tårer og et barn, som skal hentes på et helt bestemt tidspunkt. Og så lige en arbejdsgiver, som forventer det samme af dig som før.
Det er de nye udfordringer, du står overfor, når du pludselig er både mor og arbejdende. Men hvad er vigtigst for dig i dit ”nye liv”?
Erhvervspsykolog Caroline Eich Heine kender alt til puslespillet mellem familieliv og karriere. Hun har mange års erfaring som erhvervspsykolog med fokus på ledelse og kvinder og karriere.
Desuden er hun tilknyttet konsulentfirmaet Right Kjaer & Kjaerulf, hvor hun er kursusleder på kurset ”Kvinder i fokus”, som netop handler om at lære at tage ansvar for sig selv og sin egen udvikling.
Hun oplever igen og igen, at kvinder finder det meget overvældende og endda angstprovokerende at skulle tilbage på job. Kan din hjerne overhovedet fungere igen? Og hvordan kombinerer man det at gå på arbejde med at skulle hente en lille baby? Og hvad med savnet efter den lille?
„Det, der er allervigtigst, når man kommer tilbage på jobmarkedet efter barsel, er det samme, som er vigtigt, når man på andre tidspunkter gør status over sin arbejdssituation: Man skal mærke efter, om arbejdsvilkårene passer til ens liv. Og nu da ens liv er blevet meget anderledes, er det da en god anledning til at gøre status,” fastslår erhvervspsykolog Caroline Eich Heine.
Det er vigtigt at gøre op, hvordan man kan skabe det bedste job for sig selv, inden for de arbejdsvilkår, som er udstukket.
Bliv emsig
„Vilkårene kan deles op i vilkår, som man selv har kontrol over, og vilkår, som man har indflydelse på – og begge områder skal udforskes,” siger Caroline Eich Heine. Inden for de områder, du har kontrol over, skal du gøre op, om du prioriterer rigtigt. Det kan være, at du kan ændre på dine nuværende arbejdsprocesser, så der bliver frigjort noget tid ad den vej, eller måske kan du ændre måden at tilrettelægge dit arbejde på,” foreslår Caroline Eich Heine.
„Og så findes der de vilkår, man ikke har kontrol over, men som man stadig kan få indflydelse på. Her skal man simpelthen blive bedre til at undersøge grænser, blive bedre til at kommunikere mere klart ud til sin leder, og også blive bedre til at sige ”nej”. Faktisk vil jeg sige, at man skal arbejde på at blive lidt mere emsig,” siger Caroline Eich Heine.
Fordeling af energi mellem familie og arbejde
„Egentlig handler det om, at man som nybagt mor har en vis mængde energi, som skal fordeles mellem arbejde og familien. Og derfor er det vigtigt at se på, hvordan man kan frigøre noget energi begge steder. For at frigøre noget energi i sit arbejdsliv er det vigtigt at gøre op, hvad det er, du ”sælger” – hvad er det reelt for en vare, du skal levere til dit arbejde? Og hermed: Hvad kan du udelade? Det er ikke sikkert, at du behøver sælge dine følelser og din samvittighed,” forklarer Caroline Eich Heine.
„Der er mange kvinder, som bliver bedre til at strukturere og melde ud, når de bliver mødre. Men der er også andre, som knækker ved det. Og her er det en hjælp at give slip på nogle af de værdier, man ”godt kunne tænke sig at have”, men ikke behøver at have i jobbet. Man må gøre op, hvilken rolle det er vigtigst at få dækket i sit arbejdsliv,” forklarer Caroline Eich Heine.
Har man for eksempel før været den sjove, sociale medarbejder, som altid arrangerede fredagsøl – så skal man gøre op, om man behøver have samme rolle nu. For dropper man det, så frigør man en masse energi, man kan bruge på arbejdet.
Det kan også være, at den sociale rolle er så vigtig for en, at man hellere vil drosle lidt ned arbejdsmæssigt – få lidt færre opgaver, timer eller ansvar. Men det er altså de færreste, som kan fortsætte på samme måde, når de kommer tilbage fra barsel.
„Men man skal også se på, hvordan man kan frigøre energi derhjemme. Og her handler det om at drosle ambitionsniveauet ned. Når begge forældre arbejder, er det altså o.k. med take away en gang imellem. Og der står ingen steder, at familien ikke kan eksistere uden hjemmebag! Og så må hjemmet flyde, ukrudtet vokse, og vasketøjet må hobe sig lidt op. Det gør altså ikke noget,” siger Caroline Eich Heine.
Har familien råd til det, så er penge til en rengøringshjælp virkelig godt givet ud på det her tidspunkt. Måske bare hver 14. dag.
„Og så er det, at bedsteforældre skal inddrages i ugeplanlægningen, hvis de altså har lyst. Det er en utrolig stor hjælp at arrangere en ugentlig hente-dag, så se, om du har forældre, søskende, veninder eller en barnepige, som har mulighed for at hjælpe. Den faste dag kan begge forældre således arbejde lidt længere og dermed mindske presset jobmæssigt,” siger Caroline Eich Heine.
Hvordan ser chefen på, at man er blevet mor?
„Mange kvinder er i konflikt. ”Nu får mit arbejde aldrig den samme vare igen”. Og derfor har de dårlig samvittighed over for deres arbejde, når de vender tilbage fra barsel. Men der er også fordele ved at være blevet mor. Og en af de store ændringer er, at man ikke tager ting så personligt mere, som man gjorde før,” fortæller Caroline Eich Heine.
“Det giver en afslappethed og en styrke i arbejdslivet, at man ikke udelukkende er sit eget projekt – ikke spiller hovedrollen i sit eget liv. Den hovedrolle har barnet overtaget,” forklarer Caroline Eich Heine.
„Min erfaring fortæller, at der, hvor chefer synes, det er svært, er ved medarbejdere, som ikke kommunikerer ud. Det belaster dem unødigt, at de skal bruge energi på at gætte, hvad medarbejderen kunne tænke sig i forhold til ansvar/opgaver/arbejdstider,” fortæller Caroline Eich Heine.
„Du må derfor selv tage ansvar for dit arbejdsliv og de vilkår, du skal bruge i din nye situation. Du kan ikke forvente, at din chef holder rede på, hvilke dage du kunne tænke dig at hente barn tidligt osv. Der er selvfølgelig chefer, som er meget indlevende, særligt hvis de selv har små børn.
Men ofte opfatter kvinderne det forkert, hvis de bliver tilbudt ”børne-venlige vilkår”.
”Bliver jeg nu ikke regnet for den del af teamet?”, ”Gider de nu ikke satse mere på mig?” osv.
Mange fungerer fint med at arbejde videre om aftenen i ”det nye liv”, hvis de nu har et job, som har krævet, at de lagde en masse ekstra timer i det.
Men andre har konstant dårlig samvittighed over for enten barn eller arbejde og vil være bedre tjent ved at fokusere på enten det ene eller det andet og så holde FRI, når de kommer hjem,” fortæller Caroline Eich Heine.
Glæd dig ved arbejdet!
Men man skal altså også se på de dejlige ting ved at starte på arbejde igen.
„Nyd, at du slipper for at gå rundt uden makeup og med en gylpeklump på skulderen! Det er også dejligt at skulle gøre noget ud af sig selv igen,” pointerer Caroline Eich Heine.
„Og ikke mindst: Nyd roen ved at sidde med en kop kaffe eller din frokost uden at blive afbrudt af børneskrig og skrål,” smiler Caroline Eich Heine.
GODE RÅD, NÅR ARBEJDET KALDER
Lav en fiktiv ugeplan for at se, hvor presset familien bliver tidsmæssigt.
Fordel aflevere- og hente-dage melle jer.
Overvej muligheder for at inddrage bedsteforældre eller andre til at hente en gan imellem. Tænk kreativt!
Gør op med dig selv, hvad dine ”ønskevilkår” ville være (mere fleksibilitet med ugedagene, færre timer, hjemmearbejdsplads?).
Tag et møde med din chef, hvor du af stemmer forventningerne til dig, og hvor du fremlægger de vilkår, som du vil være tjent med. Vis, at du har tænkt på, hvad det vil betyde for arbejdspladsen.
Overvej, om du er villig til at gå ned i løn eller eventuelt skifte arbejde for at få opfyldt dine ønske-vilkår.
Drop den dårlige samvittighed over, at dit barn bliver passet. Vuggestuebørn sover en stor del af pasningstiden og har godt af at være sammen med andre børn. Og de sidste eftermiddagstimer, når der er knap så mange børn tilbage, er også hyggelige for dem.
Sig fra – og fokuser udelukkende på din arbejdsfunktion – din stillingsbeskrivelse.
Tag ansvar for dine behov, og bed om at få dem.
Accepter, at der har været et liv på arbejdspladsen, mens du har været væk.
Nyd at starte fra scratch, til et ryddet skrivebord og nye opgaver.
Nyd roen med en kop kaffe uden børneskrål!
Nyd at gøre noget ud af din påklædning igen.
Skru ned for forventninger til hjemmet – vasketøj, hjemmebag og madlavning.