Sådan lærer du dit barn at blive en god ven

Sådan lærer du dit barn at blive en god ven

Dit barn lærer mange af de sociale spilleregler ved at se på dig og gøre, som du gør. Læs her, hvordan du kan være et godt eksempel, så dit barn får venner.

Hver gang, du siger hej til et andet menneske, rynker på næsen af en forbipasserende, snakker fortroligt med en af dine venner eller kysser din mand farvel, står der en lille pode på sidelinjen og suger alt det til sig, som du gør.

– Det har afgørende betydning, hvordan vi taler med andre, for vores hverdagssprog smitter direkte af på børnenes sprog og på den måde, de er sammen med andre mennesker på. Lidt firkantet kan du sige, at hvis du selv er fordomsfuld, bliver dine børn det også, og hvis du udviser tillid til andre mennesker, vil dine børn også blive mere tillidsfulde, siger børnepsykolog John Halse.

Med andre ord betyder dit forhold til andre mennesker og din måde at gå til andre mennesker på rigtig meget for, hvordan dit barn møder verden. Samtidig præger du udviklingen af dit barns sociale færdigheder. Som for eksempel evnen til at samarbejde med og knytte sig til andre samt evnen til at kunne læse andres udtryk og kropssprog. Alt sammen noget, der hjælper dit barn til at forstå, hvad det kan betyde, når hendes legekammerat pludselig bliver ked af det, råber højt eller slår ud – og hvordan det er bedst at reagere i den situation.

– Vi vil gerne have, at børn skal være gode ved hinanden. Noget lærer de af sig selv, men rigtig meget skal vi sammen med pædagoger og lærere hjælpe dem med at forstå. Jo mere vi taler med børnene om deres oplevelser, jo bedre bliver de også til at være betænksomme og imødekommende over for hinanden, siger John Halse.

Sæt ord på følelserne

Søskende – venner for livet

Vent, til det bliver din tur

Derfor er dit barns venner vigtige

De svære venskaber

LÆS OGSÅ:

Alle skal være med

Som forældre er det let at blive optaget af, hvordan dit eget barn får en eller flere gode venner, og der er også altid børn, der er mere populære legekammerater end andre. Derfor glemmer vi let dem, der altid er udenfor.

– Vi skal passe meget på med – bevidst eller ubevidst – at tillade, at der er børn, der bliver holdt udenfor. Hvis vi ikke føler et fælles ansvar for, at alle børn i en gruppe trives, lærer vi vores børn, at det er okay, at der er nogen, der ikke har det godt. Og det styrker ikke børnenes sociale kompetencer, siger John Halse.

Han ser gerne, at du udfordrer dit barns legevaner, hvis du oplever, at der er nogen i institutionen eller klassen, der ikke må være med til at lege. Tal med dit barn om, hvordan det mon føles, når man står uden for gruppen, og hvad der skal til, for at alle kan være med til at lege. Hvis der er en, der har det særlig svært, kan det være nødvendigt at involvere de andre forældre og lærere eller pædagoger.

Det er ikke sikkert, at dit barn får en ny bedsteven af den grund, men du viser dit barn, at det er vigtigt at tænke på og tage ansvar for, at alle trives. Det er i sig selv en social kompetence – og hvem ved, måske ender dit barn med at være rollemodel for et andet barn.

Faktaboks

Se på, hvordan dit barn har det – ikke på, hvor mange venner han har

• Om dit barn har en eller mange legekammerater, og om trolden altid eller aldrig har lyst til at have legeaftaler efter børnehave eller skole, afhænger helt af dit barns temperament.

• Nogle børn finder hurtigt en bedsteven, som de leger med hver eneste dag måned efter måned, mens andre børn er helt opslugt af at lege med Malthe om mandagen, Cecilie om tirsdagen og en helt tredje om onsdagen. Og så er der dem, der leger med de andre børn, men som også godt kan lide at lege for sig selv.

• Det vigtigste er altså ikke, hvor mange venner dit barn har, men derimod om dit barn er glad for hverdagen i skolen eller institutionen.

• Selv hvis dit barn er lidt af en enspænder, der trives med færre sociale relationer end andre børn, er det vigtigt, at du respekterer dit barns behov og ønsker om ro og alenetid.

• Så længe dit barn ikke er ked af det eller siger, at han bliver holdt udenfor, kan du sagtens tro på, at dit barn trives og har det godt med de mange eller få venner, han har.

Kilde: Børnepsykolog John Halse.