Sådan lærer du dit barn at blive en god ven
Dit barn lærer mange af de sociale spilleregler ved at se på dig og gøre, som du gør. Læs her, hvordan du kan være et godt eksempel, så dit barn får venner.
Hver gang, du siger hej til et andet menneske, rynker på næsen af en forbipasserende, snakker fortroligt med en af dine venner eller kysser din mand farvel, står der en lille pode på sidelinjen og suger alt det til sig, som du gør.
– Det har afgørende betydning, hvordan vi taler med andre, for vores hverdagssprog smitter direkte af på børnenes sprog og på den måde, de er sammen med andre mennesker på. Lidt firkantet kan du sige, at hvis du selv er fordomsfuld, bliver dine børn det også, og hvis du udviser tillid til andre mennesker, vil dine børn også blive mere tillidsfulde, siger børnepsykolog John Halse.
Med andre ord betyder dit forhold til andre mennesker og din måde at gå til andre mennesker på rigtig meget for, hvordan dit barn møder verden. Samtidig præger du udviklingen af dit barns sociale færdigheder. Som for eksempel evnen til at samarbejde med og knytte sig til andre samt evnen til at kunne læse andres udtryk og kropssprog. Alt sammen noget, der hjælper dit barn til at forstå, hvad det kan betyde, når hendes legekammerat pludselig bliver ked af det, råber højt eller slår ud – og hvordan det er bedst at reagere i den situation.
– Vi vil gerne have, at børn skal være gode ved hinanden. Noget lærer de af sig selv, men rigtig meget skal vi sammen med pædagoger og lærere hjælpe dem med at forstå. Jo mere vi taler med børnene om deres oplevelser, jo bedre bliver de også til at være betænksomme og imødekommende over for hinanden, siger John Halse.
Sæt ord på følelserne
Søskende – venner for livetVent, til det bliver din tur
Derfor er dit barns venner vigtigeDe svære venskaber
LÆS OGSÅ:Alle skal være med
Som forældre er det let at blive optaget af, hvordan dit eget barn får en eller flere gode venner, og der er også altid børn, der er mere populære legekammerater end andre. Derfor glemmer vi let dem, der altid er udenfor.
– Vi skal passe meget på med – bevidst eller ubevidst – at tillade, at der er børn, der bliver holdt udenfor. Hvis vi ikke føler et fælles ansvar for, at alle børn i en gruppe trives, lærer vi vores børn, at det er okay, at der er nogen, der ikke har det godt. Og det styrker ikke børnenes sociale kompetencer, siger John Halse.
Han ser gerne, at du udfordrer dit barns legevaner, hvis du oplever, at der er nogen i institutionen eller klassen, der ikke må være med til at lege. Tal med dit barn om, hvordan det mon føles, når man står uden for gruppen, og hvad der skal til, for at alle kan være med til at lege. Hvis der er en, der har det særlig svært, kan det være nødvendigt at involvere de andre forældre og lærere eller pædagoger.
Det er ikke sikkert, at dit barn får en ny bedsteven af den grund, men du viser dit barn, at det er vigtigt at tænke på og tage ansvar for, at alle trives. Det er i sig selv en social kompetence – og hvem ved, måske ender dit barn med at være rollemodel for et andet barn.