Vuggestue-pædagoger: Vi laver samlebåndsarbejde!
For få hænder og for få pædagoger i vuggestuerne får hverdagen til at ligne samlebåndsarbejde og brandslukning i stedet for et kvalificeret pædagogisk tilbud til de mindste. Det er budskabet fra landets vuggestuepædagoger ifølge ny undersøgelse.
Hvilken følelse har du i kroppen, når du har afleveret guldklumpen i vuggestue om morgenen? Er der tid og overskud til det enkelte barn eller løber personalet alt for stærkt?
Ifølge en ny undersøgelse lavet af BUPL (forbundet for pædagoger og klubfolk) er det ikke overraskende, hvis du sidder tilbage med en øv-følelse. For når vuggestuepædagogerne selv skal sætte ord på deres hverdag, er det ord som brandslukning, overlevelse, samlebånd, fabriksagtigt, stressende, utilfredsstillende, opbevaring, der dukker op.
Det fremgår af en ny spørgeskemaundersøgelse blandt 600 vuggestuepædagoger foretaget af BUPL, som bliver bragt i næste nummer af Fagbladet Børn & Unge.
Der er ikke meget tid til det enkelte vuggestue-barn
10 spørgsmål til vuggestuebesøgetFor få vuggestue-pædagoger
Henning Pedersen ser for det første problemer i, at normeringen gennem mange år er blevet forringet i vuggestuerne, så det nu ikke er ualmindeligt, at der er 13-17 børn fra 0-3 år på en stue til tre voksne, som sjældent arbejder på fuld tid alle sammen. Noget andet er, at den ene eller endda ofte to af dem ikke er uddannede pædagoger.
På landsplan er der ifølge BUPL i snit 54 % pædagoger i vuggestuerne, mens der i børnehaverne er tæt på 60 % og i de aldersintegrerede institutioner er 57 %.
At vuggestuerne ligger så lavt står ifølge Henning Pedersen i direkte modstrid til de forskningsresultater, der viser, at uddannet personale er med til at sikre høj kvalitet i daginstitutioner, og at de første år er særligt vigtige.