”Vores køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv"
I et idyllisk byhus fra 1849 har arkitektparret Mads Odgård og Mette Lyng Hansen indrettet sig med stram minimalisme og få, men nøje gennemtænkte farver og pyntegenstande.
Et helt byhus i seks etager. Udsigt til idylliske huse fra altanen mod den grønne gård med tilhørende gårdhave med udgang fra stueetagen. Og udsigt til Marmorkirken fra tagterrassen. En drøm for de fleste – også for arkitektparret Mads Odgård og Mette Lyng Hansen, der for 20 år siden købte huset af Københavns Kommune efter byfornyelsen. Tidligere rummede huset to lejligheder på hver etage, så stort set alle vægge blev revet ned for at få lys gennem rummene fra begge sider.
Når man ser huset udefra, kan man forledes til at tro, at det hyggelige, gamle og skæve går igen indenfor, men det er ikke tilfældet.
Den sparsomme og stramme indretning vidner om, at her bor æstetikere og minimalister. Men det betyder ikke, at der ikke forandres i indretningen indimellem.
– Vores bolig er Mads’ værksted. Jeg ved aldrig, hvilket spisebord vi har, når jeg kommer hjem. Vi har haft alle former i de 20 år, vi har boet her, fortæller Mette.
Og der er en god grund til, at nye ting hele tiden finder vej ind i huset.
Etniske detaljer
Ud over at Mads elsker at prøve nye ting af, bærer huset også præg af, at hans virke er at formgive blandt andet interiør og belysning. Det er nemlig i hjemmet, at han tester proto- typer, inden det endelige resultat bliver godkendt. På den måde er det meste i indretningen tegnet af Mads, lige fra stole og borde til lamper, bestik og kander. En af de nyeste tilføjelser er hans design for Louis Poulsen, Above-pendlen, der spreder lys i hele boligen.
Det samme gør Arne Jacobsens AJ-lampe i alskens former, ligesom Le Corbusiers ikoniske lædermøbler med kromrør går igen som de eneste hvilemøbler i huset og dominerer både stuen og Mads’ kontor i nederste etage.
– Jeg kan godt lide, at jeg har taget stilling til de design én gang og ikke behøver at gøre det igen. For eksempel er Le Corbusier-møblerne ikke en konkurrent til nogle af mine egne design, da jeg endnu ikke selv har tegnet en megafed hvilestol. Man sidder godt i dem, og da min kone ville have dem i stuen, købte jeg et sæt mere til mit kontor. Både de og AJ-lamperne larmer ikke op mod mine egne design, faktisk lægger min Abovependel sig i forlængelse af Arne Jacobsens design, siger Mads.
Som kontrast til den stramme minimalisme bryder etniske elementer som tæpper og puder fra Thailand, japanske sværd, indrammede buddhistmunkedragter og sengetæpper fra Mexico enkelheden og gør hjemmet personligt.
– Mange ting i huset er hentet med hjem fra rejser gennem tiden og har hver især en betydning for os. Vi har særligt mange ting fra Chiang Mai i Nordthailand, hvor vores søn William er født. Men også de ting, jeg selv bygger og tegner, har en historie, som er vigtig for os. Jeg kan godt lide tanken om, at vores køkken er bygget af elmetræer, der engang stod rundt om Krinsen på Kongens Nytorv. Da de skulle fældes, fik jeg lov til at fylde varevognen med stammer i bytte for to kasser øl, fortæller Mads.
Hvem og hvor?
Hvem: Mads Odgård, arkitekt og formgiver, og Mette Lyng Hansen, arkitekt, og deres søn William.
Hvor: Helt byhus fra 1849 i Nyboder i indre København.